Aanschaf eerste espressomachine

1
Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels al het een en ander gelezen en informatie gekregen van een verkoopadviseur. Omdat hier heel wat kenners zitten, ben ik benieuwd naar jullie kijk op de volgende overweging m.b.t. de aanschaf van een machine. Mijn budget is zo'n 1.800 euro (incl. maler) en ik wil graag zowel espresso's als melkkoffie's kunnen zetten.

Inmiddels ben ik tot de volgende machines gekomen:
- Bezzera Magica - met of zonder PID? Ik lees dat niet veel mensen hier voorstander van zijn, terwijl de verkoopadviseur mij dit wel aanraadt.
- Rocket Appartamento
- Expobar Brewtus IV i.v.m. dubbele boiler en PID

De maler die ik nu op het oog heb is de Eureka Mignon Specialita.

Dank voor het meedenken en ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Re: Aanschaf eerste espressomachine

2
De Rocket Appartamento en Expobar Brewtus hebben ook kort op mijn lijstje gestaan. De Bezzera had daar zo nog bij gekund denk ik, ware het niet dat ik de Lelit MaraX (PL62X) tegen het lijf liep. Net als de machines in jouw lijstje een HX met E61 groep, maar dan de kleinste in z'n soort en met een slimme oplossing voor temperatuurstabiliteit die ervoor moet zorgen dat je de groep niet hoeft te flushen voor je een espresso maakt. De machine heeft ook een goed functionerende PID, waarbij je met een schakelaar achter de lekbak kiest tussen warm, warmer en heet.

Qua prijsklasse vergelijkbaar met genoemde modellen (net iets goedkoper zelfs), alleen een iets minder bekend merk in Nederland (daardoor misschien iets minder waardevast?). Een zeer veelbelovende machine die in de eerste reviews ook goed uit de verf komt en qua functionaliteiten misschien net wat meer te bieden heeft dan de machines in jouw lijstje. Het enige nadeel, hij komt pas vanaf april op de markt - al duurt dat inmiddels niet zo lang meer.

Ik ben uiteindelijk voor deze machine gegaan, in combinatie met een Eureka molen (Atom 75). Met de specialita ernaast kom je zeker binnen budget uit :)

Er is trouwens een apart topic over deze machine op dit forum: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=10586

3
Ondanks dat ik zelf een dual boiler heb aangeschaft zou ik met een budget van €1800,- als eerste voorkeur kiezen voor de Lelit Mara X. De behuizing van een Bezerra is denk wel iets steviger al vraag ik mij af hoe relevant dit is in de praktijk. Eerder heb ik ook nog gekeken naar de Expobar echter de afwerking was voor mij persoonlijk een afknapper, wat voor de werking van de machine geen nadeel heeft natuurlijk. Via Marktplaats heb ik een LSM 97 instant aangeschaft. Een prachtige molen maar zeer groot. Nu overweeg ik zelf ook om over te stappen naar de Eureka Mignon Specialita een heel mooie molen die makkelijk te bedienen is, niet veel geluid maakt, weinig ruimte inneemt en ook nog als single dose maler te gebruiken is.

Succes met de zoektocht, uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het echt genieten is om een mooie espresso machine te hebben. De aanschaf kan financieel even pijn doen maar dat vergeet je snel als je geniet van een heerlijke espresso... :)

6
Dank voor jullie reacties en advies! Die nieuwe Lelit MaraX klinkt inderdaad veelbelovend. Maar ik ben bang dat het nog even wachten wordt gezien de huidige situatie... Ik wil graag deze week een beslissing nemen zodat ik er snel mee aan de slag kan gaan :)

Ik heb hier en daar mensen gesproken en een showroom bezocht. Nu overweeg ik toch om net even wat meer uit te geven voor een machine en lijkt de Rocket Giotto een goede kans te maken. Profitec 500 is mij ook nog geadviseerd. Qua kwaliteit en waardevastheid is mij verteld dat je beter voor een Rocket kunt kiezen ipv een Bezzera. Zijn jullie het hiermee eens?

Lastige keuze hoor - er is zo veel moois. Het plan is voor nu een HX met vibratiepomp te nemen en over een aantal jaar een overstap te maken naar een HX / dubbele boiler met rotatiepomp. Vandaar dat ik voor nu niet meer dan zo'n 1.600 voor een machine wil uitgeven.

8
bobbee schreef:Zoek een mooie 2e hands machine. Rocket of Bezzera... Bespaar geld en oefen een beetje. Stap dan over op de nieuwe lelit mara x.
Een goede tweedehands is inderdaad prima.

Verder zou ik nu kopen wat je echt wil hebben. Zeker bij nieuwkoop heb je te maken met afschrijving. Op den duur is die overstap dan zonde van het geld. Terwijl als je even door spaard je voordeliger uit bent. Al weet ik niet wat het prijs verschil is met welke machine je uiteindelijk wil.

9
Daarom 2e hands. Er zijn nog weleens wat mensen die het toch allemaal wel veel gedoe vinden, zelfs na de hulp van de geweldige forumleden hier, en een net aangeschafte set op marktplaats zetten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

10
Denk dat een Rocket inderdaad iets waardevaster is. Maar als je hem per se nieuw wilt, moet je wel bereid zijn een flink deel af te schrijven zodra je m uit de doos haalt. Als je nu al upgradeplannen hebt, waarom dan niet even doorsparen?

Ik zou bij een verhoging van je budget ook zeker de maler niet uit het oog te verliezen. Misschien dat je daar uiteindelijk wel meer van merkt dan de stap van een Appartamento naar een Giotto ;).