Hey allemaal,
Ik zal mezelf ook even voorstellen.
Ben Bas en woon in Castricum. Heb sinds twee weken een 12 jaar oude Vibiemme Domobar standaard en een Gino Rossi RR doserless conversie bonenmaler.
Als eerste heb ik de Vbm geheel een revisie gegeven door de gehele zetgroep te reviseren met alle afsluit ringen, ventielen etc.. vandaag heb ik er een nieuwe manometer in geplaatst en is de machine klaar voor gebruik. De Rossi kocht ik voor een habbekrats en heb ik geheel gereviseerd door het huis een andere kleur te spuiten, de machine geheel te reinigen en te voorzien van twee nieuwe maal schijven. Na alle info die ik heb gelezen sinds Corona over bonenmalers weet ik dat dit een leuke beginner is en er zoveel mogelijk is qua malers maar dat zal wel komen als ik de grond beginselen onder de knie heb en dat zal wel even wat tijd in beslag nemen. Ik ben mechanieker in een fietsenwinkel en ook fanatiek fietser dus ook wel wat verstand van techniek maar niet van koffie. Ik heb een zak bonen gekocht om mee te oefenen en aangezien ik fietser ben ook een zak koffie besteld van Il Magistrale cycling coffee voor als ik denk dat ik het een beetje kan. Nu heb ik een vraag aan de mensen die mij van advies kunnen voorzien vwb het instellen van de machine qua werkdruk/keteldruk. Waar moet ik op letten met temperatuur, overdruk ventiel?? Als de machine aanstaat werkt de druk zich op tot 4 bar en niet hoger, klopt dat?? Heb gelezen dat je het beste resultaat krijgt bij een druk tussen de 8,8/9,2 bar?? Hoe krijg ik zoiets voor elkaar en zijn er mensen die mij daarbij kunnen/willen helpen??
Groetjes Bas
Re: En weer een liefhebber..
2Ha Bas, welkom aan boord.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
3Welkom op het forum.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Die bonen klinken niet veelbelovend. Beste kun je uitstekende bonen van een geweldig goede brander kopen.Basbike schreef: di 07 apr 2020, 21:03 Ik heb een zak bonen gekocht om mee te oefenen en aangezien ik fietser ben ook een zak koffie besteld van Il Magistrale cycling coffee voor als ik denk dat ik het een beetje kan
HanR op dit forum zal je professioneel kunnen helpen, denk ik, ook direct te bereiken op info@redspresso.nlBasbike schreef: di 07 apr 2020, 21:03Nu heb ik een vraag aan de mensen die mij van advies kunnen voorzien vwb het instellen van de machine qua werkdruk/keteldruk. Waar moet ik op letten met temperatuur, overdruk ventiel?? Als de machine aanstaat werkt de druk zich op tot 4 bar en niet hoger, klopt dat?? Heb gelezen dat je het beste resultaat krijgt bij een druk tussen de 8,8/9,2 bar?? Hoe krijg ik zoiets voor elkaar en zijn er mensen die mij daarbij kunnen/willen helpen??
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Alvast bedankt iedereen. Heb ondertussen Han een uitgebreide mail gestuurd.
En de luxe zak bomen die ik aangekocht heb komt bij een gerenommeerde brander vandaan dus daar heb ik wel vertrouwen in al zal de tijd en mijn leer proces het leren...
Bas
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En de luxe zak bomen die ik aangekocht heb komt bij een gerenommeerde brander vandaan dus daar heb ik wel vertrouwen in al zal de tijd en mijn leer proces het leren...
Bas
6Ze brengen de teksten ook wel heel leuk, en ach die blends zullen best lekker zijn, daar vertrouw ik ook wel opBasbike schreef: do 09 apr 2020, 21:26 En de luxe zak bomen die ik aangekocht heb komt bij een gerenommeerde brander vandaan dus daar heb ik wel vertrouwen in al zal de tijd en mijn leer proces het leren...
https://www.duursport.nl/product/leeuw- ... -gr-76726/
Leeuw van Vlaanderen
Er zijn niet veel echte leeuwen in het Belgische Vlaanderen behalve op de vlaggen die iedereen uithangt wanneer de voorjaarsklassiekers gaan beginnen. Er is geen sterker teken van koninklijk doorzettingsvermogen dan de gele vlag met de zwarte leeuw en rode tong. Johan Museeuw staat bekend om het winnen van de meeste voorjaarsklassiekers en de grootste leeuw van allemaal. Zijn stijl is beroemd en hij diende in zijn beste jaren als een geweldig voorbeeld voor toekomstige kampioenen zoals Tom Boonen.
De bonen van de Leeuw van Vlaanderen worden op zijn best geroosterd voor semi-automatische espressomachines, maar passen ook goed in een volautomatische machine. Let op de legendarische uitkomst na het drinken van deze koffie, want de heuvels van Flanders Fields zijn opeens minder steil, modderig of lang.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Ja en ik als wieler liefhebber hou daar wel van!!