Ik doe het!
Maarruh...als secondaire graadmeter zeg maar.
Dus ik kijk eerst naar m`n straaltje en als dat waterig wordt gaat de pomp uit en kijk ik hoeveel seconden het duurde om een idee te hebben welke shots afwijken en welke eerder de norm zijn.
Nou lees je over timen vanalles, het enige waar iedereen het over een lijkt te zijn is echter dat een goede shot ergens tussen de 25 en 30 seconden zit. Tot dusver kom ik helemaal mee:)
Maar waar ik dan weer geheel van het padje raak, is als mensen die het daarover eens zijn van mening verschillen over wanneer je begint met timen. Op het moment dat je de pomp aanzet of als de espresso begint te lopen. Dit levert bij mij gemiddeld een verschil van 4 a 5 seconden op.
Wat mis ik? Hoe kunnen beide kampen het eens zijn over 25-30 seconden terwijl de een 5 seconden later begint te timen dan de ander?
Of is het heel simpel:
25 seconden vanaf dat de espresso loopt of
30 seconden vanaf het starten van de pomp?
Re: Shotje timen?
2Zoiets... Het is geen wet van "Meten en Persen" hè?Of is het heel simpel:
25 seconden vanaf dat de espresso loopt of
30 seconden vanaf het starten van de pomp?

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3okay, zelf ging ik er tot nu toe vanuit - dat als het 40 seconden plus is - er iets fout ging.
(Al waren ze soms best te drinken)
Onder de 20 seconden zijn ze meestal ook niet best,
al heb ik daar ook een paar met plezier van opgedronken.
Aan de andere kant:
soms lijkt het allemaal te kloppen en dan is ie alsnog niet te zuipen.
(Al waren ze soms best te drinken)
Onder de 20 seconden zijn ze meestal ook niet best,
al heb ik daar ook een paar met plezier van opgedronken.
Aan de andere kant:
soms lijkt het allemaal te kloppen en dan is ie alsnog niet te zuipen.
4Joffee,
Ik ben ook erg benieuwd! Ik heb namelijk hetzelfde geconstateerd als jij.
Ik let eerlijk gezegd niet op de tijd, maar meer op kleur. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de grofheid van de maling, dus bij mij verschilt het nogal qua tijd. Ik denk dat tijd alleen een rol speelt wanneer je een constante maling en hoeveelheid hebt. Maar ja, wanneer start de klok...
Groetjes Gerbrand
Ik ben ook erg benieuwd! Ik heb namelijk hetzelfde geconstateerd als jij.
Ik let eerlijk gezegd niet op de tijd, maar meer op kleur. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de grofheid van de maling, dus bij mij verschilt het nogal qua tijd. Ik denk dat tijd alleen een rol speelt wanneer je een constante maling en hoeveelheid hebt. Maar ja, wanneer start de klok...
Groetjes Gerbrand
Bezzera Magica, Eureka Mignon
5Een wet van Meden en Perzen!Spironski schreef:Zoiets... Het is geen wet van "Meten en Persen" hè?![]()

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Meden_en_Perzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
6Ik ken m'n klassieken hoor, vandaar de aanhalingstekens en de knipoog-smiley
. Ik vond het hier wel een grappige verbastering omdat we het hadden over het meten van hoe snel we het water door de puck heen persen. Een grapje dus...

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Hè, gelukkig!
Over die timing: ik las laatst ergens wel dat als je espresso langer dan zo'n 40 seconden laat doorlopen, er ongewenste bittere smaakjes in je koffie kunnen komen. Met te heet water lijkt dat dan niets te maken te hebben, want sinds ik de Erics op m'n E61 heb zitten weet ik dat het best heel lang duurt voordat het water te heet wordt (doordat je HX te langzaam doorloopt).

Over die timing: ik las laatst ergens wel dat als je espresso langer dan zo'n 40 seconden laat doorlopen, er ongewenste bittere smaakjes in je koffie kunnen komen. Met te heet water lijkt dat dan niets te maken te hebben, want sinds ik de Erics op m'n E61 heb zitten weet ik dat het best heel lang duurt voordat het water te heet wordt (doordat je HX te langzaam doorloopt).
9heer Illy heeft er eens een artikel over geschreven, inclusief een grafiekje met verschillende aromatic compounds bij verschillende extractie tijden. Niet iedereen is het hier mee eens, maar wel goed om eens te lezen denk ik
Zie onder andere hier: -> http://www.bootcoffee.com/illy%20coffee%20paper.pdf

Zie onder andere hier: -> http://www.bootcoffee.com/illy%20coffee%20paper.pdf
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....
Als kind was ik al dol op koffiekoppen!
Als kind was ik al dol op koffiekoppen!
10Zéker goed om te lezen, interessant!