Advies betreft machine en molen combinatie

1
Ik heb dus zojuist een Izzo Alex Duetto gekocht en de verkoper rade mij een molen aAn met min. 65 mm maalschijven en een krachtige.motor

In mijn geval een ECM S auto ivm de kleine ruimte die ik heb voor de machine.

Ik zelf had wat anders in gedachten,

Maar is er een must van een type machine en een daarbij gecombineerde molen? Om het maximale eruit te halen? Een soort gouden standaard ofzo??

Ja ik weet dat grotere schijven een krachtige motor het maximale uit de boon kan halen.
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Re: Advies betreft machine en molen combinatie

2
Krachtige motoren en grote schijven zijn slechts een stukje van de puzzel. Ik had ooit een obel bregant met whoppong 82mm schijven en een 1350W motor die de ouderwetse gloeilampen kort liet dimmen bij het inschakelen. Maar de retentie was enorm, zo'n 12gram, er zat speling op het schroefdraad en de maalgraadverstelling ging met veel te grote stappen.

Waar je een beetje naar moet kijken is de balans tussen de gekozen machine en molen. Een macap M2M naast een La Marzocco GS/3 is niet alleen een lullig gezicht maar het beperkt ook de machine in zijn kunnen.

Een capabele espressomachine is al heel goed te koop met een budget van 600 tot 1200euro. En daarboven nog veel meer moois.
Het jammere is dat veel mensen vergeten dat je eigenlijk TEN MINSTE nog eens €400 moet reserveren voor een capabele molen (nieuwe generatie mignon) en een upgrade vanaf daar al snel het dubbele moet kosten.
De uitvlucht hiervan is een (tweedehands) horeca molen met nieuwe maalschijven maar die zijn lomp, groot en komen vrijwel altijd met een kwast-pulse-kwast regime om overmatige verspilling tegen te gaan.

Wat je aanschaft met een goede, en vaak kostbare koffiemolen is smaak, comfort en bovenal gebruikersgemak. Hoe beter de molen doe exacter de werking, het gebruik en hoe eenvoudiger de algehele espresso ervaring is.

Het advies is niet voor niets; éérst een hele goede koffiemolen, dan pas de espressomachine budgetteren.