Ik vind relativering zeer belangrijk, maar al te vaak zie ik kokerdenken en dat leidt meestal tot niet veel goeds. En inderdaad kan je zó ver in iets duiken dat het nauwelijks nog een relatie heeft met de realiteit van alledag.
Soms gaat het dan ook meer om de techniek achter dingen dan om wat voor resultaat je kan bereiken met al die techniek (wat op zich ook weer een legitieme hobby kan zijn). Het kan dan zijn dat je een overkill aan prachtige apparatuur heb staan zonder de technische kunde om er iets goeds mee te doen.
Maar dat wil niet zeggen dat alles wat duurder is dan €100 onzinnig is, natuurlijk. Het kan ook betekenen dat jijzelf daar niets aan hebt, terwijl anderen er wonderen mee verrichten.
Als OP schrijft:
Waar het mij om gaat is de obsesivitiet waar sommigen mee bezig zijn. dat vind ik aan een kant ondoenlijk aan de andere kant soms wel meelijwekkend. Want ik vraag mij dus af of het nu werkelijk zoveel verschil maakt of je je koffie drinkt gemalen met eemn grinder van 100 pleurops of eentje van 600. Misschien dat design een rol meespeelt en dan kom je natuurlijk in een hogere prijsklasse. Maar kwa smaak? kweennie.
dan vraag ik me af: weet hij het ècht niet en heeft hij dus een open oog voor de mogelijkheid dat het wel zo zou kunnen zijn, of heeft hij voor zichzelf al uitgemaakt dat hij het wèl weet en dat het "meelijwekkend" is. Dus Koffiedikkertje: vraag je je het werkelijk af, of weet je het al?
En als je het al weet: hoeveel ervaring heb je er mee? Heb je werkelijk al eens je €100 malertje vervangen voor een €800 maler, en toen het verschil geproefd? Of is het een aanname omdat je wel eens een vies bakkie koffie hebt gehad uit heel dure apparatuur (ga naar bijna willekeurig welk café!). Dat zegt niets over de apparatuur, maar over de mensen achter de apparatuur.
Dus houd je het bij jezelf en zeg je: "
ik heb het verschil nog niet kunnen proeven"? , of zeg je: "ik kan het verschil niet proeven, dus alle anderen zijn gek!"?