Re: Te koud?

25
Er lijkt inderdaad iets niet te kloppen.

Ten eerste zou ik zoals cremalover opmerkt, kijken naar de boilerdruk. Op mijn apparaat (is in feite dezelfde) staat deze iets onder de 1.5 bar. Al vaker gehoord dat dit voor dit type apparaat niet zo heel raar is. Mijn apparaat is ongeveer 92 a 93 graden in rust. Je regelt de boilerdruk met de p-stat. Kwestie van de kappen loshalen en opzoek gaan de de p-stat die naast de boiler zit. Deze kan je bijstellen met een (platte) schroevendraaier. Kleine stapjes en bijstellen als het apparaat uit staat en er kan niet zo heel veel misgaan. Tenzij de druk erg laag staat betwijfel ik echter of dit 10 graden verschil gaat maken.
Aangezien je wel kokend heet water en stoom hebt, zou ik het eerder zoeken in een verstopping van de warmtewisselaar zelf, of 1 van de buizen naar/van de zetgroep. De boiler komt immers op druk en is warm genoeg.

Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen dan wil ik je wel helpen. Ik heb net een leerzame (en soms frusterende) periode achter de rug gehad met mijn apparaat. Gevolg is ook dat ik het apparaat van binnen en buiten ken inmiddels. Nu het apparaat eindelijk goed werkt, is de koffie het waard.

26
Het punt is een beetje ik heb het apparaat een paar weken geleden gekocht bij casa barista. Zij gaven aan dat het helemaal na gekeken was etc. en goed is. Maar met alle bonen die ik geprobeerd heb blijf ik te zure koffie houden. Heb echt uren zitten spelen met maalstanden en hoeveelheden koffie, maar geen perfect resultaat, heb ook alles nagewogen gram in en uit etc en de tijd het zou precies moeten kloppen.

Dus nu is een beetje de vraag, zal ik er mee terug voor garantie gaan of is het een instelling die ik vrij simpel zelf kan doen. Is namelijk c.a. een uur rijden enkele reis, dus als het puur afstelling is dan wil ik dat zelf wel doen.

28
In dit geval zou ik het in elk geval aan ze voorleggen. Waarschijnlijk moet er wel iets gesleuteld worden om het te verhelpen. Mogelijk hebben ze het apparaat voor verkoop ontkalkt en is er een kalkstukje ergens gaan zweven dat nu een blokkade veroorzaakt.

30
Ik ben benieuwd naar de reactie.

Hoewel het vreemd is als de afstelling uit zichzelf veranderd, is een druk van 1.1/1.2 bar niet heel vreemd of laag. Wees je er bewust van de er altijd een bandbreedte is waarbinnen de p-stat af en aanslaat. Het is goed mogelijk dat de p-stat 'aan gaat' bij 1.1 en af slaat bij 1.25 bar. Mogelijk verklaart dit je verschil.

ik denk niet dat het verhogen van de druk 10 graden verschil oplevert. Zoals gezegd, die van mij staat op ca 1.4 ingesteld en waarbij de zetgroep ca. 93c is in rust.