Ik heb er al vaker over bericht en er zijn meerdere leden met zo'n ding. Maar nu ook maar wat fotootjes om het inzichtelijk te maken. Het gaat om de Erics E61 Thermometer (van HB), een nauwkeurig thermometertje dat je heel eenvoudig in de E61 groep monteert:
Ik merk dat ik nu veel relaxter koffie zet (zeker in combinatie met de flowrestrictor die ik onlangs heb gemonteerd). Ik weet precies wanneer de groep op temperatuur is en exact wanneer ik moet stoppen met de coolingflush. Het ding maakt het ook mogelijk om te spelen met je zettemperatuur: ietsje korter of juist langer spoelen resulteert in een andere temperatuur bij het koffiezetten.
Met de thermometer zie ik interessante zaken. Zo blijkt dat ik een iets langere coolingflush nodig heb dan dat ik dacht (best een flink aantal seconden nadat het borrelen is opgehouden), maar b.v. ook dat de temperatuur in de kop 2 tot 3 graden daalt als je er een koude portafilter in zet. Ook tijdens het opwarmen zorgt die portafilter er voor dat de machine langzamer opwarmt (groter koeloppervlak?). Verder blijkt, in tegenstelling tot wat ik dacht, water best heter te kunnen zijn dan 100C als het uit de E61 komt (meestal zie ik tijdens het koelen aanvankelijk een temperatuur van zo'n 102,5 C). Ook het effect van een andere instelling van de pressostat is nu zeer goed te zien en verder is de hersteltijd van de E61 te volgen.
Maar het grootste voordeel blijft toch dat de coolingflush zeer eenvoudig wordt om uit te voeren.
Kortom: nuttig, verhelderend, heel relaxed en zeer aan te raden.
Hier klikken voor de site van Eric Svendson
Ik ben er erg enthousiast over. Het kost wat (zo'n €80 incl. verzenden), maar dan heb je ook wat. Ik kan nu heel precies het verloop in temperatuur volgen op zo'n 3 cm van de kop. Geen raden meer. Eric Svendson zelf vergelijkt een E61 zonder zo'n thermometer met het rijden in een auto zonder snelheidsmeter: je kan het raden, maar je weet het nooit precies. En daar kan ik het mee eens zijn.Erics E61 Thermometer
1La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder