Re: Wat drink je nu?

151
Tja, dat is apart. Des te fijner de maling, des te moeilijker is het om het water door de puck te persen en des te sterker de koffie/espresso.

Des te grover de mailing, des te makkelijker is het om het water door de puck te persen en dus zal de koffie/espresso minder sterk zijn.

Als jij/jullie met een grovere maalstand sterkere koffie krijgen dan met een fijnere maalstand, dan zou ik de machine en/of de maalmolen laten nakijken!

Maar ja, het belangrijkste is dat je een lekker bakkie drinkt. En als ik het zo lees, is dat wel het geval :)

Re: Wat drink je nu?

152
dat is idd ook wat ik verwacht, hoe fijner hoe sterker, hoe grover hoe slapper, maar het is werkelijk waar, je kan aan de koekjes ook wel zien dat het grof gemalen is.
Maar misschien is het wel de smaak hoor, en bedriegt de smaak mij, want met de machine kan niets mis zijn, die is pas naar jura geweest en heeft voor 250 euro ondehoud genoten :D ik heb de bon er namelijk wel bij wat er aan gebeurt is.
En er zitten ook nieuwe maal schijven in, ik zal eens een andere koffie gaan proberen, en dan eens fijner gaan malen.
het zal wel de smaak zijn die me bedriegt, maar de koffie smaakt prima en daar gaat het om :D

Re: Wat drink je nu?

153
Heb nu de Java Moka van Viva Sara in de Compak zitten.
Aanrader als je van chocolade in je koffie houdt
De Vario staat te wachten op de melanie-blend, ook van Viva Sara, deze won de prijs voor de beste espresso op de belgische kampioenschappen. :D
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

Re: Wat drink je nu?

154
AnnemarieTiemes schreef:Heb nu de Java Moka van Viva Sara in de Compak zitten.
Aanrader als je van chocolade in je koffie houdt
De Vario staat te wachten op de melanie-blend, ook van Viva Sara, deze won de prijs voor de beste espresso op de belgische kampioenschappen. :D
zijn die koffies via internet te bestellen?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Wat drink je nu?

155
Hola!

De bonen van Bagels en Beans (je kunt ze daar per kilo kopen) komen echt super uit mijn Macap MC4 en vervolgens uit de La Pavoni....

heel zacht en romig.

Ik kocht altijd per 250 gram omdat ik nog steeds op zoek ben naar de perfecte espresso, ik kom nu in de buurt...heerlijk.

Re: Wat drink je nu?

156
mee eens, lekker koffie...behoorlijk fris, en een beetje bite...mooi estate koffie uit Panama! lijkt erg op de Panama la Torcaze van de Golden Coffee Box...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Wat drink je nu?

157
Ik ben op dit moment bezig aan de Barista's Choice van Kaldi. Deze heb ik voor mijn Rancilio Silvia laten malen op standje 2 bij Kaldi Den Haag. (idd ik heb nog geen molen, was bezig met een 2dehands Ascaso i-mini, maar is niet gelukt. Dus ik moet het voorlopig even hier meedoen.)

De koffie heb ik zondag gehaald, maar ik krijg 'm niet goed. Binnen 20 seconden zit ik al op bijna 50 ml koffie. De smaak is zwak en waterig. De laatste paar keer heb ik flink stevig/hard getampt, maar dit mag ook nog niet baten. Ook is de crema erg blond/licht. Mijn idee is dat standje 2 dus nog te grof is voor mijn Silvia en deze koffie. Klopt dit? of doe ik iets anders niet goed? (behalve dan dat ik nog geen molen heb ;) !!, dus als iemand nog 'n tip heeft hiervoor!)
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Wat drink je nu?

158
Klinkt wel erg als te grove maling, ja. Ik vrees dat er uit dit pak niet veel goeds meer komt. Wellicht als het weer verandert dat het dan ietsje beter wordt, maar ik zou er niet teveel op hopen. Je kunt nog proberen of je wellicht hebt over gedoseerd, waardoor de puck breekt als je de pf in de machine zet. Dan krijg je channeling met soortgelijke verschijnselen. Je filter iets minder vol proppen zou dan helpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Wat drink je nu?

159
Op dit moment een heerlijke Caffe New York extra XXXX in de maler zitten. Deze komt na wat afstel werkzaamheden en de juiste flushtijd te vinden op mijn Nuova Era Alexa er heerlijk vol en choco uit. Merk wel dat temp. erg veel doet bij deze koffie. Misschien toch maar een keer zo'n temp metertje aanschaffen voor op de groep.
Dit is er echt 1 voor de Italiaanse koffie liefhebbers.