Re: naked portafilter

11
Ah, dan gaat mijn opmerking over de hoeveelheid niet op! Ik zag ze aan voor de espressokopjes... :oops:
Als de inhoud van die cappu-kopjes 180 cc is, dan zit je dus op ongeveer 90 cc, en inderdaad een triple!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Beste Vincent,
Ik hoop niet dat je erg vindt, maar ik pik gelijk aan met een eigen vraag bij mijn bodemloze filterdrager; ik heb namelijk tijdens mijn extractie met eenzelfde filterdrager dat hij spetters geeft. Weet iemand of dit gebruikelijk is? Kan het aan koffiesoort, maling, hoeveelheid, etc liggen of is het iets waar we mee moeten leren leven.

Het zijn hele kleine druppeltjes die her en der te zien zijn. Op een wit maagdelijk kopje niet echt mooi, laat staan je volledige machine, etc die onder zitten. De koffie is er daarentegen nog lekkerder van geworden. De dubbele ristretto's.

Adios Sanne.
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

13
Ja kijk, daarvoor heb je nu die naked portafilter! Als het goed is heb je dus geen last van die spetters, en het feit dat je ze hebt laat dus zien dat je last van z.g. "channeling" hebt. Dat is een ongelijkmatige extractie en geeft geen optimale koffie. Het kan meerdere oorzaken hebben, van teveel koffie in je filter, tot oude koffie, tot verkeerd tampen etc.

Voor een uitgebreid artikel: http://www.home-barista.com/naked-extraction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Dank je wel voor de reactie, Spironski.
Het waren mijn eerste testjes met een naked portafilter(lees tweede keer) en ik vroeg me al af wat het betekende en of iemand anders er ook last van/ervaring mee had. :mrgreen:

Ik ga de link eens eventjes bekijken.

Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

15
Ik ben net een beetje begonnen met experimenteren met mijn nieuwe naked portafilter.

Heb even een filmpje gemaakt, maar vind het nog vrij lastig conclusies te trekken.

KLIK

-Het stroomt vrij snel snel, komt niet langzaam op gang zoals je op youtube vaak ziet.
-Het blijven heel lang 2 stroompjes, niet één in het midden.
-Het duurde net te lang (30 sec) voor de goede hoeveelheid bereikt was, iets minder hard tampen of grover malen dus.
-Aan de machinekant (niet hendelkant) lijkt vrij snel blonding op te treden, itt de hendelkant, waar de stroom mooi donker blijft.

Hoe zien de experts zit, al is het geen super filmpje...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

16
Is lastig te zien op het filmpje, maar de extractie is inderdaad ongelijk, het loopt aan de achterkant te snel en aan de voorkant langzaam. De stroom is ook niet erg stroperig ofzo, en het kan zijn dat je uiteindelijk toch je 30 ml krijgt binnen 30sec. omdat het aan de achterkant gewoon te snel is doorgelopen. Je ziet ook niet de kenmerkende vorm van een conus ontstaan. Hoeveel koffie had je in het filter en oud was je koffie?

Ik zou proberen heel ietsje grover te malen en heel zorgvuldig te vullen en tampen, want daar is wel wat mis gegaan.

17
Dankje.

Ik ben een beetje aan het oefenen met die Stockfleth's beweging.
Hoeveel koffie? Sja, zonder tussentijd stikken na de stockfleth's move tot aan de rand, daarna getampt.
Ik heb het niet gewogen. De koffie is de laatste van de 4 pakken van 250 gram die ik bij thegoldencoffeebox had besteld, dus ik denk een maand oud nu. (ongeveer een week per pak).

Het gaat trouwens om 60 ml, het is een dubbel filter.

Dit is de poging erna:

KLIK
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

18
Die tweede poging vind ik er al beter uit zien, is veel egaler in z'n extractie. Had je daar nu iets grover gemalen en beter getampt? Ik mis nog steeds wat stroperigheid, maar dat zou ook kunnen liggen aan de leeftijd van de koffie (misschien toch al vijf weken?), of anders de soort koffie.

19
Even gekeken, 9 september besteld, de koffie zal dus wel een 5 weken of ouder zijn ja.
Ik heb niet 'beter' getampt, maar iets grover gemalen en met de stockfleth's move iets beter gelet op de distributie achterin het filter. De koffie was vrijbitter trouwens, heb m daarna van 93 naar 91 gezet waarna ik hem vrij zuur vond. Ik heb het walhalla nog niet bereikt...

20
Nee, "beter tampen".... wat zou je je daar bij voor moeten stellen? Ik bedoelde inderdaad het hele ritueel van distributie, tampen, en daarna niet meer stoten met je pf en deze een beetje voorzichtig in je machine doen, i.p.v. te "rammen". Maar hoe dan ook: het lijkt wel geholpen te hebben.
Vrees toch dat die +5 weken oorzaak is van het wat magere resultaat...., misschien is deze koffie wat gevoeliger voor veroudering?