Waar op letten bij tweedehandse machines?

1
Hoi allemaal,

Ik weet niet zo goed of het hier in dit rubriek hoort, maar ik dacht het hoort in ieder geval bij 'vraag en aanbod'.
Na lang zoeken op de kanalen hier op koffiepraat ben ik tot de conclusie gekomen dat er veel mensen zijn die ook tweedehandse machines hebben gekocht. Nou ben ik zelf ook behoorlijk van het handelen op Marktplaats, alleen weet ik bij espressomachines niet erg goed waar ik op zou moeten letten. Hebben jullie nog tips of essentiële dingen waarvan je zegt: dat is een go of no go?
Hoor het ontzettend graag van jullie!

Re: Waar op letten bij tweedehandse machines?

2
Ik heb ondertussen een beetje ervaring met gebruikte machines...
Ga uit van een revisie bij een gebruikte machine, dan kan het alleen maar meevallen :mrgreen:
Afhankelijk van het type machine zit je aan een paar euro voor wat O-ringen tot een paar 100 euro om de boel weer compleet werkend te krijgen, en dan reken ik het uurloon er niet bij want het repareren doe je voor de lol.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

3
Ik heb een machine gevonden die onlangs (in maart) een onderhoudsbeurt heeft gehad. Nou weet ik natuurlijk niet hoe oud de machine zelf is maar ik neem aan dat na zo'n onderhoudsbeurt de machine wel weer een tijd vooruit kan? Het is namelijk een Bezzera Magica en ik dacht dat het een mooie upgrade zou zijn voor mijn Sage Barista Express wat ik nu heb staan.

5
2e hands blijft altijd een gok. Op bezzera machines staat het productiejaar meestal achter de lekbak op een sticker.

Verkoper vindt het waarschijnlijk niet fijn als je een machine open schroeft maar dat kan al veel zeggen. Lekkages etc. Mushroom van een E61 kun je eruit draaien om te zien of die vol met kalk zit. Douchzeef verwijderen, zit die vol met aangekoekt koffievet dan dan is ook dat een indicator.

https://youtu.be/SztMhSrSKxg

https://youtu.be/Q7Ljpg8breY
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

8
Of pak meteen de Lelit Bianca.

Nog even om te overwegen, als je nou een leuke 2e hands machine kunt kopen voor een leuk bedrag dan kun je de kosten van onderhoud /reparatie meenemen in je aankoopbedrag. 200 a 300 euro extra bijvoorbeeld. Er komen vaak echt juweeltjes voorbij op marktplaats hoor.
Er staat trouwens ook een bezzera strega te koop voor 1150 euro met garantie op marktplaats. Ook het overwegen waard.

Hopelijk kom je eruit. De afschrijving is altijd het grootst op een nieuwe machine. Dat moet je ook meenemen in je aankoop.

Succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’