Re: Goede (echt) kleine maler gezocht...

31
naar mijn mening zou de apollo in combinatie met een QM820 goed moeten samengaan...de Eureka MCI is echt beter (grotere maalschijven en traploos in te stellen)...de compak K3 (en in deze klasse de mazzer mini en macap) en de vario zijn nog weer beter (nog weer wat grotere schijven en zwaardere motor...en dan komen de echt zware jongens, zoals de grote mazzers, met nog weer grotere schijven...

...alles hangt af echt van je eisen en prioriteiten en evt. upgrade plannen voor de toekomst!

:)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

32
Mjoeb schreef:Ik heb dit topic met aandacht gevolgd.
Ik ga er dan ook vanuit dat de Apollo (QM 060) dezelfde degelijkheid en kwaliteit heeft.
Voor ca 220,- is hij te verkrijgen dus ruim binnen de prijsklasse.
Waar heb je de QM060 voor dat bedrag zien staan? Volgens mij is hij overal rond de €300,=
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

33
Ik kan aan een 2e hands Anfim Best Maler komen voor het bedrag van een nieuwe Demoka. Volgens de huidige eigenaar nauwelijks gebruikt.

Die Anfim is niet zo heel groot en volgens mij kwalitatief een goede. Is in Nederland niet zoveel over te vinden maar de reviews op Coffeegeek zijn lovend.

Iemand die hier iets aan toe te voegen heeft?

34
inderdaad van wat ik heb gelezen een prima maler: 54 mm platte schijven en een 250-300 watt motor. de doseerder schijnt makkelijker in gebruik dan die van de Mazzer...maar je moet natuurlijk wel van een doseerder houden...ben zelf meer van de direct malers...

ik heb de Anfim haus, dit is de versie zonder doseerder...maar met kleinere schijven en zakkere motot...afwerking top, lekker stip, weinig klonten en statische issues...maar heb moeite op fijn genoeg te malen...lees dit meer op kaffeenetz.de...zoek nu met de leverancier naar een oplossing...

heb gelezen dat ze de Anfim best nu ook als decaf maler bij kaffeenation in Antwerpen hebben staan naast de Anfim super...ja kan daar eens heen bellen hoe ie bevalt!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

35
Een doser heeft voor mij ook niet echt toegevoegde waarde, m.u.v. het verwijderen van eventuele klontjes uit de maling natuurlijk, maar volgens mij is het voor mijn meissie wel handig. Gewoon 1x instellen. 1x de hendel overhalen en je hebt een bak koffie. (zeg bewust geen espresso want ze drink bijna alleen lungo's)

Is dat fijn malen niet te regelen? Heb gelezen dat je bij veel malers een 'nieuw nulpunt' kunt instellen en vervolgens weer de schaalverdeling kan gebruiken. Ik vindt een schaalverdeling wel handig omdat ik van dubbele espresso's hou en toch vaak lungo's maken moet.

36
Ik vindt een schaalverdeling wel handig omdat ik van dubbele espresso's hou en toch vaak lungo's maken moet.
Een Lungo laat je toch gewoon langer doorlopen? Het lijkt me dat je daarvoor geen maatverdeling op je maler nodig hebt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

37
Misschien heb ik dan iets niet goed begrepen maar ik heb gelezen dat de doorlooptijd altijd rond de 25 seconden dient te zijn.

Dus meer water nodig voor een lungo betekend een grovere maling omdat hij er anders veel te lang over doet en de koffie verbrand... Toch?

38
Ook hierover blijkbaar onduidelijkheid: Klik en klik!.

Het zou dus beide kunnen, waarbij "Lungo" natuurlijk wel "lang" betekend en niet "veel" of "meer"... :?

Iemand anders hier ideeën over?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder