Graag jullie deskundig advies.
Na daaaaagen lezen, wikken wegen en budgeteren kom ik er toch niet uit. Ik ben geen echte koffie nerd maar wel redelijk kritische koffiedrinker, niet snel onder de indruk.
Ik heb al enige tijd een Rancillio Silvia met PID, ben dol op die hufterproof machine en zet er een decent espresso mee.
Naast de Rancillio staat trouwens een ECM CASA bonenmaler.
Prima instap/startersset volgens mij.
Dagelijks gebruik ongeveer 2-4 dubbele espressos (ik) 2-4 cappucino’s (partner) soms extra voor bezoek.
Het is tijd voor een nieuw aparaat en dat is wikken en wegen omdat ik budget van 1500 heb.
De keuze is nu tussen Profitec 300 en 500 beiden met voor en nadelen.
Vraag 1.
In theorie, wat is stabieler een duo boiler met mindere zetgroep ( de 300) of HX met PID en beter zetgroep (de 500). (ik heb me ingelezen over het nut van een PID op een HX, conclusie: het doet wel wat voor stabiliteit maar niet zaligmakend en geen 1 op 1 relatie met wat er uit je zetgroep komt)
Ik vind dat flushen bij die 500 ook wel een ding, gevoel dat ik niet goed controle heb op de temp.
Ik hou wel consistentie als ik eenmaal ideale afstemming van bonen, maling en temp instelling heb. En ik moet s’ ochtends met mijn ogen dicht espresso kunnen zetten
Maar de 300 staat bekend om geringe stoomcapaciteit.
Vraag 2
Wat is nu de beste indicator voor de stoomcapaciteit? Mijn rancilio heeft een 0,375 l boiler geloof ik, die profitect 300 0,75L, of iets in die buurt. Met die rancillio lukt het vrij aardig om goed melkschuim te krijgen. Door de pid zie ik wel hoe snel het capaciteitverlies gaat, maar het lukt.
Dan moet hem me bij die 300 toch ook lukken? Wat jullie, moet ik me druk maken om die kleine stoomboiler?
Verschil in opwarmtijd maakt me niet uit, ik zet wel een timer op indien nodig.
Derde optie is een VBM Domobar Super 2b Pid, van 1 jaar oud. Deze lost alle bovenstaande twijfel op. Alleen heb ik mij laten bertellen dat deze niet meer gemaakt wordt omdat het (technisch) onderhoud van de machine nogal ingewikkeld is en onderdelen lastig te vervangen zijn. Hebben jullie daar wel eens over gehoord?
Ik kan vrij weinig recente info en reviews over deze machine vinden.
Andere apparaten die ik overwogen heb
Expobar Brewtus, gevoelige machine volgens espressomonteur en meneer van casabarista beaamde dat, paar onderdelen zijn niet top.
De nieuwe lijn van Expobar CREM One, gebruikt ook paar van die onderdelen en het kunstof is niet top.
De Lelit MaraX natuurlijk, maar ik vind het gewoon geen mooi ding.
Wat zeggen jullie 300 of 500 of zie ik nog een topper over het hoofd (heb bij Rocket en bezerra niet echt variaatie gevonden die voldoet en binnen budget past.
Alvast dank voor jullie aandacht.
Re: Een doorstarter met adviesbehoefte
2Wat mis je dan bij de Rocket?KoffieCato schreef: wo 22 jul 2020, 09:17(heb bij Rocket en bezerra niet echt variaatie gevonden die voldoet en binnen budget past.
Het beste kun je aanschaffen waar je zin in hebt, eventueel checken wat een bepaald merk/type tweedehands kan opleveren als je na een jaar wat leukers wil. Sommige merken / types zijn meer geliefd dan anderen.
En kijk zelf uitgebreid naar de binnenkant van de machines. Ziet het er daar simpel en overzichtelijk uit of tref je een warboel aan van wel héél veel onderdelen en bedrading? Hoe meer hulpstukken, knietjes en dwarsverbindingen er op de vierkante decimeter zitten, hoe meer gedoe het straks is om erachter te komen welk stukje er via welke omweg uit moet om te worden vervangen.
Koop je wat je leuk vindt dan geef je jezelf meer kans op tevredenheid. Koop je op advies van anderen dan kan na-koopse vertwijfeling op de loer liggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Goed advies, dankjewel.
Die doorverkoopwaarde is wel een slimme om mijn twijfel een beetje in te dammen.
Ken je de binnenkant van die VBM toevallig?
Die doorverkoopwaarde is wel een slimme om mijn twijfel een beetje in te dammen.
Ken je de binnenkant van die VBM toevallig?
4Even kort:
Je hebt een vrij matige molen en gaat €1.500,- aan een machine uitgeven.........
Je hele research is gebaseerd op de mening en voorkeuren van andere mensen.
Koop tweedehands. Dan kun je zelf wat verschillende machines ervaren.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Je hebt een vrij matige molen en gaat €1.500,- aan een machine uitgeven.........
Je hele research is gebaseerd op de mening en voorkeuren van andere mensen.
Koop tweedehands. Dan kun je zelf wat verschillende machines ervaren.
5De 300 heeft een ringboiler = semi verzadigde groep! Thermoblokje om te stomen.
Is absoluut geen mindere groep maar minder ingeburgerd dan een E61 groep. En daarom slecht te verkopen.
Naar aanleiding van de positieve berichten van de lelit zou ik die toch overwegen.
Of inderdaad 2e hands!
Is absoluut geen mindere groep maar minder ingeburgerd dan een E61 groep. En daarom slecht te verkopen.
Naar aanleiding van de positieve berichten van de lelit zou ik die toch overwegen.
Of inderdaad 2e hands!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
6Nee, maar op youtube zijn er wellicht wel filmpjes van en anders bij de leverancier vragen of-ie 'm openmaakt en uitlegt waar alles voor dient.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Ja. Is beetje prutsen en de lampjes en bedrading zijn een beetje kwetsbaar.
De vraag is alleen: hoe vaak moet je binnen in je machine zijn?!
De vraag is alleen: hoe vaak moet je binnen in je machine zijn?!
8Dank voor de adviezen.
Molen wordt ook geupgrade naar een Eureka Atom.
Ik moet wel afgaan op meningen van anderen, ik lees en kijk verschillende om tot een afweging te komen.
2e hands vind ik moeilijk, daar heb ik te weinig kennis voor om te beoordelen of iets een goede koop is, zeker via particulieren.
Is niemand fan van die Profitecs?
Molen wordt ook geupgrade naar een Eureka Atom.
Ik moet wel afgaan op meningen van anderen, ik lees en kijk verschillende om tot een afweging te komen.
2e hands vind ik moeilijk, daar heb ik te weinig kennis voor om te beoordelen of iets een goede koop is, zeker via particulieren.
Is niemand fan van die Profitecs?
9Ik kan me voorstellen dat de Silvia niet de meest praktische machine is gezien het aantal espresso's/cappuccino's dat je drinkt.
Zelf ben ik ook na jaren een Silvia met PID gebruikt te hebben, geswitcht naar een HX (ECM Mechanika). Door toeval heb ik er op dit moment twee waarvan er 1 uitgeleend is aan een vriend met een Profitec 300 die momenteel in onderhoud is. Mijn ervaring is dat de E61/hx veel consistenter en vergevingsgezinder is dan de Silvia. De ondergrens ligt een stuk hoger en de smaak een stuk beter. Nu moet ik wel zeggen dat ik gelijktijdig ben gewisseld van maler.
Ik denk dat je met beide apparaten geen slechte koop zal doen. De afweging gaat eigenlijk tussen een instap duo-boiler machine of een middenklasse warmtewisselaar. Die vriend van mij is zeer tevreden over zijn Profitec 300. De mogelijkheden en controle over variabelen is groter dan bij een HX. De 300 zal ook een stuk sneller opgewarmd zijn. Daar staat tegenover dat een E61 HX (in mijn ogen) wat stabieler is en waarschijnlijk meer stoomdruk heeft, maar zeker 45min nodig heeft om goed warm te worden. Dit kan je eventueel oplossen met een slimme schakelaar.
Persoonlijk zou ik voor de Profitec 500 gaan. De aanwezigheid van een E61 zetgroep maakt deze iets makkelijker in onderhoud (doe ik zelf). Het flushen van een HX lijkt misschien een gedoe maar in de praktijk vind ik dit erg meevallen. Ik flush zelf in een kommetje of een cappuccino kopje, dan is deze gelijk voorverwarmd. Met de installatie van een thermometer op de zetgroep kan je zien wat er gebeurd en met genoeg ervaring kan je de temperatuur (grofweg) beheersen door te variëren in de lengte van de flush. Als je op dit moment bij elke koffie speelt met de instellingen van je PID dan is een 2B wellicht de beste keuze. Op het forum wordt de laatste tijd ook lovend gesproken over de Lelit MaraX.
Nog een laatste opmerking ter overweging. Als je handig bent dan zou je nog er aan kunnen denken om een tweedehands machine te kopen. De machines van goede kwaliteit (o.a. ECM, Rocket, Bezerra, Profitec) zijn goed te onderhouden en onderdelen zijn ruim voorradig. Voor e800-900 moet je een volledig gereviseerde machine kunnen kopen of een apparaat opgeknapt kunnen hebben. Dan heb je nog e600 voor een nieuwe tweedehands maler. Want ik gok dat je redelijk snel na aankoop van je nieuwe machine ook die zal vervangen.
Veel plezier met de zoektocht.
P.s. ik weet nog wel een ECM Mechanika III die binnenkort te koop komt.
Zelf ben ik ook na jaren een Silvia met PID gebruikt te hebben, geswitcht naar een HX (ECM Mechanika). Door toeval heb ik er op dit moment twee waarvan er 1 uitgeleend is aan een vriend met een Profitec 300 die momenteel in onderhoud is. Mijn ervaring is dat de E61/hx veel consistenter en vergevingsgezinder is dan de Silvia. De ondergrens ligt een stuk hoger en de smaak een stuk beter. Nu moet ik wel zeggen dat ik gelijktijdig ben gewisseld van maler.
Ik denk dat je met beide apparaten geen slechte koop zal doen. De afweging gaat eigenlijk tussen een instap duo-boiler machine of een middenklasse warmtewisselaar. Die vriend van mij is zeer tevreden over zijn Profitec 300. De mogelijkheden en controle over variabelen is groter dan bij een HX. De 300 zal ook een stuk sneller opgewarmd zijn. Daar staat tegenover dat een E61 HX (in mijn ogen) wat stabieler is en waarschijnlijk meer stoomdruk heeft, maar zeker 45min nodig heeft om goed warm te worden. Dit kan je eventueel oplossen met een slimme schakelaar.
Persoonlijk zou ik voor de Profitec 500 gaan. De aanwezigheid van een E61 zetgroep maakt deze iets makkelijker in onderhoud (doe ik zelf). Het flushen van een HX lijkt misschien een gedoe maar in de praktijk vind ik dit erg meevallen. Ik flush zelf in een kommetje of een cappuccino kopje, dan is deze gelijk voorverwarmd. Met de installatie van een thermometer op de zetgroep kan je zien wat er gebeurd en met genoeg ervaring kan je de temperatuur (grofweg) beheersen door te variëren in de lengte van de flush. Als je op dit moment bij elke koffie speelt met de instellingen van je PID dan is een 2B wellicht de beste keuze. Op het forum wordt de laatste tijd ook lovend gesproken over de Lelit MaraX.
Nog een laatste opmerking ter overweging. Als je handig bent dan zou je nog er aan kunnen denken om een tweedehands machine te kopen. De machines van goede kwaliteit (o.a. ECM, Rocket, Bezerra, Profitec) zijn goed te onderhouden en onderdelen zijn ruim voorradig. Voor e800-900 moet je een volledig gereviseerde machine kunnen kopen of een apparaat opgeknapt kunnen hebben. Dan heb je nog e600 voor een nieuwe tweedehands maler. Want ik gok dat je redelijk snel na aankoop van je nieuwe machine ook die zal vervangen.
Veel plezier met de zoektocht.
P.s. ik weet nog wel een ECM Mechanika III die binnenkort te koop komt.
10Ehhh Bob, je haalt de 300 en de Quickmill Silvano door elkaar. Profitec heeft twee boilers (en stoomt uitstekend).