Rancilio Silvia PRO

1
Wat leuk: Er komt een nieuwe Silvia aan: De PRO. Toen ik ruim 20 jaar geleden voor het eerst met espresso machines in aanraking kwam was de Silvia al een icoon. Gekenmerkt door een robuust stalen frame en dito RVS behuizing, een kleine maar zware boiler en verder prima onderhoudbare onderdelen die ook nog eens wijd en zijd beschikbaar waren. Er waren dan ook veel liefhebbers die allerlei hacks hadden ontwikkeld met name om de nadelen de nadelen (temperatuur stabiliteit) grotendeels wisten te ondervangen met de eerste PID's. Heb er zelf indertijd ook het nodige aan geprutst.

Mijn eerste en mijn tweede espressomachines waren allebei Silvia's. V1 en V3. Inmiddels heb ik een BZ10 van Bezzera. Al heb ik mijn Silvia's nooit weggedaan. Ook heb ik de Rocky die ik er destijds bij kocht nog steeds al heb ik die wel ontmand door het doseersysteem eraf te slopen en 'm netjes om te bouwen tot doserless.

Ik ben wel benieuwd naar deze Silvia On Steroids. Hij is een stuk groter (Vooral dieper en hoger). Verder heeft ie twee boilers. Zo te zien de oude vertrouwde 300ml boiler voor koffie en een 1000ml boiler voor stoom. Ook heeft ie gewoon weer vibrerende pomp. (hoezo PRO?)

Of Silvia PRO weer een icoon wordt valt nog te bezien en zal zeker ook afhankelijk zijn van de prijs maar de Silvia Pro is in ieder geval weer geen 13 in een dozijn machine geworden. Op de website van Rancilio staat 'Coming soon'. Rancilio heeft niet zo'n hele grote reputatie als het aankomt op productvernieuwing. Is dat vervelend of is dat juist stoer? Ik kan het ergens wel waarderen. Maar het kan denk ik best nog een tijdje duren voor deze machine in 't wild aanschouwd kan worden.

Afbeelding

Voor de beeldvorming de Silvia en de PRO nog even naast elkaar. Foto van de website van CoffeeGeek: http://www.coffeegeek.com/images/75958/ ... byside.jpg

Laat je niet foppen want de PRO is maar liefst 13 cm dieper dan z'n oude zus
Breedte: 250 mm vs. 235 mm
Hoogte: 390 mm vs. 340 mm
Diepte: 420 mm vs. 290 mm

De eerste quicklooks zijn er ook al:
http://www.coffeegeek.com/forums/espres ... 362&Page=1
Daar komt oa. bovenstaande side by side foto vandaan.

In onderstaand PDF vind je ook wat meer marketing achtergrond.
https://www.ranciliogroup.com/app/uploa ... tal_EN.pdf

Linkje naar wat achtergrondinformatie achter de eerste Silvia's
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rancilio
https://coffeedino.com/rancilio-silvia- ... on_History

Re: Rancilio Silvia PRO

2
Flink formaat! Ik vind op het eerste gezicht niet mooi in balans. Beetje lomp.

Denk dat dit geen hardloper gaat worden. Hij zal moeten concurreren met bijvoorbeeld de Profitec 300.

Of de MaraX. Deze heeft toch wel de nodige voordelen o.a. voor wat betreft preinfusie en flow control.

Vandaag de dag een nieuwe PRO machine aanbieden zonder enige controle over preinfusie en/of flow vind ik niet zo slim...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3

bvds schreef: Of de MaraX. Deze heeft toch wel de nodige voordelen o.a. voor wat betreft preinfusie en flow control.
Deze heeft toch geen flow control?
Ik weet het niet zo met de Marax. Hij heeft een PID die je op 3 standen kan zetten: laag, midden, hoog. Hoe warm zijn deze standen dan? Waarom niet een PID op temperatuur? Voelt een beetje als de extra warm knop op een Moccamaster voor de warmhoudplaat.
Wel weer een RVS boiler en grappige eigenschappen voor die prijs die je dan weer niet op andere apparaten ziet in die klasse. Misschien is dat dan zijn kracht.

De Rancillio pro is een beetje prijs en fans afhankelijk denk ik. Ik ben er wel benieuwd naar.

4
Geen regelbare flow control tenzij je er een E61 flow control kit op zet, maar Lelit heeft de flow van de pomp aangepast.

HanR, kan jij het toelichten?

Heb gelezen dat de MaraX het daarom ook goed doet i.c.m. light roast.

Meer dan drie temperatuurinstellingen heb je niet nodig op. Een PID is leuk en regelt om dat 300 cc boilertje van de Silvia PRO de boilertemperatuur prima, maar dat is niet de zettemperatuur. De groep op de Siliva is niet semi verzadigd en is de beperkende factor. Ik zeg niet dat een Silvia met PID niet temperatuur stabiel is, maar wel dat op de graad instellen een illusie is. Intra shot is de temperatuur vlak, maar inter shot is er variatie. Dat lukt alleen beter met verzadigde groepen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
En volgens Van Pommeren kan je er binnen enkele minuten espresso mee zetten😂

Ik ben benieuwd hoe die het gaat doen. De Profitec 300 zit in dezelfde prijsklasse en kent een vergelijkbare configuratie.

8
@bvds
Ik ken de MaraX niet van binnen en ken ook het principe niet. Ik vrees dat Arnoud om hulp gevraagd moet worden.

Over de Silvia pro ben ik inderdaad niet enthousiast. De Ascaso pro, de Profitec 300 en de Quickmill Silvano hebben allemaal een verzadigde boiler. De Silvia niet. Dat vind ik eerlijk gezegd het belangrijkste verschil. Je proef het in de koffie en je hebt een veel snellere recovery.

9
Die ringboilertjes van Brasilia doen het erg goed. Inderdaad kun je bij Profitec 300 spreken van een quasi verzadigd systeem. De Silvia werkt volgens mij met een warmtebrug. De ringboiler heeft in ieder geval een theoretisch voordeel qua concept. Of je dat in de praktijk ook echt proeft en of de recovery van de ringboilers sneller is, dat weet ik zo niet. Veel zal denk ik ook afhangen van de plaatsing van de sensoren in PID parameters.

Ascaso is helemaal over op thermoblock. Lelit gebruikt m.u.v. de E61machines ook die ringboiler.

10
Jammer dat de Ascaso pro niet meer bestaat.

Ik heb duidelijk verschil gemeten tussen de Botticelli en Silvia. De temperatuur tijdens het shot stort bij de Silvia harder in. Daardoor heeft de Silvia meer tijd nodig om te herstellen.

In de praktijk wint de Profitec het natuurlijk. Mits je gebruik maakt van de mini-hx in de stoomboiler.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk