Re: Goede (echt) kleine maler gezocht...

41
Spironski schreef:Ook hierover blijkbaar onduidelijkheid: Klik en klik!.

Het zou dus beide kunnen, waarbij "Lungo" natuurlijk wel "lang" betekend en niet "veel" of "meer"... :?

Iemand anders hier ideeën over?
Ik dacht dat je bij een Lungo iets grover maalde, waardoor je met dezelfde doorlooptijd een grotere hoeveelheid koffie krijgt. Door grover te malen valt de bitterheid dan weer mee (minder fijne deeltjes, voor 'dezeflde' smaakextractie heb je meer water nodig)

Zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=22&t=172&start=30#p5491" onclick="window.open(this.href);return false;

42
Een redelijke molen voor een redelijke prijs (€ 170,00) is ook de challenge van Iberital. Automatic of met doser. 600 RPM en conische maalschijven. Dit bedrijf verkoopt tevens de Macap molens in spanje en het zou me niet verbazen als ze deze kwaliteits molens ook als voorbeeld gebruiken.
De maling van deze molen vind ik zeker acceptabel als je geen geld hebt voor een grotere dure molen.
Ik weet dat van Pommeren deze molens ook in zijn ass. heeft.
En ja de grotere en duurdere molens geven zeker een nog beter resultaat maar dit is wel een mooi begin voor de mensen die niet zo veel kunnen besteden en toch een beter resultaat willen.

44
In plaats van een bijdehante opmerking zou je ook kunnen proberen een beetje advies te kunnen geven aan iemand. Niet iedereen kan meteen de duurste molen aanschaffen. Ik neem aan dat je 1e auto ook niet meteen een rolls is geweest. En zoals ze zeggen "Rome wasn't built in a day."
Wees blij dat er hier mensen komen die vragen om advies bij hun volgende stap na senseo of nespresso. Als een kleine molen dan hun volgende stap op de lange verlichtte weg naar een perfecte espresso is help ze daar dan bij. Ik bedoel jij bent pas in maart dit jaar op zoek gegaan naar de volgende stap Niels B en je hebt nu al alle wijsheid in pacht?

45
Nu ìs er in dit draadje al heel wat advies gegeven aan MrDry (ook door Niels), en vind ik dat Niels' laatste post toch ook wel een advies bevat, namelijk dat het eisen pakket van MrDry niet haalbaar is.
Espresso, jij geeft dat zelf min of meer toch ook al aan door te zeggen dat de Challenge een optie is omdat het een redelijke molen is, terwijl de OP vraagt om een goede (echt) kleine maler?

In plaats van te stellen dat je asfalt met een klein walsje niet glad kunt krijgen, zou je ook kunnen zeggen: je kan ijzer niet met handen breken. Met andere woorden: MrDry zal èrgens een compromis moeten sluiten, en het lijkt er om te gaan dat dit gaat om grootte, dan wel maalkwaliteit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

46
Nog even het lijstje van OP er bij gehaald:

- een zo consistent mogelijke maalgraad, check!
- niet te luidruchtig, check!
- niet te duur (eigenlijk maximaal € 250,=), hmm, niet helemaal...
- een timer is mooi maar niet noodzakelijk, check!
- zal alleen voor espresso gebruikt worden dus stepless is een pre. check!
- een volledige RVS behuizing spreekt mij enorm aan. Is alu, maar ziet er mooi uit, dus : check!

Kijk: hier!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
@Spironski:
Tanx!

@Espresso:
Hopelijk snapt McDry mijn vergelijking wel. Je probeert van een grof materiaal (zoab, koffiebonen) een glad en egaal product te maken (wegdek, espressomaling). Daar heb je gewoon bruut geweld voor nodig en dat levert een lief klein malertje niet. Dus dan wordt het investeren of een compromis.

Maar gooi je frustraties er maar uit hoor! Lucht vast op. Ik kan het hebben.
En inderdaad, sinds maart heb ik genoeg tijd gehad om de theorie van de espresso-apparatuur onder de knie te krijgen. Ik ben er dan ook wel zeer intensief mee bezig geweest. Nu nog in de praktijk brengen! Want de perfecte espresso maak ik nog niet. Hij is heel lekker, maar hij kan echt nog wel beter. Daar heb ik meer tijd en ervaring voor nodig.

Over instapmodelletjes aanschaffen en later vervangen: Dat vind ik zonde. Daar verlies je altijd geld mee. En het levert mij altijd frustraties op. Heb ik zelf ondervonden met de Mini E die ik na 7 weken weer heb verkocht. Prima malertje, maar niet zwaar genoeg om een volledig glad wegdek mee te krijgen (als ik de vergelijking nog even mag gebruiken). Je kan er prima overheen rijden, maar superglad? Nee...
Micra&Ultra

48
@Niels

Sorry Niels, maar ik moet toch even reageren. Als jij je Mini E al naar 7 weken verkoopt omdat je daar het gladde wegdek niet mee voor mekaar kan krijgen, in combi met je peperdure espresso machine, dan doe je toch echt iets niet goed. Met een Mini-E moet je in staat zijn een prima wegdek aan te leggen en met geduld ben ik er van overtuigd dat je daar je perfecte espresso mee had kunnen maken (wat dat ook mag zijn).
Is de 6th wave aan het voorbereiden

49
Spironski schreef:
Ik vindt een schaalverdeling wel handig omdat ik van dubbele espresso's hou en toch vaak lungo's maken moet.
Een Lungo laat je toch gewoon langer doorlopen? Het lijkt me dat je daarvoor geen maatverdeling op je maler nodig hebt?
Huh, een lungo loopt vaak korter door, net zoals een ristretto vaker langer door moet lopen dan een espresso. Lungo pas je aan met de maling.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

50
Nauti schreef:@Niels

Sorry Niels, maar ik moet toch even reageren. Als jij je Mini E al naar 7 weken verkoopt omdat je daar het gladde wegdek niet mee voor mekaar kan krijgen, in combi met je peperdure espresso machine, dan doe je toch echt iets niet goed. Met een Mini-E moet je in staat zijn een prima wegdek aan te leggen en met geduld ben ik er van overtuigd dat je daar je perfecte espresso mee had kunnen maken (wat dat ook mag zijn).
Dus dat zou betekenen dat er ook geen verschil te proeven zou zijn tussen een Mini E en bijvoorbeeld een Electra Nino? Ik moet inderdaad toegeven dat het niet in eerste instantie de koffiesmaak was die me heeft besluten om de Mini E weg te doen. De belangrijkste reden was het gebrek aan gemak om een goede smaak in het kopje te krijgen. Doordat het maalsel uit mijn Mini E klonterde, was distributie heel belangrijk. Met de Super Caimano is het een kwestie van het maalsel in het filterbakje laten vallen, met je vinger heel even afstrijken, tamper erop en gewoon iedere keer hetzelfde lekkere bakkie. Maar sowieso vind ik de smaaksensatie die met de SC te behalen is van een veel hoger niveau dan met de Mini E. En iedere keer ook zo'n fantastische kastanjebruine crema met tijgerprint. Dat gebeurde me echt niet iedere keer met de Min E.
Micra&Ultra