Re: Niche Zero Grinder

531
bobbee schreef: wo 29 jul 2020, 21:53 Ook zo meet je de effectieve retentie niet want dan druk je oud maalsel naar buiten. Je zou wel kunnen malen met koffie en vervolgens rijst erin kunnen malen. Wat er dan uitkomt voordat je de witte rijst ziet is de effectieve retentie. Dat is dan weer niet te wegen maar geeft wel een goed beeld door het kleurverschil.
Ik begrijp het niet denk ik. Als je het uitvoerkanaal en de maalschijven helemaal leeg- dan wel schoon zuigt dan zit er toch geen oud maalsel meer in de maler?

532
Als je bonen in een maler doet en maalt blijft er ook maalsel op plekken zitten waar het blijft zitten. Dat is geen maalsel wat effectief meedoet dus kun je niet meerekenen met de retentie.
Maar, maak je niet te druk om de retentie van de niche, die is zo laag dat je het kunt vergeten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

533
Verschillende mensen hebben bij reinigen van hun niche de moeite gedaan om wat er nog in zat te wegen en dat was echt te verwaarlozen. Zoek maar eens op coffeeforums.co.uk als je het echt wil weten.

Sent from my Moto G (5S) Plus using Tapatalk

DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

534
bobbee schreef:Ik heb de aller goedkoopste oplossing gevonden voor wie graag de bonen willen afwegen in porties om te single dosen. Aangezien we WDT en RDT hebben en allerlei andere benamingen om simpele dingen interessant te doen lijken heb ik de melkpoeder bakjes van de HEMA ook een naam gegeven!
Bobs Single Dosing Chambers! Afgekort, want dan nóg interessanter : BSDC!
Het plastic is trouwens geen probleem want staat mooi bij het dekseltje van de Niche!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik vond deze geweldig!

Tot ik de Niche Zero bestelde...nu kijk ik de hele dag naar zo’n toren met poeder en word ik geconfronteerd met mijn ongeduld.

Nog tot oktober wachten, hoe houdt een mens het vol??

Afbeelding

Om mijn zwakste schakel (buiten mijzelf) te vervangen...
Afbeelding
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

536
Alle fora aan het doorlezende als onderdeel van de voorpret, blijft een onderwerp bij me hangen: “kalibreren”.

Waar het goed voor is, wanneer je dat zou moeten doen en of het uniek is voor de NZ of dat het iets is dat bij alle malers van belang is. Ik heb wel een idee uiteraard, maar ben niet zeker of ik het helemaal goed begrijp.

537
RexManning schreef:Alle fora aan het doorlezende als onderdeel van de voorpret, blijft een onderwerp bij me hangen: “kalibreren”.

Waar het goed voor is, wanneer je dat zou moeten doen en of het uniek is voor de NZ of dat het iets is dat bij alle malers van belang is. Ik heb wel een idee uiteraard, maar ben niet zeker of ik het helemaal goed begrijp.
Het is eigenlijk niks bijzonders. Je kalibreert het 0 punt. Maar een cijfer is niet meer dan een cijfer aangezien je de maalgraad bepaalt op doorloop/smaak etc. Door het cijfer creëer je enkel een referentie punt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

538
Natuurlijk is die oude meuk die stationair in de molen achterblijft retentie. De olieën gaan oxideren en dat hele zooitje wordt onwelriekend en goor. En daar heeft dus kennelijk ook de Niche last van.( wel heel erg weinig ;) ).
Mij stoort het niet maar retentie is retentie. Ik vind de statische( dus wat weken en maandenlang blijft zitten ) veel kwalijker dan koffie die achterblijft en na zeg 12 uur of minder er weer eruit komt.Dat beetje gooi je gewoon weg met een kleine puls.

Mijn Mahlkoenig heeft ook maar 2.2 gram dynamische retentie. Daar proef ik overdag niets van. Zelfs de volgende morgen als dat spul 18 uur in de maler heeft gezeten is dat denk ik in een cappucino niet te proeven. Ik laat mijn Mahlkoenig een halve sec lopen 's morgens en gooi die dikke 2 gram weg.

Zal hem binnenkort eens lostrekken en de ouwe meuk wegen.
Laatst gewijzigd door cremalover op di 11 aug 2020, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.

539
Ok, zou je dus ook kunnen negeren, alhoewel dat niet handig lijkt als je meerdere bonen gebruikt. Verloopt dat 0 punt bij gebruik, of stel je dat alleen in na een schoonmaakbeurt? ** mijn reply ging tegelijk met voorstaande **

540

cremalover schreef:... .
We hebben het over kalibreren, niet over retentie. De Niche heeft geen last van retentie. Niet zo erg als jouw koffiemolen. Wel fijn dat jij het niet proeft!
Afbeelding