Ik gebruik een slimme (wifi) stekker op de Lelit MaraX. Die gaat om 6.30 aan en als het zover is dat we beneden zijn is de machine op temperatuur, en zijn de kopjes warm. Of dat nou om 7.00 of 10.00 is.
De automatische 'standby' stand is schijnbaar verplicht op nieuwe machines, maar die verplichting beperkt zich tot de aanwezigheid ervan. Op de MaraX kun je die ook gewoon uitzetten. Machine is zo dus altijd klaar voor actie.
De enige echte vereiste voor een tijdschakelaar is dat de machine die je gebruikt een 'fysieke' aan/uit schakelaar heeft. Anders werkt het niet...
Bonus functie: omdat het programmeerbaar is via wifi, ben je ook gelijk klaar met 'staat het koffiezetapparaat uit?' als je halverwege je vakantieadres bent.
Re: Machines met korte opwarmtijd
22Haha, nou dat vond de koffiebar teveel moeite. Die was al geïrriteerd over zijn opwarmtijd.GuidovW schreef:Keyser schreef: di 18 aug 2020, 15:33 Bij mijn machine heb ik helemaal geen last van stroomverbruik en opwarmtijd. En de koffie consumeren kost ook geen tijd. Ik heb namelijk een vaste bestelling buiten de deur. Iedere ochtend wordt hij door een lokale koffiebar gezet en omdat ik geen tijd wil verspillen om het op te halen of te wachten voor het bezorgd wordt, gooien ze hem na het zetten door de gootsteen. 'Wat een verspilling' zullen sommigen dan denken, maar ik kon geen efficiëntere methode bedenken. Ik heb wel andere dingen te doen.
Ja dat vind ik wel een beetje verspilling hoor.
Kun ze hem niet gewoon bij je door de brievenbus gooien ofzo, dan heb je er tenminste nog plezier van....
![Afbeelding](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1.png)
![Afbeelding](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png)
Ik kan mij goed herkennen in de mensen die de opwarmtijd hebben verwerkt in hun ochtend rituelen. Mijn Bezzera Strega heeft zo'n 20 minuten nodig om op te warmen. Ik sta op, zet de machine aan, ga douchen, maak een ontbijtje en hij staat klaar voor gebruik. Wanneer vrienden komen zit het in mijn systeem dat ik de machine ergens gedurende de gangen aanzet.
In tegenstelling tot mijn vorige machine vind ik de opwarmtijd kort. Ieder zijn ding hoor, maar wanneer 10 minuten als lang wordt gezien, wordt ik verdrietig. Dat benadrukt voor mij de gehaasdheid waarin we leven. Alles moet met zo min mogelijk gebruik van de concentratieboog. Terwijl espresso maken voor mij persoonlijk een momentje van onthaasten kan zijn.
23Ieder z'n ding natuurlijk. Hiervoor had ik een thermoblock machine, die er ca. 90 seconden over deed om 'warm' te worden. Ik had toen ook zorgen over de 20 minuten die de MaraX daarvoor zou nemen. In de praktijk is dit nog nooit een issue geweest, zelfs niet als er een spontaan kopje koffie in de avond gezet wordt.
Ik zou je keuze voor welke machine dan ook er niet teveel door laten beïnvloeden.
Ik zou je keuze voor welke machine dan ook er niet teveel door laten beïnvloeden.
24Het is een kwestie van vooruitzien en tijdig inschakelen.
Mijn machine heeft 30 minuten nodig om volledig op temperatuur te komen. Daarom gebruik ik een Ikea slim stopcontact.
Dat is op afstand aan- en uit te schakelen of op tijd te programmeren. Erg handig als we nog onderweg zijn. Of als we denken beter thuis koffie te drinken dan in het restaurant (als ik bijv. een WMF volautomaat zie staan heb ik er weinig vertrouwen in).
Als het écht snel moet, of mijn vrouw is alléén thuis, dan wordt het een Nespresso met het kleine Essenza Mini machientje uit de caravan.
Mijn machine heeft 30 minuten nodig om volledig op temperatuur te komen. Daarom gebruik ik een Ikea slim stopcontact.
Dat is op afstand aan- en uit te schakelen of op tijd te programmeren. Erg handig als we nog onderweg zijn. Of als we denken beter thuis koffie te drinken dan in het restaurant (als ik bijv. een WMF volautomaat zie staan heb ik er weinig vertrouwen in).
Als het écht snel moet, of mijn vrouw is alléén thuis, dan wordt het een Nespresso met het kleine Essenza Mini machientje uit de caravan.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
25Gisteren heb ik m’n Lelit MaraX opgehaald. Wat is de opwarmtijd na een nacht? En na gebruik?
Is een slimme Wi-Fi stekker de enige oplossing? Want dan zet ik een timer om 7:00 sochtends en 14:00 smiddags en eventueel savonds.
Is een slimme Wi-Fi stekker de enige oplossing? Want dan zet ik een timer om 7:00 sochtends en 14:00 smiddags en eventueel savonds.
26Mijn MaraX doet er net iets minder dan 20 minuten over vanaf (zomerse) kamertemperatuur. Dan zegt ie' in ieder geval zelf dat ie' er klaar voor is. Maar de kopjes zijn dan nog niet heel warm, dus ik reken meestal minimaal 30 minuutjes.
Je kunt in principe achter elkaar doorzetten, als je ca 1,5-2 minuten tussen shots aanhoudt. Alleen als je meer dan 5 minuten wacht tussen shots, kan de temperatuur iets te hoog worden in de groep en boiler. Beste is dan even te wachten (ca 15 minuutjes) tot de machine weer gestabiliseerd is. Dat is volgens mij het moment dat je de pomp nog even kort hoort aanslaan.
Dave schrijft hier geloof ik ook iets over in zijn review: https://www.google.com/amp/s/coffeeequi ... gress/amp/
Vanuit standby is het geloof ik 10 minuten, maar dat gebruik ik zelf niet.
Veel plezier met je MaraX!
Je kunt in principe achter elkaar doorzetten, als je ca 1,5-2 minuten tussen shots aanhoudt. Alleen als je meer dan 5 minuten wacht tussen shots, kan de temperatuur iets te hoog worden in de groep en boiler. Beste is dan even te wachten (ca 15 minuutjes) tot de machine weer gestabiliseerd is. Dat is volgens mij het moment dat je de pomp nog even kort hoort aanslaan.
Dave schrijft hier geloof ik ook iets over in zijn review: https://www.google.com/amp/s/coffeeequi ... gress/amp/
Vanuit standby is het geloof ik 10 minuten, maar dat gebruik ik zelf niet.
Veel plezier met je MaraX!
27Goede tip om de stand-by mode uit te zetten. Weer wat geleerd. Even meten hoeveel watt het verbruikt als die optie aan staat ![👍🏻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f44d-1f3fb.svg)
28Hierboven al even aangehaald. Er is een aantal Bezzera modellen met een proprietary groep. Dit zijn o.a. de BZ07, BZ10, BZ13, BZ16, Duo, Matrix. Ze delen het verschijnsel dat ze een tweetal verwarmingselementen in de grouphead hebben. Het maakt dat de machine lekker snel opwarmt.
In de FAQ op deze pagina kun je lezen dat de opstarttijd afhankelijk van het model en de grootte van de boiler tussen de 12 en de 18 minuten ligt. Voor mijn BZ10 kan ik dit bevestigen. De boiler is daarbij heel vlot op temperatuur en wanneer ik de machine daarna een paar keer flush kan ik indien nodig met 10 minuten al een hele nette koffie tevoorschijn toveren. Ik vind dat erg prettig omdat je ook wanneer je op de dag koffie maakt de machine vlot op temperatuur is. Al leg ik het natuurlijk af tegen collega's die tijdens een Teams meeting even vijf minuten pauze inlassen voor een bakkie Nespresso. Maar da's dan ook ehm... andere koffie.
Trouwens ook mijn Rancilio Silvia was altijd heel vlot op temperatuur. Was overigens ook een heerlijk machientje (ik heb van generatie 1 en 2 een exemplaar in mijn bezit)
In de FAQ op deze pagina kun je lezen dat de opstarttijd afhankelijk van het model en de grootte van de boiler tussen de 12 en de 18 minuten ligt. Voor mijn BZ10 kan ik dit bevestigen. De boiler is daarbij heel vlot op temperatuur en wanneer ik de machine daarna een paar keer flush kan ik indien nodig met 10 minuten al een hele nette koffie tevoorschijn toveren. Ik vind dat erg prettig omdat je ook wanneer je op de dag koffie maakt de machine vlot op temperatuur is. Al leg ik het natuurlijk af tegen collega's die tijdens een Teams meeting even vijf minuten pauze inlassen voor een bakkie Nespresso. Maar da's dan ook ehm... andere koffie.
Trouwens ook mijn Rancilio Silvia was altijd heel vlot op temperatuur. Was overigens ook een heerlijk machientje (ik heb van generatie 1 en 2 een exemplaar in mijn bezit)
30Ik heb m'n LM Linea Mini mede vanwege de korte opwarmtijd aangeschaft. Vanaf 8 minuten laat ie je espresso maken en vanaf 12 à 13 min is ook ook de stoomdruk aanwezig is mijn ervaring. Ik wacht normaal gesproken overigens wel iets langer om e.e.a. wat te laten stabiliseren.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante