Re: Even voorstellen

11
Mooie bericht
Ik drink hem (de filter branding dan) tot nu toe enkel als espresso en het was inderdaad even zoeken maar nu ben ik wel blij ermee. Probeer eens even nóg fijner te malen, hoger te doseren en langer door te laten lopen. Bij mij ging dat droge weg en hij werd steeds zoeter ...

Als filter ga ik hem zo dadelijk proberen ... bedankt voor de tip om wat grover te malen
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

12
Is ook beetje smaak hoor, ik ben behoorlijk allergisch geworden voor dat droog-bittere, dus dat probeer ik van weg te sturen. Normaal begin ik in de V60 grof (al is dit relatief, met grof bedoel ik dan grof voor mijn setup), en probeer dan steeds een stapje fijner te gaan tot hij dat droog-bittere krijgt. Dan een stapje terug.

Net nog een espresso gemaakt met de molen nog een stap fijner, en dat werd een kanaal zo groot als... nouja... het kanaal. Eerst 9s niks, en toen in 10s de volledige 50g eruit. Lekker was 'ie niet, maar met een perzik erbij wel goed als shot caffeine. Morgen herkansing.

13
De Rwanda is voor mij voor filterkoffie prima geslaagd. Hij reageert lekker direct op veranderingen in het zetproces (meer/minder agitatie, grover/fijner malen, etc). Het resultaat was een lekker zoete koffie, met weinig bitte en voldoende aciditeit om "sappig" te smaken. Gewoon een erg lekkere koffie, zonder ergens uit te springen (ik zou 'm over 3 weken niet meer blind kunnen aanwijzen).

Als espresso vond ik 'm minder. Het zakje was leeg voor ik een kopje kreeg waar ik helemaal blij mee was. Wat ik prettig vond met de filterkoffie (super direct reageren op veranderingen in techniek) was voor de espresso een nadeel. De variatie gedurende de dag maakte sturen op smaak lastig, want een klein verschil in doorlooptijd of volume had een grote invloed op de smaak.

Prijs/kwaliteit echt dik in orde, voor filter hou ik hem erin!