Kinu M47 Instellen - Afstellen

1
Beste allemaal,

Ik sta op het punt deze kinu te bestellen.
Ik heb ondertussen al een hele rits YouTube video’s e.a. Doorgespit over de afstelling van de maal fijnheid , maar het is me niet duidelijk.
Kan iemand mij in lekentaal uitleggen hoe je een nieuwe maler instelt-kalibreert(?) voor een espresso machine.

Waarvoor mijn grote dank

Re: Kinu M47 Instellen - Afstellen

2
mel schreef: ma 31 aug 2020, 18:13 Beste allemaal,

Ik heb ondertussen al een hele rits YouTube video’s e.a. Doorgespit over de afstelling van de maal fijnheid , maar het is me niet duidelijk.
Kan iemand mij in lekentaal uitleggen hoe je een nieuwe maler instelt-kalibreert(?) voor een espresso machine.

Waarvoor mijn grote dank
Je draait in tot dat de schijven raken. Terugdraaien en malen koffie zetten.
Daarna grover of fijner en koffie zetten tot je de sweetspot hebt.
Dat gebied onthou je. Vanaf daar zijn fijnafstellingen mogelijk. De ene keer wat fijner . De andere keer wat grover.

3
Grofweg zoals cremalover aangeeft (de schijven raken elkaar nooit).

De Kinu heeft bovenop een draaischijf met de cijfers 0-9, met tussen de cijfers 4 streepjes
Om je espresso maling goed te kunnen instellen, moet je waarschijnlijk verder draaien dan 1x rond (1.-.-)
Voor filter maling mogelijk zelfs meer dan 2x (2.-.-)

Espresso zit waarschijnlijk tussen de 1 en 2 x rond en je komt nav je smaakpapillen, uit op b.v. 7 (1.7.-)
Nog wat verder finetunen zorgt ervoor dat je bv. ietsje grover moet draaien, zo tussen de 7 en 8 in.
Daarvoor zijn de streepjes tussenin handig en om in 10-tallen te blijven noteren is dan het eerste streepje de 2, daarna 4, enz.
Je komt op het derde streepje uit, dus wordt de instelling 1.7.6.

Zo werkt de Kinu en zo kun je makkelijk je instellingen voor verschillende soorten koffie noteren.
Je instelling verandert als je bonen verder ontwikkelen.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

4
cremalover schreef: ma 31 aug 2020, 19:10
mel schreef: ma 31 aug 2020, 18:13 Beste allemaal,

Waarvoor mijn grote dank
Je draait in tot dat de schijven raken. Terugdraaien en malen koffie zetten.
Daarna grover of fijner en koffie zetten tot je de sweetspot hebt.
Dat gebied onthou je. Vanaf daar zijn fijnafstellingen mogelijk. De ene keer wat fijner . De andere keer wat grover.
Als ik uw uitleg goed begrijp :
1. Eerst de bovenste ‘ring’ anti klokwijs losdraaien.
2. Dan de kleine ring met markeringen klokwijs draaien tot je niet meer kan en de schijven zo tegen elkaar staan.
3. De kleine ring iets terug anti klok draaien , de grote ring vastzetten en proefmalen.
4. Nadien aanpassen tot het gewenste resultaat.

Zoiets ?