nieuw automatisch espressoapparaat

1
Hallo,

zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum. Omdat wij van plan zijn een nieuw espressoapparaat te kopen ben ik mij momenteel aan het inlezen. Hopelijk willen de kenners hun kennis delen met een leek als mij, waarvoor bij voorbaat dank :)

Onze huidige situatie is als volgt:
Mijn vrouw en ik drinken uitsluitend cappuccino. Momenteel hebben wij hiervoor een Delonghi Lattissima Nespresso apparaat hiervoor.
Aangezien dit bij meerdere kopjes per dag een dure bezigheid begint te worden en ik van mening ben dat met name het melkschuim stukken beter zou moeten kunnen zijn wij op zoek naar een opvolger voor dit apparaat.
Omdat we niet teveel handelingen willen verrichten, kijken we naar een automaat. Eventueel het zelf opschuimen van de melk behoort tot de mogelijkheden, maar dit hang een beetje af van hoe goed een volautomaat een echte cappuccino zou kunnen benaderen en of het zelf opschuimen makkelijk is en dit nog beter is.

Enkele opties waar ik momenteel naar kijk zijn:

- Siemens TK76K572 inbouwespressocenter.
(We hebben net een nieuwe keuken en dit apparaat zou matchen met onze oven en magnetron, inbouwen is nog mogelijk)
- Nivona CafeRomatica (welk type?)
- WMF 800
- Gaggia Platinum Vision/Titanium Pro
- Solis Palazzo Rapid Steam
- Delonghi ESAM machine (plaatsbare melkbeker handig, net als onze Nespresso nu)

Doel is een Italiaanse cappuccino zo goed mogelijk benaderen met zo min mogelijk handmatige handelingen, eventueel zelf melk opschuimen
Smaak is het belangrijkst, maar ook gemak en duurzaamheid zijn belangrijk. Design modern (geen chroom)
Budget tot ca. 1500 EUR.

Ik zie jullie op- en aanmerkingen graag tegemoet; met name over het kwaliteitsverschil (zowel drank als apparaat) van de Siemens inbouw tov losstaande apparaten.

mvg,

Martijn
Laatst gewijzigd door klootwyk op di 27 okt 2009, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: nieuwe automatisch espressoapparaat

2
de wmf is een zeer degelijke machine, ik heb hem van binnen gezien, en er zitten onderdelen in die ook in de grotere machines van wmf zitten (werk momenteel nog bij wmf, en dit is geen verkoop praatje :) )
ook mooi is dat de melk en koffie uit de zelfde uitloopkop komen zodat je geen extra handelingen
hoeft te doen om een cappuccino te zetten(eerst melk en dan koffie)
uitloopkop heeft apart koffie en melk kanaal en een mooi spoel systeem voor het melkkanalen.
wat de siemens betreft weet ik dat ze ook degelijk zijn (hoe degelijk kan ik je nog niet vertellen, ga er maandag beginnen met werken)
over de rest van je lijst je kan ik niets zeggen want heb deze alleen nog maar op plaatjes en in de winkel zien staan. ;)

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

3
Geen enkele automaat is onderhoudsvrij. Bij inbouwmachines zit je bijv. altijd met een monteur aan huis: reparaties/onderhoud lopen dan snel in de papieren.
De tijd dat je plezier hebt van het toestel is afhankelijk van de duurzaamheid en servicemogelijkheden van het toestel. Daarnaast zou ik de toestellen wel eerst uitproberen... tussen automaten onderling zitten forse smaakverschillen. Dat komt het meest naar voren bij een espresso, wat voor de meeste automaten echt een hele toer is.
Er gaat niets boven morgen.

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

5
klootwyk schreef:Dank voor de reacties zo ver.

Is het zelf melkopschuimen met een stoompijpje veel beter en is dit makkelijk te leren?

bvd
met de hand schuimen is over het algemeen veel mooier(je hebt het meer zelf in de hand)
en echt niet zo moeilijk te leren, ik kom (kwam) in veel horeca ondernemingen waar ik veel mensen met en zeer hoge blond gehalte een hele mooie cappuccino heb zien maken.
wat dit betreft is alles te leren, als je er maar de tijd voor neemt en niet na 1 keer opgeeft.

cappuccino maken met een halfautomaat neemt wel iets meer tijd in beslag maar over het algemeen
is het resultaat beter.kwa smaak en uiterlijk. en een bijkomend voordeel is dat een onderhoudsbeurt
voor een half automaat stukke goedkoper is en dat er minder kostbare onderdelen in zitten.
hoe meer er beweegt, hoe meer er kapot kan gaan! :)

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

6
Zelf opschuimen maakt een volautomaat technisch veel eenvoudiger. En daarmee betrouwbaarder en goedkoper. Bovendien vallen ze minder in het "hype" segment (One-touch-cappuccino is erg in). Hierdoor zijn ze relatief goedkoper.
Over de Palazzo en de Titanium: het is intern min of meer dezelfde machine, basis ontwerp is van 2002. Geen idee wat de verkoopkanalen en servicemogelijkheden zijn op dit moment. Afhankelijk van waar je het koopt schat ik in dat Nivona en WMF de beste "support" levert. Goede DeLonghi's zijn nauwelijks verkrijgbaar en zelfs dan is service vaak een probleem. Platinum en de Palazzo zijn kwetsbare machines, zij vragen zorg en aandacht. Van het service/verkooppunt.
Er gaat niets boven morgen.

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

7
Dank voor je reactie, ik weet weer wat meer.

Op basis van je informatie lijkt het me dan verstandig om de Soltis, DeLonghi en Gaggia's van mijn lijstje te schrappen.
Blijft over:

- WMF 800
- Nivona 730 of 750
- Siemens inbouw

Tevens las ik hier op het forum dat de QuickMill 5000/5500 een goed apparaat voor ons zou kunnen zijn.
Wat is je mening over deze 2 apparaten?

bvd

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

8
De Messoni/Quickmill 5500 is toevallig net onder het mes geweest. Een reportage vindt je hier:
viewtopic.php?f=10&t=1079
Eerst de voorloper van de WMF800, de Solis Ultra. Keurig nette engineering. Maar het zijn wat minder algemene machines, waarvoor niet op iedere hoek een servicecentrum te vinden is. Heb je een vertrouwd (service)adres kun je het overwegen. WMF800's zijn 'stille' machines, letterlijk en figuurlijk.
Machine die wel netjes op tijd schoongemaakt moet worden.

Dan de Messoni, broertje van de Quickmill 5500. Dit ontwerp lijkt wel tot stand gekomen in de kroeg.
Door het gebruik van 1e klas materiaal en met een beetje mazzel blijft het machientje meestal redelijk werken. Maar gaat het toestel kapot, dan is het vaak goed mis en zijn de reparatiekosten niet mals. Helaas krijg ik alleen maar kapotte Quicks en Messoni's voor mijn kiezen, dus ik heb een wat vertekend beeld over dit merk.

Over een paar weken ben ik bij Nivona, zal vragen of ik wat studiefoto's mag maken. Dat mag in de meeste productie/test faciliteiten absoluut niet. Van de nieuwste Saeco/WMF/DeLonghi machines kan ik je geen foto's of tekeningen laten zien, dan schend ik het vertrouwen. Bosch/Siemens modellen hebben hetzelfde platform als de Nivona's. Over inbouw: als je het doet vraag dan wat het maximum reparatiebedrag per jaar is.
Er gaat niets boven morgen.

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

9
Exploded views geheimhouden vind ik nou zo flauw he? Alsof je niet mag weten waarvoor je betaald hebt. Vroeger werden exploded views meegeleverd in de handleiding. Nu is dat gestopt en is het allemaal 'vertrouwelijk'. Alsof je als kwaadwillende concurrent het apparaat niet gewoon kan kopen en uit elkaar schroeven.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

10
Als ik zo je posting lees, kan ik de QuickMill ook maar beter laten voor wat het is :)

Wat is je mening over de Nivona 730/750 tov de WMF800? Is de WMF de forse meerprijs waard qua smaak en/of duurzaamheid/gemak?

Het valt me op dat vrijwel elke automaat gebruik maakt van een slangetje, itt bv het Delonghi systeem wat je er in kan pluggen. Zijn er nog goede volautomaten te overwegen die een soortgelijk systeem hebben zonder slang of overrate ik nu het "ongemak" van een slang systeem? :)
Zou je met de Nivona ook zelf melk kunnen opschuimen via het stoompijpje?