Feiko schreef: ma 21 sep 2020, 10:26
RexManning schreef: vr 18 sep 2020, 14:51
[...]
Ik ben wel benieuwd naar een betere workflow dan ik nu heb, het is nu nogal rommelig. Veel koffie blijft in de dosing cup zitten, overhevelen naar de portafilter is moeilijk. Ik denk er nu over om de funnel te gebruiken die ik nog heb liggen, maar verwacht dan ook dat er relatief veel koffie in de cup achter blijft. Een natte lepel door de bonen roeren hielp niet echt. Erg benieuwd dus!
Ik dacht dat je je portafilter op de cup kan zetten en dan omdraaien?
https://youtu.be/FzOY2tHyZ4w?t=278
Wel benieuwd of dat goed werkt, was wel 1 v/d redenen voor mij om de Niche te kopen
.
De bedoeling van de dosing cup is inderdaad dat je hem gebruikt met een 58 mm portafilter. Je plaatst het portafilter op de dosing cup en keert het geheel om. Je kunt eventueel even schudden, kloppen of tikken als er koffie achterblijft in de cup. Als de dosing cup goed schoon is blijft er meestal niets achter, maar bij vettige bonen zul je de cup wat vaker schoon moeten maken.
Dit werkt prima, maar zoals gezegd, alleen op een 58mm filterbakje.
Als je een andere maat hebt vergeet dan die dosing cup en gebruik een funnel en maal rechtstreeks in het portafliter met funnel. (Rechtstreeks in het portafilter malen zonder funnel geeft een hoop troep).
Nadeel is wel dat je het portafilter tijdens het malen vast moet houden, maar ach, zo lang duurt dat nu ook weer niet en ondertussen kun je door handige bewegingen ervoor zorgen dat het maalsel mooi verdeeld wordt. En je moet sowieso in de buurt van je Niche blijven want je moet hem handmatig uitschakelen
(
overigens blijf ik van mening dat een auto-shut-off-functie op de Niche een welkome verbetering zou zijn).
Zelfs als je een 58mm portafilter hebt kan een funnel in de praktijk handiger zijn dan die dosing cup. Ik gebruik nu zelf sinds een maand of twee een funnel en ben helemaal om.
Als je het een probleem vindt dat je het portafilter moet vasthouden tijdens het malen dan kun je nog op zoek gaan naar een steun of houder, of eventueel zelf iets maken (of 3D printen).