Re: nieuw automatisch espressoapparaat

11
klootwyk schreef:Als ik zo je posting lees, kan ik de QuickMill ook maar beter laten voor wat het is :)

Wat is je mening over de Nivona 730/750 tov de WMF800? Is de WMF de forse meerprijs waard qua smaak en/of duurzaamheid/gemak?

Het valt me op dat vrijwel elke automaat gebruik maakt van een slangetje, itt bv het Delonghi systeem wat je er in kan pluggen. Zijn er nog goede volautomaten te overwegen die een soortgelijk systeem hebben zonder slang of overrate ik nu het "ongemak" van een slang systeem? :)
Zou je met de Nivona ook zelf melk kunnen opschuimen via het stoompijpje?
als ik de wmf vergelijk met de jura(heb zelf een jura s90) deze zitten in de zelfde prijsklasse,
is in mijn ogen de wmf een stuk degelijker. de zetgroep is er makkelijk zelf uit te halen en schoon te maken en van een betere kwaliteit (deze zit ook in de wmf presto, de grotere broer van de 800/1000).
en hij heeft een boiler ipv een doorstroomelement wat ook een konstantere stoom geeft.
en de wmf heeft een automatisch spoelsysteem voor de cappuccino. slangetje in stoomuitloop klikken, en spoelen maar.
de nivona ken ik niet dus kan je daar geen advies over geven.

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

12
Nivona is best een redelijk taaie machine, dat waren de Bosch B25/30/35 ook. Natuurlijk is de WMF een mooiere machine, boilertechniek ipv thermoblock, schijvenmolen ipv conisch maalwerkje, Danfoss kleptechniek ipv CME. Alle componenten van een WMF zijn beter, zo ook z'n betrouwbaarheid en levensduur. Omdat de Nivona een veel eenvoudigere machine is, met veel minder maar redelijke kwaliteit componenten, is ook een Nivona best redelijk betrouwbaar.

Beide machines zijn bedoeld voor een andere doelgroep. De WMF maakt 6 cappuccino's in 2 minuut 10. Prachtig, maar als 'm aanzet moet je 7 tot 8 minuten wachten op het eerste espressootje. Kortom, doelgroep WMF: veelgebruikers, die de machine liefst 12 uur per dag aan hebben staan. Doelgroep Nivona: je moet geen haast hebben als je 2 espresso's en 2 cappuccino's maakt. Kost je minimaal 4 minuten, met de WMF hooguit 2. Maar de machine warmt vrij snel op, is goed van temperatuur en zet wat sterkere koffie dan Jura en Bosch.

Beide machines hebben een uitneembare zetgroep/infusor. Nivona is een behoorlijk rustige machine, de WMF is nog stiller. Bij een WMF is enige technisch inzicht wel een pre, een Nivona draait in elk huisgezin makkelijk mee.

Maar je kunt vragen wat je wilt: het blijven hier maar meningen. Je komt niet onder een proefrit en goede afspraken met het verkooppunt uit.
Er gaat niets boven morgen.

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

13
We hebben vandaag e.e.a. geproeft maar ik ben nog niet overtuigd. Ik zou toch halfautomaat willen heroverwegen en wil hier ook naar gaan kijken en proeven. Als we het over een andere boeg zouden willen gooien en toch voor een halfautomaat willen gaan, welke apparaten zouden dan een goede optie zijn voor cappuccino's?

Het moet wel een gemakkelijk apparaat in gebruik zijn, aangezien we verdrr geen ervaring hebben.
Tevens een goede bonenmaler die we voorlopig niet meer hoeven te vervangen, budget 1250-1500 euro.

wederom dank voor de moeite voor een vraag die wellicht niet in dit forum thuis hoort ;)
Ik zal het halfauto forum ondertussen ook eens door gaan bladeren.

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

14
Ik zou je goed laten voorlichten bij een goede zaak, het is echt een heel andere weg die je kiest. Vergeleken bij een superautomaat bestaat een "makkelijke" halfautomaat niet. Er kan veel meer mis gaan, maar ook veel meer goed.
Een beetje alsof je beslist om toch maar niet die geheel verzorgde hotelvakantie in Thailand te boeken, maar er gewoon met de rugzak op uit te trekken. In het laatste geval zou ik je aanraden om je wel goed voor te bereiden. Maar ik vermoed ook dat de reis dan uiteindelijk wel veel spannender en belonend zal zijn.

Om het advies simpel te houden: het zal niet aan het apparaat liggen (dus ga niet vragen naar merken en types) maar aan jezelf en aan de maler.
Vanwege cappuccino's: de makkelijkste is willekeurig welke Dubbele Boiler, de goedkoopste daarin is de Expobar Brewtus (€1300?). Passende molen minimaal €350 (Macap M4, Compak K3, Mahlkönig Vario). Hè, toch merken en types... ;)

Wees bereid er tijd en aandacht in te steken, veel schoon te maken en verse koffie te kopen, en je resultaat zal bijna elk café en superautomaat overtreffen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

15
De WMF 800 is (naar mijn mening) absoluut de betere machine, maar is dan ook behoorlijk prijzig.

Voor mij reden om een Nivona (940) aan te schaffen na eerder een Jura J5 te hebben gehad. De Nivona heb ik nu ongeveer 4 maanden in mijn bezit en ik ben er erg tevreden over. De machine is eenvoudig te bedienen, individuele keuzes (koffiesterkte en waterhoeveelheid) zijn met letterlijk één knop in te stellen), de machine is behoorlijk stil en erg belangrijk de koffie is goed heet.

Ik gebruik de Nivona alleen voor het zetten van koffie. Cappuccino en andere latte varianten zet ik met mijn Expobar Brewtus. De Nivona beschikt over een zgn. een "Spumatore” om melk op te schuimen. Dit systeem is op zich wel handig (afneembaar plastic slangetje, dat je redelijk eenvoudig kan schoonmaken), maar de kwaliteit en de snelheid waarmee dit gaat is (absoluut) niet te vergelijken met de Brewtus.

Zelf ben ik via een volautomaat in aanraking gekomen met de (halfautomaat) espressomachine. Het enorme verschil in smaak van dezelfde koffieboon, die je enerzijds kunt bereiken met een volautomaat en anderzijds met een halfautomaat en een goede bonenmaler (in mijn geval een e61 machine en macap maler) maakt dat ik advies zou willen geven om dit zelf te ondervinden en dan pas een keuze te maken tussen gemak (volautomaat) en een halfautomaat met molen (kwaliteit).

Gezien het budget moet dat kunnen lukken. Kies je toch voor de halfautomaat en is je budget 1500,--. dan zou ik kiezen voor de WMF.
Bezzera Strega, Ceado E37S & een Nivona voor het gemak

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

19
Ik heb de Siemens inbouw geprobeerd, de Jura Z5 en de WMF 800. Jura stond sowieso niet op mijn lijstje, maar de winkel had deze naast de WMF staan. Ik vond de cappu uit de WMF net wat beter, maar er zaten volgens de verkoper wel verschillende bonen in (weet niet welke).

De Siemens cappuccino smaakt het minst en het melk schoonmaakprogramma is onlogisch (doorspoelen met hetzelfde water, dus enigzins vervuild water wordt gebruikt. Eigenlijk moet je dus 2x spoelen om het echt schoon te maken).
Inbouw valt voor ons inmiddels af.
De WMF was erg gebruikersvriendelijk, veel instelmogelijkheden: temperatuur, sterkte, etc, etc.
eenvoudig melk spoel systeem. Still machine. Hij komt heel degelijk over. Overigens, ook de volgorde kofie-melk, melk-koffie of beidden tegelijk was instelbaar. Zou deze volgorde de kwaliteit van de cappucinno nog positief kunnen beinvloeden?

Voorlopig nog niet volop overtuigd. Het lijkt er op alsof ik toch nog iets mis mbt de melk. De cappuccinos die we in Italie dronken waren gewoon qua melk voor m'n gevoel een mooi geheel met de koffie en dat heb ik tot op heden nog niet overtuigend kunnen proeven.

Binnenkort ga ik weer verder rondkijken, zal ook een kop vragen uit een halfautomaat...

Re: nieuw automatisch espressoapparaat

20
Ik vond de cappu uit de WMF net wat beter, maar er zaten volgens de verkoper wel verschillende bonen in (weet niet welke).
Die test zegt dus helemaal niets. Bonen zijn de bepalende factor...
Binnenkort ga ik weer verder rondkijken, zal ook een kop vragen uit een halfautomaat...
Heel goed! Maar let er dus heel goed op waar je dat doet! Zoals gezegd is een superautomaat heel makkelijk en is het resultaat is bijna altijd gelijk (matig), en kan er bij een halfautomaat heel wat mis gaan als je niet op let, en in de meeste café's gebeurt dat dan ook. Ik schreef al: het zal niet aan het apparaat liggen, maar aan degene die het bedient en aan de maler (en de bonen).

Dus ga naar een ècht goede espressobar (en dat zijn er helaas niet zoveel) en laat je overdonderen door hoe koffie kàn smaken! Dat is namelijk thuis heel goed te bereiken, mits je weet wat je doet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder