Beste koffieliefhebbers,
ik heb al veel topics op dit forum gelezen in de oriëntatie naar een half-automaat. Een ECM lijkt me een prima keuze om mee te starten en ik vind ze mooi. Zijn er grote verschillen tussen een Botticelli II en een Casa IV?
De koffiemolen is een Graef cm800. Het kan altijd beter maar je moet ergens beginnen en het budget beperkt.
Thanks voor het meedenken!
Re: Botticelli II of Casa IV?
2Ik weet dat je deze vraag niet wilt stellen. Het antwoord wil je al helemaal niet weten![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3525.png)
Koop eerst een goede tweedehands molen en doe de Graaf de deur uit.
Voor de opbrengst van de Graaf en het prijsverschil tussen de Casa IV en de Botticelli ben je er bijna.
Een Eureka Mignon, Bezzera BB005, een K3 of als het formaat geen probleem is een K6, of SM.
![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3525.png)
Koop eerst een goede tweedehands molen en doe de Graaf de deur uit.
Voor de opbrengst van de Graaf en het prijsverschil tussen de Casa IV en de Botticelli ben je er bijna.
Een Eureka Mignon, Bezzera BB005, een K3 of als het formaat geen probleem is een K6, of SM.
3Bedankt voor je reactie.
Wat doet een betere molen beter dan de Graef? Ik lees steeds dat de koffiemaler belangrijk is maar niet waar dan het verschil in zit.
Wat doet een betere molen beter dan de Graef? Ik lees steeds dat de koffiemaler belangrijk is maar niet waar dan het verschil in zit.
4Het verschil zit hem uiteindelijk in de smaak van je espresso, dus in je koffie beleving.Snderr078 schreef: di 06 okt 2020, 08:53 Bedankt voor je reactie.
Een betere maler maalt gelijkmatiger en reproduceerbaar, waardoor je (verse) boontjes heerlijke koffie kunnen leveren.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
5Volgens mij is de Casa de opvolger van de Botticelli.
Heb de CM800 ook een tijd gehad, nu over naar een Demoka m203 omdat de Graef kapot ging. Had ik achteraf eerder moeten doen. De Demoka kwam van MP voor E125. Qua upgrade zou ik de Botticelli II dan nemen met een nieuwe (of 2e hands) maler.
Dat gezegd hebbende heb ik wel veel plezier beleeft aan de Graef als begin van het espresso zetten.
Heb de CM800 ook een tijd gehad, nu over naar een Demoka m203 omdat de Graef kapot ging. Had ik achteraf eerder moeten doen. De Demoka kwam van MP voor E125. Qua upgrade zou ik de Botticelli II dan nemen met een nieuwe (of 2e hands) maler.
Dat gezegd hebbende heb ik wel veel plezier beleeft aan de Graef als begin van het espresso zetten.
6Wat Han zegt is solide advies. Je merkt het ook in gebruik wanneer je een meer slechte molen hebt. Je kan bijvoorbeeld niet de juiste maling bereiken. En het maalsel is minder uniform. Uiteindelijk proef je dat ook nog in je espresso.
Nu een goede molen aanschaffen zorgt voor meer plezier en is achteraf voordeliger. Je gaat anders toch upgraden.
Nu een goede molen aanschaffen zorgt voor meer plezier en is achteraf voordeliger. Je gaat anders toch upgraden.
7Bedankt voor de toelichting en jullie advies. Dat wordt uitkijken naar een betere maler. De Botticelli II staat inmiddels op zijn plek. Nu nog veel oefenen op mooie cappuccino's en lekkere espresso met info uit dit forum en YouTube.