Beste koffie experts,
Inmiddels ben ik een paar weken in het bezit van een Botticelli II die ik gebruikt gekocht heb. Er staat een Demoka M203 bonenmaler naast. Een paar dingen waar ik tegenaan loop en op dit forum nog niet het juiste antwoord kon vinden.
- Ik lees dat jullie expresso's van 30ml in 25sec. wordt gezet. Hier is dat hooguit 10 seconden of minder. De maling staat al heel fijn (poeder) we tampen goed aan, de koffiebonen zijn vers gebrand. Is de druk te hoog? Instelbaar?
- Er blijft veel water in het filter staan (erg natte puck) Is dat normaal?
Verder lekt er koffie langs de piston als er koffie wordt gezet. Moet de rubber ring vervangen worden en kan ik dat zelf? De douche ook of kan ik die ontkalken?
Daarover gesproken, dien ik het ontkalken te doen middels een blindfilter?
Ik lees dat er ook andere filters worden verkocht voor in het piston. Is het verstandig om een ander filter te kopen?
Veel vragen realiseer ik me maar misschien kun je me een beetje op weg helpen. Er komt lekkere koffie uit de ECM maar de Jura mag nog niet worden verkocht
Thanks!
Re: Botticelli II - loopt te snel door
2Beste,
Ik kan u geen antwoord geven op de vragen rondom het onderhoud. Daarvoor ken ik de machine niet.
Betreffende het fijne malen, de bakjes en de waterige puck. Uit uw verhaal neig ik te zeggen dat u te fijn maalt en te weinig koffie gebruikt. Alleen ontbreekt daarvoor nog wat informatie. Want hoeveel gram espresso gebruikt u voor 30ml espresso?
Een beetje een natte puck is overigens niet erg. Bij sommige koffie gebeurd dit eerder dan bij andere.
Daarbij is het misschien handig om te weten dat we in deze hobby gebruik maken van grammen in plaats van milliliter. In de praktijk betekent dat u de hoeveelheid koffie wat erin gaat afweegt en ook uw espresso wat eruit komt. Dit op basis van een ratio, welke gemiddeld 1:2 tot 1:3. Bijvoorbeeld bij een ratio 1:2, 17 gram gemalen koffie in het bakje en 34 gram espresso eruit.
Recepten zijn overigens een soort van rode draad. Het is niet in beton gegoten. Iedere boon vraagt een ander recept.
Betreft de filterbakjes: Welke bakjes heeft u nu? Heeft u daar een foto van? Anders is het lastig adviseren of nieuwe bakjes wenselijk zijn.
Ik kan u geen antwoord geven op de vragen rondom het onderhoud. Daarvoor ken ik de machine niet.
Betreffende het fijne malen, de bakjes en de waterige puck. Uit uw verhaal neig ik te zeggen dat u te fijn maalt en te weinig koffie gebruikt. Alleen ontbreekt daarvoor nog wat informatie. Want hoeveel gram espresso gebruikt u voor 30ml espresso?
Een beetje een natte puck is overigens niet erg. Bij sommige koffie gebeurd dit eerder dan bij andere.
Daarbij is het misschien handig om te weten dat we in deze hobby gebruik maken van grammen in plaats van milliliter. In de praktijk betekent dat u de hoeveelheid koffie wat erin gaat afweegt en ook uw espresso wat eruit komt. Dit op basis van een ratio, welke gemiddeld 1:2 tot 1:3. Bijvoorbeeld bij een ratio 1:2, 17 gram gemalen koffie in het bakje en 34 gram espresso eruit.
Recepten zijn overigens een soort van rode draad. Het is niet in beton gegoten. Iedere boon vraagt een ander recept.
Betreft de filterbakjes: Welke bakjes heeft u nu? Heeft u daar een foto van? Anders is het lastig adviseren of nieuwe bakjes wenselijk zijn.
Laatst gewijzigd door Keyser op vr 16 okt 2020, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
3In ieder geval hoort er geen water langs de filterdrager te lekken.
Ik zou denken dat de rubber groepring schoongemaakt of vervangen moet worden. En dan opnieuw kijken.
Ik zou denken dat de rubber groepring schoongemaakt of vervangen moet worden. En dan opnieuw kijken.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
4wat is de herkomst van de bonen, welke brander, hoe 'vers' is vers, dwz wat is de branddatum, welk filterbakje, hoeveel gram maalsel gebruikt?Snderr078 schreef: do 15 okt 2020, 23:29 - Ik lees dat jullie expresso's van 30ml in 25sec. wordt gezet. Hier is dat hooguit 10 seconden of minder. De maling staat al heel fijn (poeder) we tampen goed aan, de koffiebonen zijn vers gebrand.
overigens
expresso -> espresso
piston -> filterdrager
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Re: TK: baratza Wi-upgrade voor sette W
5Deze machine heeft onderhoud nodig.
Kafko of redpresso zijn prima adressen om hem naartoe te brengen.
Dan gaan uitkijken naar goede vers gebrande koffie. De maler kan koffiebonen malen maar voor een consistent resultaat is een andere maler tzt een goede upgrade.
Kafko of redpresso zijn prima adressen om hem naartoe te brengen.
Dan gaan uitkijken naar goede vers gebrande koffie. De maler kan koffiebonen malen maar voor een consistent resultaat is een andere maler tzt een goede upgrade.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
6Ik lees dat je net de Demoka maler hebt aangeschaft. Ik wil de pret niet drukken, maar toen bij mij dezelfde maler eruit ging voor een betere was dat een wereld van verschil. De Demoka had moeite met het halen van de maalgraad. Maar goed, wellicht eerst je machine laten checken, want als er water langs loopt is daar iets niet okay.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600
7Misschien een gek idee: kan het niet zijn dat er zo fijn gemalen wordt dat het water met de druk nergens meer heen kan, dan via de zijkanten van uw filterdrager? Weet niet of dit technisch mogelijk is?
Naar daarvoor moeten we eerst meer informatie, zoals hierboven gevraagd.
Naar daarvoor moeten we eerst meer informatie, zoals hierboven gevraagd.
8Rubber ring van de groep vervangen, kun je makkelijk zelf. Er mag nooit water langs lopen, ook niet bij hoge druk / blind filter. Evt kun je meteen een nieuwe douchescherm halen, deze zijn vaak vrij vies.
Demoka M203 heb ik ook gehad. Bij mij ging hij ook niet fijn genoeg -> schroefje van de stelring wat losdraaien zodat hij over het maximum punt gaat. Schijven lopen dan een klein beetje aan maar je krijgt wel de juiste maling. Ik zat vaak 2 a 3 tandjes over dit punt.
Zou daar beginnen . 1e keer ‘goede’ espresso zetten is wel even uitdagend maar ook belonend!
Als laatste, gebruik het dubbele filter drager en weeg evt je koffie. Succes!
Demoka M203 heb ik ook gehad. Bij mij ging hij ook niet fijn genoeg -> schroefje van de stelring wat losdraaien zodat hij over het maximum punt gaat. Schijven lopen dan een klein beetje aan maar je krijgt wel de juiste maling. Ik zat vaak 2 a 3 tandjes over dit punt.
Zou daar beginnen . 1e keer ‘goede’ espresso zetten is wel even uitdagend maar ook belonend!
Als laatste, gebruik het dubbele filter drager en weeg evt je koffie. Succes!
9Bedankt voor het meedenken!
Ik zal eens experimenteren met wat grovere maling. Het filter is met 18 gram wel vol. Binnen no-time zit er 50 gram koffie in het kopje.
De koffiebonen komen van de Stadsbrouwerij in Dordrecht en zijn iets meer dan een week geleden gebrand dus daar is niks mis mee. Een duurdere maler zal wel iets schelen maar verklaart het snel doorlopen nog niet.
De filterbakjes vervangen? Apparaat anders maar laten nakijken.
Thanks
Ik zal eens experimenteren met wat grovere maling. Het filter is met 18 gram wel vol. Binnen no-time zit er 50 gram koffie in het kopje.
De koffiebonen komen van de Stadsbrouwerij in Dordrecht en zijn iets meer dan een week geleden gebrand dus daar is niks mis mee. Een duurdere maler zal wel iets schelen maar verklaart het snel doorlopen nog niet.
De filterbakjes vervangen? Apparaat anders maar laten nakijken.
Thanks
10Het dubbele filterbakje op je foto ziet er wat klein uit voor 18g.Snderr078 schreef: za 17 okt 2020, 12:12 Ik zal eens experimenteren met wat grovere maling. Het filter is met 18 gram wel vol.
Als je er teveel in stopt dan breekt de puck bij het erin draaien en spuit het water erdoorheen.
Ik zie niet de rechte lijn van herkomst lijkt goed DUS bonen zijn oké.Snderr078 schreef: za 17 okt 2020, 12:12 De koffiebonen komen van de Stadsbrouwerij in Dordrecht en zijn iets meer dan een week geleden gebrand dus daar is niks mis mee.
Je kunt voor de zekerheid ook bij een andere kwaliteitsbrander bonen halen, zo sluit je die mogelijke oorzaak uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino