Enkelen onder jullie zullen mijn vorig topic over mijn lekkende Silvia wel gelezen hebben, indien niet
tldr: Ik heb een Silvia gerestaureerd/gereviseerd met matig succes en heb nu een lekkende Silvia.
Ik gooi deze nog niet onmiddellijk weg maar start toch de zoektocht ...
Budget: Eigenlijk geen momenteel omdat het plan een Eureka Specialita is, maar laat het ons voorlopig even op de Prijs van de Silvia houden.
Ik heb al wat research gedaan en kom tot enkele conclusies:
1. Single Boiler is ok - geen grootverbruik van melkproducten
2. 58mm portafilter - meer mogelijkheden filterdragers en bakjes - compatibiliteit naar de toekomst toekomst toe.
3. Over smaak en kleur valt niet te discussiëren maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren - alsook ik
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
4. Gezien mijn historiek zou ik liever naar nieuw gaan, al sluit ik een goeie 2dehands deal nooit uit.
Ik ga in mijn uiteenzetting even uit van de prijzen van Koffiewarenhuis.nl - ik doe hier geen uitspraken over, maar het was nu eenmaal de overzichtelijkste webshop met de meeste keuzes.
Een aantal resultaten van deze zoektocht zijn geworden:
1. De nieuwste Silvia
PRO:
Oerdegelijk (model gaat al 30 jaar mee - al lijkt de kwaliteit te minderen)
Eenvoudig te servicen - wanneer je dit toestel openmaakt zie je meteen waar je aan toe bent)
CON:
Temperatuurstabiliteit (PID wenselijk ?)
Ik heb een Silvia die ooit mss weer eens aan de praat geraakt dus in dat opzicht liever iets nieuws)
2. Lelit Glenda PL41PLUS(T) (al dan niet PID)
PRO:
Prijs
PID (in de T versie)
CON:
Gewicht en vermogen van toestel/boiler is aanzienlijk minder dan de concurrenten - is dit een indicatie van minder duurzame/betrouwbare materialen?
3. Lelit Victoria (LCC)
PRO:
VIP - line van Lelit - stapje hoger dan hun instapmodellen
Lelit Control Centre - al heb ik me daar nog niet in verdiept en weet ik niet of het echt een meerwaarde is.
CON:
Opnieuw aanzienlijk lichter dan tegenhangers.
4. QM 3000
PRO:
Betrouwbare instapper lees ik overal
CON:
Thermoblock (al weet ik ook niet of dit echt een con is tov een boiler)
Uitzicht (minst favoriete van deze lijst)
Geen PID / Temp regeling
5. Bezerra BZ09 / Vibiemme Domobar
PRO:
Stapje hoger - aanzienlijk groter/zwaarder meer vermogen (duidt op bouwkwaliteit?)
E61 (style) groep - temperatuurstabieler
Uitzicht (persoonlijk)
CON:
Prijs - is wat duurder
Van hieraf begin ik ...
Ben ik correct in mijn stellingen:
1. Beter 58mm - naar accessoires - verbeteringen toe?
2. Gewicht/Vermogen is een indicatie van kwaliteit?
3. De E61 (stijl BZ heeft geen echte E61 i know) - is temperatuurstabieler (zelfs zonder regeling?)
4. Hoe belangrijk moet ik het temperatuur / PID / LCC gegeven inschatten?
5. Lelit is aanzienlijk goedkoper (als je appelen met appelen vergelijkt) - van waar komt dit/moet toch ergens inzitten?
Ik focus mij nu eigenlijk vooral op de groep en temperatuurcontrole maar ik weet niet of dat echt de goede approach is...
Ik hoor bevindingen / ervaringen / eventuele alternatieven graag !
Mvg,
Tim