Hallo allemaal,
Na een aantal jaren gebruik te hebben gemaakt van een Saeco volautomaat is de tijd aangebroken om een half automaat aan te schaffen. Wij drinken vooral cappuccino, ongeveer 5 tot 6 koppen per dag (samen, dus 2 tot 3 per persoon) en eigenlijk alleen in de ochtend.
Wij twijfelen echter een beetje of we de tijd en moeite er in willen blijven stoppen of dat we na een tijdje toch terug gaan verlangen naar een volautomaat.
Vanwege deze reden wil ik goedkoop beginnen, nieuw of tweedehands maakt niet zoveel uit. Denk hierbij aan een totaal budget van maximaal €750 maar goedkoper is natuurlijk fijn.
Mocht na een paar weken / maanden blijken dat het bevalt en wij de tijd en moeite erin willen blijven stoppen, dan kijken we dan wel weer naar een upgrade. Een paar euro leergeld maakt dan niet zoveel uit.
Vanwege gemak en ruimte in de keuken zitten we nu te denken aan een machine met de maler geintegreerd. Vooral mijn vriendin moet echt even wennen aan de gedachte van zo'n (vaak toch niet echt hele mooie) maler in de keuken, dus dan lijkt een mooie machine met geïntegreerde maler bij een goede tussenoplossing. Ik lees hier wel vaker dat die malers niet supergoed zijn, maar heel slecht zijn ze toch ook niet?
Waar we nu aan denken zijn de volgende modellen:
Lelit Anita PL042 TEMD: https://www.amazon.nl/Lelit-PL042TEMD-s ... 00BS7RFA2/
Quick Mill 3035: https://www.quickmill.nl/product/quickmill-3035/
La Pavoni 862432985: https://www.amazon.nl/Pavoni-862432985- ... 000JU50EC/
Hoor graag welke van deze jullie voorkeur zou hebben en waarom, en of er nog andere opties zijn!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk
Re: Voorstellen en advies gevraagd (voorkeur voor geïntegreerde molen)
2Als de smaak niet belangrijk is, is dat wel een goede aanpak
Het begint bij goede bonen van een goede brander.
Welke bonen gebruik je nu? Wat ben je bereid te betalen voor een kg bonen? Als dat ook goedkoop moet, dan beter gewoon Nespresso nemen.
Dat wordt niks. Die malers zijn meestal erg matig en door de warmte van de machine worden de bonen snel oud.Sanderrr schreef: zo 25 okt 2020, 07:27Vanwege gemak en ruimte in de keuken zitten we nu te denken aan een machine met de maler geintegreerd.
Eureka Mignon Specialita, wordt die lelijk gevonden?Sanderrr schreef: zo 25 okt 2020, 07:27 Vooral mijn vriendin moet echt even wennen aan de gedachte van zo'n (vaak toch niet echt hele mooie) maler in de keuken
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Ik gebruik momenteel bonen van Boot en Brandzaak en betaal nu dus rond de €20/kilo. Volgens mij ligt daar het probleem niet.
Als we de bonen er iedere keer zelf in doen pas vlak voordat we beginnen met koffie maken, dan is die warmte toch niet zo'n probleem meer?
En ja...de Eureka wordt ook lelijk gevonden
Als we de bonen er iedere keer zelf in doen pas vlak voordat we beginnen met koffie maken, dan is die warmte toch niet zo'n probleem meer?
En ja...de Eureka wordt ook lelijk gevonden

4Dan blijft nog wel staan dat het niet de beste malertjes zijn, maar wie weet vinden jullie het wel lekker!Sanderrr schreef: zo 25 okt 2020, 07:39 Als we de bonen er iedere keer zelf in doen pas vlak voordat we beginnen met koffie maken, dan is die warmte toch niet zo'n probleem meer?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Is het een upgrade tov de Saeco? Begrijp dat het altijd beter kan, maar bijvoorbeeld de Lelit kan ik voor €500 kopen, dat lijkt me prima om mee te leren of het iets voor ons is. Tenzij het qua kwaliteit dan sowieso tegen gaat vallen.
Zit er tussen de genoemde machines nog relevant verschil? Bijvoorbeeld de melk schuimen, waar moet ik op letten of dat goed ermee kan?
Zit er tussen de genoemde machines nog relevant verschil? Bijvoorbeeld de melk schuimen, waar moet ik op letten of dat goed ermee kan?
6Nee, Pavoni wordt door lelit gemaakt. Molen van Quickmill is slechter dan die van Lelit. 40mm plat tegenover 38mm conisch.
Daar staat tegenover dat de Quickmill degelijker gebouwd is (minder plastic fantastic) dan Lelit/Pavoni. Ook de restwaarde is beter. Hoewel er budget is voor het mislukken van het project: een tweedehands Quickmill kun je weer verkopen voor het bedrag waarvoor je deze hebt gekocht.
Mijn advies: het succes van het experiment staat en valt met het gemak van het koffie maken en de smaak van de koffie moet niet slechter worden.
Begin met de molen. Hoewel het uiterlijk van de molen vrij onbelangrijk is, heb je een idee wat er wel acceptabel is? Als rond mag, maar vierkant niet is er nog niet veel verloren.
Koop hierbij bijvoorbeeld een BZ10.
(Stuur ff een pb).
Inderdaad een iets grotere machine.
Melkstomen is echter belangrijk. Cappuccino's en lattes spelen een belangrijke rol in de acceptatie van grote machines op het aanrecht.
Daar staat tegenover dat de Quickmill degelijker gebouwd is (minder plastic fantastic) dan Lelit/Pavoni. Ook de restwaarde is beter. Hoewel er budget is voor het mislukken van het project: een tweedehands Quickmill kun je weer verkopen voor het bedrag waarvoor je deze hebt gekocht.
Mijn advies: het succes van het experiment staat en valt met het gemak van het koffie maken en de smaak van de koffie moet niet slechter worden.
Begin met de molen. Hoewel het uiterlijk van de molen vrij onbelangrijk is, heb je een idee wat er wel acceptabel is? Als rond mag, maar vierkant niet is er nog niet veel verloren.
(Stuur ff een pb).
Melkstomen is echter belangrijk. Cappuccino's en lattes spelen een belangrijke rol in de acceptatie van grote machines op het aanrecht.
7Dank voor je reactie!HanR schreef:Nee, Pavoni wordt door lelit gemaakt. Molen van Quickmill is slechter dan die van Lelit. 40mm plat tegenover 38mm conisch.
(Stuur ff een pb).
Zo'n BZ10 is ook tweedehands nog steeds bovenkant budget toch? En dan moet er nog een molen bij. Lelit kan ik voor €550 nieuw kopen.
Het is vooral 2 apparaten naast elkaar dat sowieso al niet mooi is, de maler zou dan moeten matchen met het apparaat, dus dan zou het een chromen maler moeten zijn.
8In dat geval neig ik naar een nieuwe volautomaat.
Zowel gemak als kofgiekwaloteit gaat niet veel beter worden dan dat.
Ondanks de beperkingen zou ik dan voor de Quickmill kiezen (tweedehands). De Lelit is niet waardevast, minder degelijk gebouwd en veel reparateurs hebben er een hekel aan, terwijl je met de Quickmill overal terecht kunt. Ook is de Quickmill makkelijker om zelf alles aan te doen.
Zowel gemak als kofgiekwaloteit gaat niet veel beter worden dan dat.
Ondanks de beperkingen zou ik dan voor de Quickmill kiezen (tweedehands). De Lelit is niet waardevast, minder degelijk gebouwd en veel reparateurs hebben er een hekel aan, terwijl je met de Quickmill overal terecht kunt. Ook is de Quickmill makkelijker om zelf alles aan te doen.
9En zo'n Ascaso i-steel, is dat een redelijk goede molen?
10ik heb 'm gehad, een lawaaiding, wilde aanvankelijk niet fijn genoeg malen ookSanderrr schreef: zo 25 okt 2020, 10:59 En zo'n Ascaso i-steel, is dat een redelijk goede molen?