Re: Silvia als eerste espressomachine?
22En dan komen we nu bij het àllerbelangrijkste: wat voor koffie gebruik je?De espresso is, zoals ik al zei, nog wat 'slapjes', of anders: niet echt 'vol' genoeg qua smaak denk ik. Niet dat het echt slap is, maar.. anders.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
23Gefeliciteerd..Ziet er mooi uit en het oog wil ook wat toch?
Zelf ben ik recent geleden in het bezit gekomen van de Silvia en is uitenindelijk de Rocky doserless binengekomen. Geeft eens te meer aan hoe belangrijk een goede maler is. Ik had het 1st met een boel verschillende fabrieks malingen geprobeerd maar dat werd me toch een sof. Nu de maler er is gaat het allemaal een stuk beter en ik moet nog wat fine tunen maar het gaat helemaal lukken.
Nog ff en de bonus voor de Van Westen is binnen, dan zet ik die wel in de keuken en de Rancilio combo in de slaapkamer of op marktplaats.
Zelf ben ik recent geleden in het bezit gekomen van de Silvia en is uitenindelijk de Rocky doserless binengekomen. Geeft eens te meer aan hoe belangrijk een goede maler is. Ik had het 1st met een boel verschillende fabrieks malingen geprobeerd maar dat werd me toch een sof. Nu de maler er is gaat het allemaal een stuk beter en ik moet nog wat fine tunen maar het gaat helemaal lukken.
Nog ff en de bonus voor de Van Westen is binnen, dan zet ik die wel in de keuken en de Rancilio combo in de slaapkamer of op marktplaats.
24Nog een vraagje.
Mijn OPV zit helemaal dicht, op z'n maximum. De druk gaat in de zetgroep niet hoger dan 7,5bar met blindfilter. Waaraan kan dit liggen? Is het de pomp die niet genoeg druk levert, of is het eerder een fout in de OPV? (veer niet strak genoeg meer, zoiets?) Of hebben jullie andere suggesties? (Het lijkt me eigenlijk niet de pomp, aangezien de OPV wel 'open' gaat zegmaar). Ik ga nog even de OPV open maken, dat volgt, maar suggesties zijn welkom.
Het gaat dus om een Bazzar A3, maar deze is praktisch equivalent aan de Isomac Tea (op Bazzar valt erg weinig te vinden via google).
Bij voorbaat dank.
Mijn OPV zit helemaal dicht, op z'n maximum. De druk gaat in de zetgroep niet hoger dan 7,5bar met blindfilter. Waaraan kan dit liggen? Is het de pomp die niet genoeg druk levert, of is het eerder een fout in de OPV? (veer niet strak genoeg meer, zoiets?) Of hebben jullie andere suggesties? (Het lijkt me eigenlijk niet de pomp, aangezien de OPV wel 'open' gaat zegmaar). Ik ga nog even de OPV open maken, dat volgt, maar suggesties zijn welkom.
Het gaat dus om een Bazzar A3, maar deze is praktisch equivalent aan de Isomac Tea (op Bazzar valt erg weinig te vinden via google).
Bij voorbaat dank.
25Tsja..Dat is dus de reden waarom ik zo huiverig ben voor 2 de hands. Ik kon voor mijn budget ook een e 61 kopen maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Espresso maken is niet zo makkelijk en als het niet goed gaat omdat je er niet zo bedreven in bent dan ga je toch twijfelen aan de apparatuur, Heb je bij nieuw geen last van dan weet je zeker dat je zelf nog aan het klungelen bent.
26Tsja, stel je eens voor, je moet zelf een klein onderdeeltje vervangen... Sorry, maar liever dat dan 1000€ extra moeten betalen. Natuurlijk is ie niet in 100% conditie, maar met 95% kan ik ook leven. Zelf een klein beetje extra moeite doen kan geen kwaad hoor.. En zelfs als je het niet zelf kan fixen: dan gaat ie naar de lokale espressomachineboer en die fixt 'm voor wat geld - dan bespaar je alsnog dik veel geld.
En Spironski: mijn koffie is ook nog niet helemaal de beste hoor Maar toch, die druk moet gewoon wat hoger, dus dat wil ik even geregeld hebben.
En Spironski: mijn koffie is ook nog niet helemaal de beste hoor Maar toch, die druk moet gewoon wat hoger, dus dat wil ik even geregeld hebben.
27Dat is maar deels waar. Ik zou me zeker goed inlezen over over de specifieke trekjes van Silvia, want ze heeft een paar eigenschappen waardoor het moeilijker is om goede espresso te zetten met deze machine dan met een E61. Deze laatste is een stuk vergevingsgezinder en makkelijker dan de Silvia, ook al is ze nieuw, en dan heeft het toch met de machine te maken, en niet met de persoon erachter. Dus "als ik maar een nieuwe machine heb is deze altijd goed en ligt het dus aan mij", gaat volgens mij niet op.Espresso maken is niet zo makkelijk en als het niet goed gaat omdat je er niet zo bedreven in bent dan ga je toch twijfelen aan de apparatuur, Heb je bij nieuw geen last van dan weet je zeker dat je zelf nog aan het klungelen bent.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
28Dat snap ik. Maar met 7,5 bar zou je ook crèma moeten krijgen, ik denk b.v. dat je met een Lever ook niet altijd op die 9 bar zit. En als je dan koffie gebruikt die een paar maanden geleden is gebrand kan je bezig blijven, maar ligt het gewoon aan je bonen.En Spironski: mijn koffie is ook nog niet helemaal de beste hoor Maar toch, die druk moet gewoon wat hoger, dus dat wil ik even geregeld hebben.
29Ook wat hierboven staat (2 hierboven - tegelijk posten helpt niet :p). Als ik met mijn budget een nieuwe espressomachine had gekocht (bijvoorbeeld de Silvia), kwam ik ook uit bij de espressomachines waarvan je alsnog niet helemaal weet wat er in die machine gebeurt. Temperatuur slingert, druk heb ik ook geen weet van. Nu staat het in elk geval erop dát het niet helemaal in orde is, dus dan weet ik dat. Geeft me dus meer zekerheid dan een nieuwe silvia (waar ook echt iets niet mee in orde kan zijn hoor..)
Edit @ hierboven: Ik krijg ook zeer zeker crema! Maar die is wat licht qua kleur, daar ligt het meer aan. Ik heb ondertussen verschillende soorten bonen gebruikt (nog een restje van de vorige eigenaar van de molen, nog een restje van de vorige eigenaar van de machine en mijn eigen: alle drie de soorten zijn waarschijnlijk te lang geleden gebrand), en al deze bonen geven een wat lichtere crema.
Wat die lever betreft heb je wel een punt.. Maar volgens mij is het wel zo dat die beginnen met een wat hogere druk, die langzaam wat afneemt. Daardoor denk ik dat je toch een iets fijnere maling kan gebruiken dan ik nu heb.
Edit @ hierboven: Ik krijg ook zeer zeker crema! Maar die is wat licht qua kleur, daar ligt het meer aan. Ik heb ondertussen verschillende soorten bonen gebruikt (nog een restje van de vorige eigenaar van de molen, nog een restje van de vorige eigenaar van de machine en mijn eigen: alle drie de soorten zijn waarschijnlijk te lang geleden gebrand), en al deze bonen geven een wat lichtere crema.
Wat die lever betreft heb je wel een punt.. Maar volgens mij is het wel zo dat die beginnen met een wat hogere druk, die langzaam wat afneemt. Daardoor denk ik dat je toch een iets fijnere maling kan gebruiken dan ik nu heb.
30Ja, ik zie ook wel van die mooie plaatjes op internet van diep roodbruine ge-tijgervlekte crèma, en dan ben ik best jaloers... Dat haal ik niet altijd.
Maar dat heeft ook met de koffiesoort te maken en hoe zwaar die is gebrand, natuurlijk. En vergeet ook niet dat de foto wel eens niet helemaal kleurgetrouw zou kunnen zijn.
Maar het zou ook kunnen dat je watertemperatuur iets hoger kan. Wat voor timing hou je aan met flushen en zetten?
Maar dat heeft ook met de koffiesoort te maken en hoe zwaar die is gebrand, natuurlijk. En vergeet ook niet dat de foto wel eens niet helemaal kleurgetrouw zou kunnen zijn.
Maar het zou ook kunnen dat je watertemperatuur iets hoger kan. Wat voor timing hou je aan met flushen en zetten?