Re: PVE shower screen terug stoppen

11
Het is met veel moeite gelukt om shower te verwijderen. De seals vervangen moet ik nog aan beginnen. Inprikken van de rubber om de shower die toch de prullenbak in gaat lijkt me geen probleem.
Die JoeFrex Multi tool heeft het ook over een priem voor de piston seals. Doe ik wel met een priem dan. Of een spiesje.

Die 'lepeltjes methode' is het schuiven van de seal over de steel van een lepeltje dat op de zuiger in het verlengde van de zuiger ligt toch? Heb daar ook wel een schroevendraaier voor zien gebruiken. Oppassen dat de zuiger niet krast. Hoewel die verder nergens contact mee hoeft te maken. Doen de seals immers.

Tja, er is altijd de optie om een hele kant en klare zuiger te kopen. Kost geeneens zo gek veel meer dan alleen de seals (met de extra losse 6 of 5mm seal), zeker vergeleken met de verzendkosten niet.

Sent from my Pixel 3a using Tapatalk

Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

12
Lepeltjes techniek heb je nodig om de zuiger netje in de cilinder te schuiven zonder dat de rand van seal nummer 2 omklapt.
Maar inderdaad is het plaatsen van de seals om de zuiger ook een behoedzaam klusje.

Als je goed gekeken hebt is de middelste seal in tegengestelde richting van de andere twee gemonteerd.
Als je de zuiger dan weer in de cilinder schuift zal de rand van deze middelste seal omklappen en dat is dus net niet de bedoeling :roll:

Je schuift de zuiger in de cilinder tot de rand van de middelste seal de rand van de zuiger raakt ( de eerste seal is dan inmiddels probleemloos in de cilinder verdwenen).
Vervolgens duw je de zuiger langzaam verder terwijl je met de achterkant van een klein thee lepeltje het rubberen seal randje voorzichtig rondom in de zuiger "helpt".
Is deze tweede seal netje in de cilinder verdwenen kun je hem verder doorschuiven en de handel afmonteren.
Wel opletten dat door de spanning van de veer de zuiger niet weer te ver naar buiten komt.... dus een beetje op spanning houden!!!!!!
Best mogelijk dat er op internet een filmpje te vinden is.
Nogmaals succes :!:

14
Ik ben een heel eind. Seals vervangen en ingevet piston terug (duurde even voordat ik snapte hoe die tussen schijf gebruikt moest worden van de tool icm de lepeltjes methode).

Tja en nu de shower erop. Krijg ik niet erop gedrukt met mijn duimen.
Al wat ver en olie gebruikt. Geen verschil. Warm maken lijkt ook niks te doen.

Tips?

17
@meg het was mij niet gelukt om de zuiger en lepeltjes methode te doen zonder de linker ring op de foto hierboven.
Zoals elders op internet beschreven doe ik de zuiger eerst in die alu ring, dan met lepeltje de seal in de ring schuiven. Dan de ring in de tool en dan kun je de tool er zo op draaien en schroef indraaien.

Dan de shower door metalen ring weer uit de tool, blokje hout erin, shower op het blokje hout leggen, tool er weer indraaien terwijl PV recht overeind staat en dan rustig indraaien schroef tool. Nog even navoelen met de vingers en daar was het verlossende klikje.

Wel heb ik nu het idee dat ik de hendel verder naar beneden kan doen en zo tegen mijn hand kom die het pf handvat vasthoudt.

Dacht ook dat ik de hendel in omhoog stand los lag en makkelijk omhoog kon duwen. Nu zit alles muurvast. Heb ik de hendel toch verkeerd erop gezet? Kan toch maar op 1 manier? Op de zuiger stang zit aan 1 kant twee vlakke secties waar de stang rol over rolt. Die heb ik aan de voorkant zitten. Kan geen foto's vinden hoe het hoort.

18
Aan het uiteinde van de zuigerstang zit inderdaad een kort vlak stukje welke bij montage naar voren wijst. Ik kan me niet voorstellen waar het bij montage nu fout is gegaan. Men zou denken dat dit maar op één manier in mekaar zou kunnen.
Als de zaak vast zit zou ik wellicht de veer met de tool weer op spanning brengen (screen eerst verwijderen) wellicht dat er dan weer beweging in komt, en met de handel of een schroevendraaier door het gat van de zuigerstang de zuiger voorzichtig naar links en rechts draaien.
Zelfde veer gebruikt?

20
Bid schreef: za 07 nov 2020, 16:07 @meg het was mij niet gelukt om de zuiger en lepeltjes methode te doen zonder de linker ring op de foto hierboven.
Zoals elders op internet beschreven doe ik de zuiger eerst in die alu ring, dan met lepeltje de seal in de ring schuiven. Dan de ring in de tool en dan kun je de tool er zo op draaien en schroef indraaien.

Dan de shower door metalen ring weer uit de tool, blokje hout erin, shower op het blokje hout leggen, tool er weer indraaien terwijl PV recht overeind staat en dan rustig indraaien schroef tool. Nog even navoelen met de vingers en daar was het verlossende klikje.

Wel heb ik nu het idee dat ik de hendel verder naar beneden kan doen en zo tegen mijn hand kom die het pf handvat vasthoudt.

Dacht ook dat ik de hendel in omhoog stand los lag en makkelijk omhoog kon duwen. Nu zit alles muurvast. Heb ik de hendel toch verkeerd erop gezet? Kan toch maar op 1 manier? Op de zuiger stang zit aan 1 kant twee vlakke secties waar de stang rol over rolt. Die heb ik aan de voorkant zitten. Kan geen foto's vinden hoe het hoort.
Waar zit het probleem?
Ik heb dat zuigertje zo vaak los gehad en weer gemonteerd. Zelfs zonder lepel is dit te doen.