Ondertussen is mijn oog ook gevallen op een Arrarex Caravel espresso hevel machine. Een super mooi model vind ik.
Heeft iemand ervaring met deze machine?
Is een prijs van 250 tot 300 euro voor een goede gereviseerde machine acceptabel.
Bedankt
Re: Arrarex Caravel espresso hevel machine
2Hefboom. Geen hevel.
300E is best veel. eBay going rate is iets van 100-140 voor een ongerestaureerde. Niet dat er veel te restaureren valt. Wat seals vervangen en misschien wat poetsen/verf bijpunten. Seals en de meeste andere spares zijn te verkrijgen via orphanespresso.
300E is best veel. eBay going rate is iets van 100-140 voor een ongerestaureerde. Niet dat er veel te restaureren valt. Wat seals vervangen en misschien wat poetsen/verf bijpunten. Seals en de meeste andere spares zijn te verkrijgen via orphanespresso.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Ik heb er twee staan. Heel erg mooie machines, wat mij betreft echter geen eerste keus voor een machine voor dagelijks gebruik ivm temperatuurinstabiliteit, het handmatig druk moeten opbouwen en de kleine filterbaskets.jmg_c schreef:Ondertussen is mijn oog ook gevallen op een Arrarex Caravel espresso hevel machine. Een super mooi model vind ik.
Heeft iemand ervaring met deze machine?
Is een prijs van 250 tot 300 euro voor een goede gereviseerde machine acceptabel.
Bedankt
Wat betreft de prijs, zoals bluecold aangeeft is er technisch niet veel ingewikkelds te reviseren. Uiterlijk misschien meer, maar dat reken ik niet onder een revisiebeurt. Mijn aparaten (ongereviseerd) heb ik dan voor 10 euro per stuk van markplaats getrokken. Kwestie van geduld, lang zoeken en snel reageren...
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....
Als kind was ik al dol op koffiekoppen!
4Temperatuurinstabiliteit? Dacht dat er weinig mis kon gaan, is gewoon een bak water met een bepaalde temperatuur.
Ook hoor ik voor het eerst dat er wat mis is met kleine zeefjes.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
5Bluecold schreef:Temperatuurinstabiliteit? Dacht dat er weinig mis kon gaan, is gewoon een bak water met een bepaalde temperatuur.
Sorry Bluecold, mijn caravel heeft inderdaad gewoon een bak water met een bepaalde temperatuur. Ik dacht echter dat we op dit forum daar geen genoegen mee nemen. Wat is de temperatuur van het water? Bij mijn 2 caravels had ik effectief de keuze tussen kokend water, water van 80 graden en nog kouder water. In die zin heb je uiteraard gelijk, heel temperatuurstabiel maar niet de temperatuur die ik graag wil gebruiken om koffie mee te zetten. Hoe wordt het water namelijk deze op deze bepaalde temperatuur gehouden? Door een bimetaaltje uit 1963!
En kleine zeefjes zijn niet een dilemma om een goede espresso te zetten, maar voor mij echter geen optie voor dagelijks gebruik (lezen!) omdat ik graag wat meer volume koffie uit mijn machine haal.
Uiteraard staat het elke andere gebruiker vrij om met kleine filtertjes te werken, of met een thermometer in de bak te wachten tot het water precies de juiste temperatuur heeft en dan die "godshot" te "pullen".
6Je kan altijd een thermokoppeltje erin hangen aan een PID controller he?
Volume is inderdaad een manco van de thuisleva's.
Volume is inderdaad een manco van de thuisleva's.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7Supersimpel en makkelijk voor dagelijks gebruik!Bluecold schreef:Je kan altijd een thermokoppeltje erin hangen aan een PID controller he?
8Ja, eigenlijk wel. Gewoon 'klik' aan, paar minuten wachten totdat het ding op temperatuur is en je kan los. En daarna kan je haar desnoods de hele dag aan laten staan.
PID controller kan je als plug & play set halen van Auberins, of onderdelen zelf in elkaar zetten (goedkoper).
Veel makkelijker wordt het niet.
PID controller kan je als plug & play set halen van Auberins, of onderdelen zelf in elkaar zetten (goedkoper).
Veel makkelijker wordt het niet.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
9De arrarex is nu in gebruik. Ik heb deze via ebay in Italië kunnen aanschaffen. Het is idd super simpel en makkelijk en de kwaliteit van de espresso hoog. Nu met verschillende bonen gaan testen wat ik lekkerder vind. En heel eenvoudig in onderhoud ook. Weinig zaken die je moet reinigen.
En de temperatuur van het water, dat is een kwestie van testen. Op een gegeven moment begint het water te koken, dan is het te heet. Dan uitzetten en wachten, dat helpt ook.
En de zeefjes, die zijn groot genoeg voor mij. Met de dubbele kan ik een grote espresso zetten, en met de kleine un bel ristretto.
Ben er content mee.
En de temperatuur van het water, dat is een kwestie van testen. Op een gegeven moment begint het water te koken, dan is het te heet. Dan uitzetten en wachten, dat helpt ook.
En de zeefjes, die zijn groot genoeg voor mij. Met de dubbele kan ik een grote espresso zetten, en met de kleine un bel ristretto.
Ben er content mee.
10Hé leuk, heb je ook foto's! En de temperatuur doe je dus op gevoel?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder