nieuw espressoapparaat

1
Hallo,

ik was al een topic begonnen in het volautomaat forum, maar na een bezoekje bij een paar winkels die de machines die ik op het oog had werd het me al duidelijk dat ik mijn heil beter kon zoeken bij de normale espresso apparaten. Aangezien mijn topic in het volautomaten forum al weer een aantal berichten over hand/semi apparaten gaat, post ik hierbij mijn vorige berichten, zodat wellicht meer mensen dit lezen.

----

Berichtdoor klootwyk op do 05 nov 2009, 09:34
Mischien niet de juiste thread hier meer, maar zoals gezegd heb ik me verder zitten inlezen op hand/halfautomaten. Eventueel kan ik de thread verplaatsen naar het andere forum.

Nu heb ik een voorlopig lijstje met apparaten gemaakt die ik evt. wil gaan bekijken. Schiet er maar op zou ik willen vragen :)

Bezzera BZ07 hand/BZ07 semi
Expobar Office Pulser/Control/Leva/evt Brewtus?
Isomac Tea
La Scala Butterfly L1
Vibiemme Domobar Junior

Globaal heb ik een tabel gemaakt met eigenschappen van deze apparaten voor zover ik kon vinden.
Vragen als HX of DB, wel of geen PID, hand of semi, wel of geen E61 en dan alleen de kop of de hele zetgroep komen dan bij me op. Hou in mind dat ik beginnener ben en dat ik zoveel mogelijk dingen die fout kunnen gaan zou willen uitsluiten zonder te veel geld uit te hoeven geven aan dingen die wellicht weer overkill zijn.
De Bezzera lijkt mij een mooi apparaat omdat de opwarmtijd korter zal zijn dan een E61 apparaat?
Ook varieert de prijs nogal tussen de goedkoopste en duurst uit dit lijstje. Wat is verstandig?
ca 3-4 cappucino per dag plus wat visitie af en toe.

En dan nog de molen, jullie hoeven mij niet het belang van de molen te benadrukken, dat lees ik elke 1 op 3 posts zowat ;)

Vooralsnog denk ik aan de

Macap MC4 of Compak K3

Mazzer valt af omdat deze dan vrijwel klem staat tegen m'n bovenkastjes in de keuken qua hoogte.
Mahlkonig Vario zou ook nog een optie kunnen zijn, alleen het plastic design past m.i. niet echt bij bovenstaande espressoapparaten.

----

Berichtdoor klootwyk op do 05 nov 2009, 19:28
Bedankt voor jullie reactie, ik ben weer wat wijzer.

Dat de BZ09 geen HX was heb ik overheen gelezen. Ik heb hem inmiddels van mijn lijstje afgehaald. Ik wil in geen geval een SB.
Heeft een DB systeem nou eigenlijk echt een voordeel boven een HX of valt dat wel mee?

Als ik een DB apparaat zou aanschaffen, dan zou dat alleen de Brewtus III zijn, alle andere DB's vind ik veel te duur voor mij. Heeft dit apparaat ook zo'n ''warming'' flush nodig of niet?

Op de foto's lijken de Expobar's inderdaad wat minder mooi. Ik ga zeker in het echt kijken en informeren, ik ben momenteel bezig om het lijstje te verfijnen, omdat ik ook weer geen zin heb om 30 verschillende apparaten te gaan bekijken :)

Kun je bij dat cooling flushen ook te lang flushen waardoor de temperatuur te laag wordt? (ik heb me hier nog niet verder in kunnen verdiepen)

Tevens lees ik casabarista dat de BZ07 ook elk moment beschikbaar komt met zo'n PID systeem. Is dat aan te raden voor beginners, of hoe moet ik dat zien?

Re: nieuw espressoapparaat

2
Heeft een DB systeem nou eigenlijk echt een voordeel boven een HX of valt dat wel mee?
Een DB werkt wel wat makkelijker dan een HX, het temperatuur management is simpeler.
Als ik een DB apparaat zou aanschaffen, dan zou dat alleen de Brewtus III zijn, alle andere DB's vind ik veel te duur voor mij. Heeft dit apparaat ook zo'n ''warming'' flush nodig of niet?
Een HX heeft een coolingflush nodig, en de meeste DB's een korte warmingflush. Ik vermoed dat dit bij de Brewtus net zo is.
Kun je bij dat cooling flushen ook te lang flushen waardoor de temperatuur te laag wordt? (ik heb me hier nog niet verder in kunnen verdiepen)
Absoluut! Het is het lastige stukje van HX-en waarmee je moet leren werken. Je kan gewoon kijken wanneer het water niet meer borrelend uit je machine komt, of je koopt een Erics thermometer (€80) en dan ben je overal vanaf. Maar met dat langere of kortere flushen kan je dus ook de smaak positief beïnvloeden. Maar dat is wat meer "Hogere Espresso School".
Tevens lees ik casabarista dat de BZ07 ook elk moment beschikbaar komt met zo'n PID systeem. Is dat aan te raden voor beginners, of hoe moet ik dat zien?
Zolang die PID niet op de zetgroep zit zie ik er de zin niet van in, eerlijk gezegd. De temperatuur verschillen in de Bezzera-kop zijn vele malen groter dan de nauwkeurigheid van zo'n PID.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Vandaag heb ik een Vibiemme Standaard in het echt gezien. Moet zeggen, dat sprak me wel aan. Lekker compact en m.i. mooi afgewerkt.
Aangezien de Domobar Junior ongeveer gelijke afmetingen heeft, lijkt dit een mooie automaat.
Op domobar.nl lees ik dat "Beide boilers zijn nauwkeurig instelbaar door middel van een pressostaat en thermostaat."
Hoe moet ik dit technisch zien tov een met een PID uitgeruste machine qua temperatuurregeling?
Ook zag ik op systermann dat er een PID uitvoering van deze machine zou zijn, echter op domobar.nl niets van te zien. Komt dit nog in NL toevallig? Veel meerwaarde tov bovenstaande machine?
Ik probeer binnenkort nog wat andere machines (Bezzera BZ07 / Expobar) te gaan bekijken.

Tot zover de update - out.

4
Een pid is accurater en sneller dan een thermostaat en makkelijker in te stellen. Dat is ook de reden dat Systermann ze ombouwt. Het is dus een ombouw van die winkel. De machine wordt daarbij ook compleet geïsoleerd. In Nederland ken ik geen dealer die zo'n ombouw doet. De winkel ligt niet ver van de Nederlandse grens.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

5
Maar leg me dan eens het voordeel van een PID op een HX uit? De temperatuurschommelingen die optreden door iets korter- of langer te wachten met zetten na de flush, terwijl die flush zelf ook nog eens korter of langer kan duren, zijn toch veel groter dan de nauwkeurigheid van zo'n PID?

En als je dan ook nog leest dat de Bezzerakop een behoorlijke temperatuurswing heeft, zie ik het nut er helemaal niet van in om je boilertemperatuur tot op de graad nauwkeurig in te kunnen stellen.

Tenzij die PID natuurlijk op de elektronisch gecontroleerde kop staat, daar wordt het allemaal opeens wèl interessanter van. Maar dan nog gaat de eerste alinea op, of mis ik iets?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Klootwyk had het over de Domobar Junior dat is een dual boiler machine waar een PID zeker zin heeft.
Een groot voordeel van een PID op een HX machine zie ik ook niet behalve dan dat de instelling makkelijker is dan dat je de kap eraf moet halen en aan een schroefje moet draaien. Je kan de PID ook niet te laag instellen want dan valt de stoomdruk weg.
Voor wat betreft de stoomdruk is een pressotaat waarschijnlijk zelfs sneller dan een thermo-elementje wat met de PID samenwerkt. Hangt er ook erg vanaf waar die in de boiler is geschroefd.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

7
Oeps, mijn fout. Ik had niet gelezen dat Klootwyk het over de Domo's had, dacht hij het had over de BZ07 die met PID uitgerust zou worden... :oops:

Dan kan ik het helemaal met Marmhz eens zijn: PID op een DB heeft zin!

8
Spironski schreef:Maar leg me dan eens het voordeel van een PID op een HX uit? De temperatuurschommelingen die optreden door iets korter- of langer te wachten met zetten na de flush, terwijl die flush zelf ook nog eens korter of langer kan duren, zijn toch veel groter dan de nauwkeurigheid van zo'n PID?

En als je dan ook nog leest dat de Bezzerakop een behoorlijke temperatuurswing heeft, zie ik het nut er helemaal niet van in om je boilertemperatuur tot op de graad nauwkeurig in te kunnen stellen.

Tenzij die PID natuurlijk op de elektronisch gecontroleerde kop staat, daar wordt het allemaal opeens wèl interessanter van. Maar dan nog gaat de eerste alinea op, of mis ik iets?
@Spir

Ik weet dat er posts zijn op internet waar wat staat, ook metingen neem ik aan, over de temperatuurswing van de Bezzerakop. Heb je die toevallig, ik heb net een tijd gezocht maar ik kan ze niet meer vinden. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waar die swing vandaan komt?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

9
Nee, helaas niet, da's nu ook het zwakke van mijn verhaal. Ik heb daarom ook niet meer die "10C" gebruikt, maar "behoorlijk".
Ik meen eerlijk gezegd dat iemand hier op het forum vermeldde dat die elektronische temperatuur regeling van de kop gebeurde met een bi-metaaltje, en niet met een voor de hand-liggende PID. Rolf, van Casabarista die zelf die BZ07 importeerde en/of sprak met Bezzera, bevestigde naar mijn indruk dit verhaal ook. In elk geval is het niet een PID die de kop regelt, maar iets anders, en dat zal waarschijnlijk een stuk minder nauwkeurig zijn.

10
Ik begrijp nog steeds niet waar er dan een temp. swing optreedt. Het Bi-metaaltje helpt bij het verwarmen en warm houden maar je hebt ook nog gewoon de massa van het metaal dat de warmte vasthoud (zoals bij een SB of DB E61 zonder HX). Het bimetaaltje lijkt mij alleen maar ten goede komen ook al zou er een dode band van 10graden zijn. Ik ben daarom heel erg benieuwd naar harde cijfers, want ik kan het niet beredeneren. Ik ben dan natuurlijk ook geen technoloog :D.
Is de 6th wave aan het voorbereiden