Re: Silvia als eerste espressomachine?

31
Hmm, aan de temperatuur had ik nog niet gedacht. Ik heb nog niet een vaste tijd van flushen, maar meestal zit ik rond de 10 seconden door laten lopen, dan malen & tampen, dan nogmaals twee seconde door laten lopen en dan espresso zetten. Te lang wellicht? Ik zal het wat korter proberen.

Misschien iets raars, maar hoe betrouwbaar zijn de manometers die op espressomachines zoals de mijne zitten? Zou het niet eventueel kunnen zijn dat de manometer niet gewoon een verkeerde druk aangeeft? (Overigens denk ik van niet, gezien de wat grove maling die ik gebruik voor 'de juiste' doorlooptijd, maar wie weet..)

De boilerdruk hangt overigens bij 1,2bar. Bij 1,2bar slaat ie op 'groen' en dan verwarmt ie niet verder, dus daar is hij vrij constant. De boilerdruk is toch direct afhankelijk van de temperatuur, of zie ik dat verkeerd?

Re: Silvia als eerste espressomachine?

32
De boilerdruk is toch direct afhankelijk van de temperatuur, of zie ik dat verkeerd?
Bij espressomachines met een pressostat is het precies andersom. Maar die twee zijn dus inderdaad gerelateerd aan elkaar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Silvia als eerste espressomachine?

33
Even een update: het OPV probleem is opgelost. Hij is opengemaakt en de veer is een klein beetje verlengt met een ringetje, waardoor een (veel) grotere drukopbouw mogelijk is. Hij zit nu netjes aan de 9,5 bar :)

En nu verder kloten ;-) Mijn melkschuimen gaat met sprongen vooruit. Heb nu een melkthermometertje, wat erg handig is om de 'eind'temperatuur te bepalen. Maar ook zeker is het aan het geluid te horen, merk ik nu. In elk geval: mijn cappuccino's krijgen steeds vaker een prachtig laagje microfoam. Dat wordt straks een prachtige dikke laag ;-)

De espresso kan nu ook verder geperfectioneerd worden. Maling zal iets fijner kunnen met de hogere druk, ik denk dat dit de espresso ten goede komt. Met een half weekje ben ik door m'n koffie heen, dan ga ik op zoek naar vers gebrande. Weet iemand toevallig in de buurt van Leiden een mooie plek om dit te halen? Een Simon Lévelt is er, maar ik hoorde dat ze het daar niet zo nauw nemen met versheid. Een Kaldi is er niet.

Re: Silvia als eerste espressomachine?

34
Ben je ook een Leienaar? We hebben volgens mij niks in de buurt. In Den Haag zit een Kaldi. In Voorschoten zit Pauline. Zij verkoopt oa koffie van Boot, the Golden Coffeebox. Je moet voor de versheid effe op het productienummer kijken, staat onderop de verpakking. Het is een nummer dat uit 8 cijfers bestaat. De eerste 2 zijn de dag van de maand, tweede 2: productnummer, derde twee: het jaar, en de laatste 2 de maand waarin de bonen zijn gebrand. Mijn broertje koopt daar iedere week de COE Nicaragua Coop Padilla. Dus die is altijd wel vers. Is een lekker bakkie mee te zetten. Kost wel 7,25 per 250 gr. Maar dan kan je er wel vanuit gaan dat het niet aan de koffie ligt. :D

Maar je kan ook een mailtje sturen naar Tewis, (coffee@bocca.nl) die stuurt het gewoon op. Er zijn nog meer webwinkels die verse koffie versturen. Staan ook op dit forum. Of effe naar Brandmeesters in Haarlem rijden. Heb ik nog niet geprobeerd, maar morgen neemt mijn vrouw een zakje mee. Die heeft daar om de hoek haar kapper zitten.

Succes!
Micra&Ultra

Re: Silvia als eerste espressomachine?

39
Even over die webwinkels: verzenden deze over het algemeen versgebrande koffie? Ik heb een aantal sites bekeken, maar zie nergens iets staan over branddata of versheid oid.. Beetje zonde als ik straks alsnog oude bonen krijg. (Hoe) kan je er achter komen of de bonen versgebrand zijn?

ps. eigenlijk zijn we ondertussen erg off-topic.. Voor de volgende niet-silvia/HX-gerelateerde vraag zal ik een nieuw topic maken.

Re: Silvia als eerste espressomachine?

40
Moeilijk!

Ik ben er ook nog niet uit. Fascino heeft me nog niet teleurgesteld. Maar schijnt niet zelf te branden. Gebrand.nl is zeker vers, want Ivo brandt op bestelling, op maandag en donderdag.
Peeze stuurde me net gebrande bonen op die 2 maanden oud waren. Zelfs van Bocca had ik een zak Gusto die tijdens het zetten niet 1 keer de kenmerken vertoonden van vers. Maar misschien ligt dat aan mij....

Ik had bij Caffenation in Antwerpen bonen meegenomen. Dat was echt vers! En echt top gebrand!

Moeilijk!
Micra&Ultra