Re: Silvia als eerste espressomachine?

43
Ik snap die gedachte volledig. Er komt al zoveel op je af en dan ga je het ook nog eens nog complexer maken door zelf te branden. Is wat voor te zeggen.
Anderzijds zou je dan niet meer tegen verouderde bonen in zitten te werken, die elke ingreep, nuance of aanpassing volslagen overbodig maken omdat daar toch niet het probleem ligt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

44
Spironski schreef:Voilá: KLIK! de oplossing voor al uw problemen! ;)
Is deze te prefereren boven de Gene?

Maar toch, mijn grote vriend Harold zegt altijd: koffiebranden, dat moet je overlaten aan mensen die er verstand van hebben. En er zijn natuurlijk verschillende koffiebranders die dezelfde bonen branden met behoorlijk verschillende resultaten. Er zijn blijkbaar verschillende opvattingen over hoe een boontje gebrand dient te worden. Of is het een kunst op zich? Kan de ene koffiebrander het gewoon veel beter dan de andere? En wie zegt dan dat ik het beste uit een boontje naar boven kan branden?

En dan nog melanges maken: Dat kost toch ook heel wat experimenteren? Zeker als je 3, 4 of nog meer soorten wil gaan gebruiken. En die moet je ook nog allemaal inkopen. Het wordt dan wel weer een extra hobby.
Micra&Ultra

45
Waarom de Behmor te prefereren is, is vanwege de prijs! Bovendien lijkt hij minder gevoelig te zijn voor voltage verschillen. Wat ik er van begrijp liggen de Gene en de Behmor qua kwaliteitsresultaat niet zo ver uit elkaar, dus dan zou ik dat prijsverschil €90 lekker in goede bonen steken.

Ik geloof dat branden inderdaad een kunst op zich is. Toen ik me er in ging verdiepen ging er dan ook een heel nieuwe wereld voor me open, die best overweldigend kan zijn.
En ik wil niet zeggen dat ik al een goede brander ben, maar als ik mijn brandsels proef naast wat ik uit de winkel haal, sla ik geen slecht figuur. Misschien haal ik niet alles uit de boontjes, maar het resultaat is lekker en in elk geval zijn de bonen altijd vers. En daar kan niets tegenaan.

Misschien, als ik makkelijk een ruime keuze had aan werkelijk versgebrande bonen, zou ik niet zelf gaan branden. Maar zover zijn we in Nederland nog lang niet, en daarnaast vind ik het zelf branden en melangeren ook gewoon erg leuk. Je koffie wordt er een stuk persoonlijker van!
En dan nog melanges maken: Dat kost toch ook heel wat experimenteren? Zeker als je 3, 4 of nog meer soorten wil gaan gebruiken. En die moet je ook nog allemaal inkopen. Het wordt dan wel weer een extra hobby.
Het is inderdaad een extra hobby, maar wel eentje die zeer dicht aanschurkt tegen die we al hadden. En dat melangeren is juist zo leuk. Na een middagje lezen weet je al heel wat en kan je aan het experimenteren slaan. Zo ben ik bezig met Mokka-Java variaties: inderdaad combi's van Mokha (of iets anders uit Ethiopië) met bonen uit Java (of Sumatra b.v.). Elke streek heeft wel z'n basis-smaken... Leuk hoor! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder