Re: nieuw espressoapparaat

11
Zoals ik het heb begrepen is het niet een sifon die in verbinding staat met de HX, die de kop warm maakt en houdt (zoals bij een E61), maar zijn het twee verwarmingselementjes in de kop die dit doen. Die staan dus gewoon aan of uit.
Het zou dan een bi-metaaltje zijn met een dode band van 10 graden die bepaalt wanneer de elementen aan of uit gaan. In theorie zou dan bijvoorbeeld de stroom gaan lopen als de kop 88C is, en pas weer uit gaan als die kop op 98C zit. En dat is een aanzienlijk bereik. Het lijkt mij dus heel logisch om een PID juist op die kop te zetten met een dode band van slechts 1C, waarmee alles een stuk stabieler zou worden!

Maar ik wil hier wel een flinke slag om de arm houden, aangezien ik goede berichten lees over de Bezzera, dus ergens hebben ze toch iets goed gedaan!

Wie weet hier hoe het nu werkelijk zit met die Bezzera?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Wil je dan zeggen dat "hysterese" makkelijker is? Waarschijnlijk had dan ècht niemand begrepen waar we het over hadden ;) . Dus bij gebrek aan een Oer-hollands woord (want "hysterese" is natuurlijk evenmin Hollands als "dode band"), gebruikte ik maar het woordgrapje van Nauti...

Ben het wel met je eens dat er erg veel woordvervuiling zit op het forum, en daar doe ikzelf hard aan mee. Maar we zitten hier niet op het schrijversforum, per slot van rekening, en ik kan zo snel ook niet op iets goeds komen voor "dode band"...., iemand suggesties?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Dode band is zover ik weet prima vaktaal, hysterese kan ook

Maar, ik kan de redenering nog steeds niet volgen. Je gaat er van uit dat de opwarming van de kop en het warm houden volledig wordt gedaan door de bi-metaaltjes. En dat is nu net niet correct volgens mij. Als je deze redenering volgt zal een E61 niet op een SB of DB werken waar de verhitting volledig van de algemene opwarming van de boiler moet komen en zal er een gigantische temp. schommeling zijn, en dat is niet het geval. (je kan je natuurlijk afvragen of een E61 in dit geval de beste keus is, maar dat is wat anders). De grote vraag in deze is of de bimetaaltjes uberhaupt wel enige invloed hebben zodra de kop op temperatuur is. Het lijkt mij dat ze voornamelijk nut hebben bij de opwarming. Bezzera gebruikt deze kop ook op hun andere machines zonder bi-metaaltje.

Er zullen toch vast en zeker wel metingen op het internet te vinden zijn. Spir, je kan me toch niet wijsmaken dat jij en andere beweren dat de kop van de bezzera een temp. schommeling heeft en dat deze uitspraak is gebaseerd op aannames?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

15
Ah, ik dacht dat "dode band" een anglicisme was... naja.

Nauti, je hebt gelijk dat je verduidelijking wil over de Bezzera. Maar die kan ik je niet geven, daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Ik moet ook bekennen dat ik me altijd heb afgevraagd hoe precies de temperatuur van die E61 kop op een SB of een DB nu is, aangezien daar de hele sifon ontbreekt. Sommigen zijn simpelweg "op de boiler geschroefd", en dat werkt dan met warmte geleiding, i.p.v. met convectie. Ik heb meen ik ook wel eens gezien dat er wel een sifon loopt, maar dat die dus alleen maar voor de verwarming zorgt. Maar hoe het anders zou kunnen en hoe nauwkeurig het is, weet ik niet.
Je gaat er van uit dat de opwarming van de kop en het warm houden volledig wordt gedaan door de bi-metaaltjes. En dat is nu net niet correct volgens mij. Als je deze redenering volgt zal een E61 niet op een SB of DB werken waar de verhitting volledig van de algemene opwarming van de boiler moet komen en zal er een gigantische temp. schommeling zijn, en dat is niet het geval.
Waarom denk je dat die elementjes met bi-metaaltjes niet voor de verwarming blijven zorgen? Verder is een boiler op temperatuur volgens mij behoorlijk temperatuur-stabiel, en zorgt de thermische massa van de E61 voor verder stabiliteit. Als het opwarmen door de boiler/afkoelen van de kop goed op elkaar is afgesteld zal je denk ik een redelijk stabiel resultaat kunnen bereiken.

"Is hier een techneut in de zaal?" :)

Ik heb bij de BZ07 altijd begrepen dat de elementjes zorgen voor de temperatuurhuishouding, en niet alleen daar zijn voor het opwarmen. Maar het kan zijn dat ik daar abuis ben.
Beetje lullig dat dit alles zo zonder referenties gaat, en dat is inderdaad iets waarvoor we moeten oppassen op een forum, voordat je het weet worden aannames voor waarheden aangenomen. Ik probeer mijn taal meestal daaraan aan te passen door duidelijk te maken dat ik iets gelezen heb of de term "het schijnt" te gebruiken, b.v. Maar ik kan moeilijk inschatten hoe goed mensen nu lezen wat er staat.

Wat betreft die BZ07, ik heb toch wel op YouTube filmpjes gezien over temperatuurmetingen die behoorlijk grote afwijkingen hadden. Maar ook daar kan je kritisch zijn over hoe dat gedaan is. Verder ga je maar af op informatie van anderen hè? En als dat dan niet wordt tegengesproken door mensen die het kunnen/moeten weten, ga ik er van uit dat de info klopt.

Ik heb het al vaker geschreven (maar soms lezen mensen slecht) dat ik verwacht dat het verhaal van de BZ07 wel wat anders in elkaar zit. Ik kan me niet voorstellen dat je met een dode band van 10C makkelijk goede koffie zet, en dat schijnt de Bezzera nu wel te doen (de Silvia heeft ook zo'n dode band, maar daar wordt dan ook voor gewaarschuwd).

Ik ben erg nieuwsgierig naar de review op HB over de Bezzera's, die zal over enkele weken gepost worden, en waarschijnlijk zijn dan alle onzekerheden de wereld uit. Tot nu toe zijn ze daar erg goed bevallen, heb ik gelezen.

16
Nou, een van de zaken die mij opvallen in forums in het algemeen is dat er heel vaak statements worden gemaakt die nergens op berusten. Bij de Bezzera valt het me extra op aangezien ik deze machine heb en ik veel van de verhalen niet terug herken. Vandaar dat ik benieuwd ben naar video's en metingen. Vaak lees ik hier op het forum als iemand advies vraagt voor een machine dat er wordt gezegd een E61 is misschien beter want de Bezzera kop heeft temperatuurschommelingen of een PID heeft geen zin want de kop is niet stabiel...of...ook bij de Bezzera moet je gewoon flushen...etc etc etc. Als ik dan vraag of er iemand misschien wat data hierover kan laten zien wordt het stil. Dat is jammer aangezien ik natuurlijk er meer over wil weten.

Weet je waar ik de video's kan vinden waar die temp. verlopen te zien zijn Spir?

*Edit*

Dit is wel een leuke video

http://www.youtube.com/watch?v=cbYcEKYE4f0" onclick="window.open(this.href);return false;

Na twee uur opwarmen genomen, twee shots vlak achter mekaar. ongeveer hetzelfde temp. verloop, zonder flush tussen beiden. Ik heb de poster gevraagd of hij een cooling flush heeft gedaan alvorens de eerste meting, nog geen antwoord. Ik ben benieuwd. Ondanks dat de meting rudimentair is zal het een idee geven of een flush inderdaad nodig is bij de BZ07

17
Spironski schreef:zal het een idee geven of een flush inderdaad nodig is bij de BZ07
zonder in de te gaan op de temperatuurstabiliteit van de kop, kan ik wel aangeven dat in de week dat ik met de BZ07 heb gespeeld toch echt een cooling flush nodig had...natuurlijk kun je als de pressostaat niet te hoog staat een cooling flush laten, alleen is dan de temperatuur in het begin van je shot echt te hoog...op mijn magister kan ik de flush ook achterwege laten, maar met een sec. of 5 flushen, krijg ik hoe dan ook een beter resultaat...stel dat je kop op de BZ07 super stabiel zou zijn, dan zit je nog met het HX water dat bij lange tijd stilstand te heet is... ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

18
Spironski schreef:
Waarom denk je dat die elementjes met bi-metaaltjes niet voor de verwarming blijven zorgen? Verder is een boiler op temperatuur volgens mij behoorlijk temperatuur-stabiel, en zorgt de thermische massa van de E61 voor verder stabiliteit. Als het opwarmen door de boiler/afkoelen van de kop goed op elkaar is afgesteld zal je denk ik een redelijk stabiel resultaat kunnen bereiken.
het antwoord geef je zelf al ; door thermische massa van de kop en door de boiler. Deze zorgen beide, net zoals bij een E61 machine, ook voor de stabiliteit lijkt me. Ik vraag me af (weet ik dus niet zeker) in hoeverre, op het moment dat de kop op temperatuur is, de verwarmingselementen nog veel invloed hebben op temp. schommelingen. Voorbeeldje, vanochtend een espressootje gedronken om 8uur. Machine uit, om 1uur was ik weer thuis, en ziedaar, de kop heeft nog steeds restwarmte (dat is dus 5uur later). Over de thermische massa hoeven we dus niet echt te twijfelen

19
bvds schreef:
Spironski schreef:zal het een idee geven of een flush inderdaad nodig is bij de BZ07
zonder in de te gaan op de temperatuurstabiliteit van de kop, kan ik wel aangeven dat in de week dat ik met de BZ07 heb gespeeld toch echt een cooling flush nodig had...natuurlijk kun je als de pressostaat niet te hoog staat een cooling flush laten, alleen is dan de temperatuur in het begin van je shot echt te hoog...op mijn magister kan ik de flush ook achterwege laten, maar met een sec. of 5 flushen, krijg ik hoe dan ook een beter resultaat...stel dat je kop op de BZ07 super stabiel zou zijn, dan zit je nog met het HX water dat bij lange tijd stilstand te heet is... ;)
Hoe heb je gemeten of een flush nodig was? en hoe lang was deze flush nodig? Als de video is gemaakt zonder te flushen (zoals het begeleidende stukje tekst doet vermoeden) vraag ik me dit namelijk wel af?

Overigens flush ik indirect ook aangezien ik altijd het kopje voorverwarm, is toch een flush van 40ml.

20
bvds schreef:
Yep, inderdaad, de poster van de video heeft een koelingsflush gedaan voor het eerste shot. Leerbezug = coolingsflush, is mijn duits opgepoetst in one go :)

Kunnen we die weer doorstrepen :D

Ik doe zelf altijd zoals al gezegd een flush door de kop(jes) op te warmen)