Ah, ik dacht dat "dode band" een anglicisme was... naja.
Nauti, je hebt gelijk dat je verduidelijking wil over de Bezzera. Maar die kan ik je niet geven, daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Ik moet ook bekennen dat ik me altijd heb afgevraagd hoe precies de temperatuur van die E61 kop op een SB of een DB nu is, aangezien daar de hele sifon ontbreekt. Sommigen zijn simpelweg "op de boiler geschroefd", en dat werkt dan met warmte geleiding, i.p.v. met convectie. Ik heb meen ik ook wel eens gezien dat er wel een sifon loopt, maar dat die dus alleen maar voor de verwarming zorgt. Maar hoe het anders zou kunnen en hoe nauwkeurig het is, weet ik niet.
Je gaat er van uit dat de opwarming van de kop en het warm houden volledig wordt gedaan door de bi-metaaltjes. En dat is nu net niet correct volgens mij. Als je deze redenering volgt zal een E61 niet op een SB of DB werken waar de verhitting volledig van de algemene opwarming van de boiler moet komen en zal er een gigantische temp. schommeling zijn, en dat is niet het geval.
Waarom denk je dat die elementjes met bi-metaaltjes
niet voor de verwarming blijven zorgen? Verder is een boiler op temperatuur volgens mij behoorlijk temperatuur-stabiel, en zorgt de thermische massa van de E61 voor verder stabiliteit. Als het opwarmen door de boiler/afkoelen van de kop goed op elkaar is afgesteld zal je denk ik een
redelijk stabiel resultaat kunnen bereiken.
"Is hier een techneut in de zaal?"
Ik heb bij de BZ07 altijd begrepen dat de elementjes zorgen voor de temperatuurhuishouding, en niet alleen daar zijn voor het opwarmen. Maar het kan zijn dat ik daar abuis ben.
Beetje lullig dat dit alles zo zonder referenties gaat, en dat is inderdaad iets waarvoor we moeten oppassen op een forum, voordat je het weet worden aannames voor waarheden aangenomen. Ik probeer mijn taal meestal daaraan aan te passen door duidelijk te maken dat ik iets
gelezen heb of de term "
het schijnt" te gebruiken, b.v. Maar ik kan moeilijk inschatten hoe goed mensen nu lezen wat er staat.
Wat betreft die BZ07, ik heb toch wel op YouTube filmpjes gezien over temperatuurmetingen die behoorlijk grote afwijkingen hadden. Maar ook daar kan je kritisch zijn over hoe dat gedaan is. Verder ga je maar af op informatie van anderen hè? En als dat dan niet wordt tegengesproken door mensen die het kunnen/moeten weten, ga ik er van uit dat de info klopt.
Ik heb het al vaker geschreven (maar soms lezen mensen slecht) dat ik verwacht dat het verhaal van de BZ07 wel wat anders in elkaar zit. Ik kan me niet voorstellen dat je met een dode band van 10C makkelijk goede koffie zet, en dat schijnt de Bezzera nu wel te doen (de Silvia heeft ook zo'n dode band, maar daar wordt dan ook voor gewaarschuwd).
Ik ben erg nieuwsgierig naar de review op HB over de Bezzera's, die zal over enkele weken gepost worden, en waarschijnlijk zijn dan alle onzekerheden de wereld uit. Tot nu toe zijn ze daar erg goed bevallen, heb ik gelezen.