Hey allemaal,
ik ben Nikolas en helemaal nieuw op dit forum én ook nieuw in deze koffiebeleving.
Welja nieuw, ik moet nog beginnen.
Momenteel zet ik filterkoffie op de traditionele wijze met versgemalen koffie maar, wil toch ook wel kunnen genieten van een lekkere espresso. Nu zie ik door het bos de bomen niet meer...
Toen ik net besloot toch een espressomachine aan te schaffen kwam ik al zeer snel bij de sage terecht, echter na me wat meer te verdiepen was het duidelijk dat dit toch niet echt is wat ik zoek.
Wat zoek ik juist? Wel ik drink vooral espresso, americano, en af en toe eens een latte. Hoe vaak? Wel smorgens, elke morgen , en in het weekend laat ons zeggen 4 kopjes per dag. Omdat ik tijdens de week s'morgens er zeker wil van kunnen genieten mag de opwarmtijd niet eeuwig duren. Dit wil niet zeggen dat ik mss beter voor volautomaat ga, want koffie zetten is een beetje een ritueel waar ik op zich al van kan genieten en dan lijkt semi me beter te liggen.
Momenteel had ik enkele kanshebbers, maar weet niet zo meteen waar de verschillen zitten
• ECM Casa V (slechte kwaliteit/prijsverhouding had ik ergens gelezen)
• Bezzera BZ10
• Isomac millenium cool (meteen al wat duurder dan de Vibieme)
• Vibieme domobar rvs
Wat ik max in gedachten had voor zowel maler als machine is +- 1500.
Mocht er iets zijn wat jullie denken dat echt nodig zou zijn om goed bij mijn profiel te passen, kan dat mij wel overtuigen mijn budget aan te passen
Ik hoop jullie met voldoende info te hebben voorzien om me hierbij te helpen.
Ik kijk alvast uit naar jullie advies!
Re: Advies
2Gewoon tweedehands machine kopen voor €700,-
Dan heb je nog €800,- voor een goede maler.
Dan heb je nog €800,- voor een goede maler.
3Snelle opwarmtijd, hoofzakelijk espresso af en toe melk, nog 100 euro erbij en je koop een maraX en een specialita splinternieuw. Daar zou ik het risico van tweedehands ellende niet voor willen lopen. En voor €800 euro zijn er (met uitzondering van bakbeesten) eigenlijk geen écht goede keuzes voor thuismalers. But please prove me wrong...
41. Niche Zero voor 550 euroEn voor €800 euro zijn er (met uitzondering van bakbeesten) eigenlijk geen écht goede keuzes voor thuismalers. But please prove me wrong...
2. Eureka Atom 65 voor 749 euro (Digital versie aanrader)
3. Eureka Specialita XL 65 voor ca 700 euro (komt binnenkort uit)
Zelfs de normale Eureka Specialita is voor thuis eigenlijk al meer dan voldoende.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
6En de 230v schijven vervangen door de 400V.
Dat trekt de motor bij thuisgebruik makkelijk.
Kleine hopper er op en hij past bovendien onder je keukenkastje.
Dat trekt de motor bij thuisgebruik makkelijk.
Kleine hopper er op en hij past bovendien onder je keukenkastje.
7Dat is dus exact mijn punt onder budget, is natuurlijk niet persé slecht, maar het advies wordt er alleen maar minder logisch van. Met als toevoeging op je lijstje;bvds schreef: za 19 dec 2020, 08:471. Niche Zero voor 550 euroEn voor €800 euro zijn er (met uitzondering van bakbeesten) eigenlijk geen écht goede keuzes voor thuismalers. But please prove me wrong...
2. Eureka Atom 65 voor 749 euro (Digital versie aanrader)
3. Eureka Specialita XL 65 voor ca 700 euro (komt binnenkort uit)
Zelfs de normale Eureka Specialita is voor thuis eigenlijk al meer dan voldoende.
1 komende twee maanden nog niet leverbaar
2 eigenlijk de vreemdste keuze uit de hele eureka line-up zeker met oog op nr3 (en de 75mm variant)
3 levertijd onbekend, ergens Q1 2021... Ik heb de eerste pre-orders al staan maar over de leverdatum is helaas nog niets bekend.
Voor €800 is er misschien alleen de Olympus 75e als echt goede prijs/kwaliteit keuze...
Vandaar precies mijn advies om gewoon lekker een mignon specialita aan te schaffen, dan is er geld zat voor een nieuwe machine over.
8Alvast allen bedankt voor de reacties.
De Lelit is een merk dat ik nog niet bekeken/tegengekomen. Wat maakt die machine een betere keuze dan de merken die ik opnoemde? Die superjolly ziet er wel een pronkstuk uit .
Mocht ik toch de 2dehands markt afschuimen zou ik dat enkel willen doen bij een professional, kost ietsje meer maar geeft toch beetje meer zekerheid. Als ik uiteindelijk meer ga uitgeven maakt me op zich niet uit, als het maar geen overkill is. Het is ook niet dat ik hele dag espresso's aan het maken ben hé.
De Lelit is een merk dat ik nog niet bekeken/tegengekomen. Wat maakt die machine een betere keuze dan de merken die ik opnoemde? Die superjolly ziet er wel een pronkstuk uit .
Mocht ik toch de 2dehands markt afschuimen zou ik dat enkel willen doen bij een professional, kost ietsje meer maar geeft toch beetje meer zekerheid. Als ik uiteindelijk meer ga uitgeven maakt me op zich niet uit, als het maar geen overkill is. Het is ook niet dat ik hele dag espresso's aan het maken ben hé.
9Al maak je slechts één espresso per dag, het is fijn als die fan-tas-tisch is.Raaymakers schreef: za 19 dec 2020, 16:10 als het maar geen overkill is. Het is ook niet dat ik hele dag espresso's aan het maken ben hé.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
10Jouw opsomming is best apart. De VBM is een single boiler machine met E61 groep. De ECM met ringboiler. De Isomac een traditionele E61 machine met warmtewisselaar en de Bezzera een machine met warmtewisselaar en elektrisch verwarmde groep.Wat maakt die machine een betere keuze dan de merken die ik opnoemde? Die superjolly ziet er wel een pronkstuk uit .
Als je enkel espresso drinkt en niet wilt opschuimen dan zijn single boiler machines prima, maar dan wel eentje met PID. Je kan dan beter een tweedehands (bij betrouwbare verkoper) single boiler machine met PID kopen dan een nieuwe zonder. Als je veel wilt opschuimen dan is een warmtewisselaar of dual boiler fijner. De Vibiemme en Isomac hebben beiden pakweg 40 minuten opwarmtijd. De Bezzera en ECM de helft.
De MaraX is veel moderner dan de Isomac. Daar een slimme truuk is de opwarmtijd kleiner en is de zetgroep veel stabieler qua temperatuur. Ook is de pomp stiller en de flow beter. Tenslotte kan je de temperatuur instellen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL