Re: nieuw espressoapparaat

21
zonde een flush hoor je de eerste 5-10 sec. een ander geluid dan later in het shot...een beetje gesis...op mijn magister flush ik ook meestal iets van een dubbel shot...gewoon ff stoom afblazen meer niet...

...alleen: als de pressostaat hoog staat en de kop heet is (vooral sommige HX E61 machines zonder flow restrictor hebben hier last van) dan heb je een lange flush nodig...als de kop niet te heet is en de pressostaat op iets van 1 bar staat...wel dan hoef je enkel wat van het te hete water uit de HX te spoelen...

;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

22
Oké dan, een stukje wetenswaardige info van Jim Schulman van HB:
Not that anybody ever listens when making their first purchase; but this is what I'd pick if I had to start over.

Machine: At this budget, do not get a single boiler or thermoblock machine; get an HX. If you like low dose light roasted single origin espressos get the or BZ07, if you like heavier, higher dosed chocolately espresso, get the Expobar Pulser. If you don't know what I'm talking about, get either.

Grinder: New, get a Baratza Vario or Cunill Brasil grinder (more robust than the Tranquilo), used get a Mazzer Jolly or Cimbali Junoir/Cadet. Commercial grinders are more or less bulletrpoof, so a used grinder is not a bad choice.
The Bezzera does a slightly better job on traditional Italian espresso sizes, 7 gram singles and 14 gram doubles; the E61 on up-dosed shots.

The Bezzera has a simple HX, water jetting, and a light weight group bolted to the boiler or electrically heated; it requires a very short flush, has a very humped temperature profile and returns to its base state very quickly. It also has an elaborate dispersion block that holds very little excess water, and which provides a perfect water dispersion onto the puck. The E61 has a complicated thermosiphon, a group that is heavy, holds lots of water and has complex jetting. The resulting temperature profile is mildly humped, very stable, but with a very slow recovery/long thermal memory and requiring huge flushes. On the other hand, the dispersion block and water path into the puck are almost an afterthought in the design.

Which of these design differences causes the taste difference? Not a clue.
Dit geeft allicht niet alle antwoorden, maar is toch interessant, vind ik. En het komt uit onverdachte hoek! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
bvds schreef:zonde een flush hoor je de eerste 5-10 sec. een ander geluid dan later in het shot...een beetje gesis...op mijn magister flush ik ook meestal iets van een dubbel shot...gewoon ff stoom afblazen meer niet...

...alleen: als de pressostaat hoog staat en de kop heet is (vooral sommige HX E61 machines zonder flow restrictor hebben hier last van) dan heb je een lange flush nodig...als de kop niet te heet is en de pressostaat op iets van 1 bar staat...wel dan hoef je enkel wat van het te hete water uit de HX te spoelen...

;)
Mijn pressostaat staat wat lager, zit rond de 1.1 Ik heb ook geen gesis of gepruttel wat ik associeer met water tegen de kook aan, wel wat meer stoom ontwikkeling tijdens mijn flush. Ik merk ook, qua smaak en doorloop snelheid, weinig verschil of ik nu veel of maar een kopje flush. Kan ook mijn beperkte smaak ontwikkeling zijn :D

Nu opzoek naar de temp. stabiliteit van de kop ;) Ik hoop nog steeds dat deze goed is, zodat mijn interesse in een PID voor de boiler weer aanwakkert ;)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

24
Spironski schreef:Oké dan, een stukje wetenswaardige info van Jim Schulman van HB:
Not that anybody ever listens when making their first purchase; but this is what I'd pick if I had to start over.

Machine: At this budget, do not get a single boiler or thermoblock machine; get an HX. If you like low dose light roasted single origin espressos get the or BZ07, if you like heavier, higher dosed chocolately espresso, get the Expobar Pulser. If you don't know what I'm talking about, get either.

Grinder: New, get a Baratza Vario or Cunill Brasil grinder (more robust than the Tranquilo), used get a Mazzer Jolly or Cimbali Junoir/Cadet. Commercial grinders are more or less bulletrpoof, so a used grinder is not a bad choice.
The Bezzera does a slightly better job on traditional Italian espresso sizes, 7 gram singles and 14 gram doubles; the E61 on up-dosed shots.

The Bezzera has a simple HX, water jetting, and a light weight group bolted to the boiler or electrically heated; it requires a very short flush, has a very humped temperature profile and returns to its base state very quickly. It also has an elaborate dispersion block that holds very little excess water, and which provides a perfect water dispersion onto the puck. The E61 has a complicated thermosiphon, a group that is heavy, holds lots of water and has complex jetting. The resulting temperature profile is mildly humped, very stable, but with a very slow recovery/long thermal memory and requiring huge flushes. On the other hand, the dispersion block and water path into the puck are almost an afterthought in the design.

Which of these design differences causes the taste difference? Not a clue.
Dit geeft allicht niet alle antwoorden, maar is toch interessant, vind ik. En het komt van onverdachte hoek! ;)
Ben blij dat mijn ervaring van een korte flush wordt onderschreven dor iemand als Jim :D Ben ik toch niet helemaal gek :) . Interessante discussie over het meer ''humpy'' temp. profiel. Ik heb inderdaad eerder gelezen dat dit gunstig zou zijn voor de meer ''harde'' bonen (qua smaak) zoals een SO dus. Zolang het humpy profiel maar elke keer in dezelfde orde ligt is het goed. Reproduceerbaar is belangrijk in deze. De opmerking over overdosering kan ik plaatsen op het moment dat je vasthoudt aan de originele dubbele filter, daar kan je inderdaad niet zo goed mee overdoseren. De opmerking van een leight weighted group is opzich wel grappig, vergeleken met de dikke 4kg van een E61 zal dit wel kloppen ja :) Ik kan alleen het afneembare deel meten, dit is 1kg, ik gok dat dit ongeveer, als ik het formaat moet schatten, vergelijkbaar is met het deel dat ik niet zo gemakkelijk eraf krijg. Dus je zou rond de 2kg zitten.

Heeft jim ook metingen gepost? waar komt deze post uberhaupt vandaan?

25
Maar waarom zou je de boilertemperatuur in je boiler tot op de graad nauwkeurig willen kunnen afstellen als het effect van iets langer/korter flushen en vervolgens iets langer/korter wachten veel meer invloed heeft op de zet temperatuur??
Dat is zoiets als je oventemperatuur tot de graad nauwkeurig afstellen, maar vervolgens je kippetje er "op gevoel ongeveer een uur" in laten zitten garen... Dat schiet z'n doel toch volledig voorbij?

De post van Jim Schulman komt van HomeBarista (HB). Die korte flush heeft volgens mij nog niemand betwist, alleen werd gezegd dat zelfs een Bezzera een flush nodig heeft, eenvoudig omdat het een HX is.. Jim is bezig met een review, die over enkele weken wordt gepost op HB (zoals te lezen in mijn eerdere post).

SO's zijn niet per sé harde bonen hoor, je hebt ook zachte SO's. Heeft meer te maken met waar de bonen zijn verbouwd: hoog-, of laagland.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Spironski schreef:alleen werd gezegd dat zelfs een Bezzera een flush nodig heeft, eenvoudig omdat het een HX is
wat mij betreft wordt vaak ten onrechte gezegd dat een E61 HX een overhitte kop heeft met een hele lange cooling flush als noodzaak...de meeste goed ontworpen moderne HX machines met E61 kop en een normale instelling van de pressostaat hebben ook geen lange flush nodig...o.a. de duitse ECM machines, de Rockets, mijn Magister en ik denk nog veel meer machines...

...op elke HX met/zonder E61 heb je in meer of mindere mate een flush nodig...en dat is niet vervellend, want zo kun je lekker de temperatuur beinvloeden...

overigens, ik zie ook geen enkel voordeleen van een PID op boiler, behalve dan dat je de boilertemp kan aanpassen zonder de kast open te schroeven...

en voor wat betreft het temperatuurprofiel: op home-bariste staat bij HX Love uitleg over hoe je met de lengte van je flush en de de lengte van de rebound tijd het profiel meer vlak of meer humped kan krijgen...wie weet is een dubbel boiler met PID het meest vlak van nature, een BZ07 en andere HX machines zonder E61 het meest humped en een HX met E61 er een beetje tussen in afhankelijk van je flush routine...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

27
Op het moment dat de Bezzera alleen een coolingsflush nodig heeft om de HX te verversen zie ik wel het nut in van een PID in de boiler. Als je met een korte flush na de base temp.( Jim; ''it requires a very short flush and returns to its base state very quickly'') kan komen is het veel makkelijker om de zet temp. te regelen met een PID in de boiler dan met een ingewikkelde flush ritueel. Mits...de kop stabiel in temperatuur is. Dit alles, lijkt mij tenminste, of ik begrijp het niet. nogmaals, ik hanteer twee aannames:

- kop is stabiel in temp. en oververhit niet
- korte (stabiele, altijd zelfde volume) flush nodig
Laatst gewijzigd door Nauti op di 10 nov 2009, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

29
Maar ondertussen is het hele draad van Klootwyk nu gehijacked.... Zullen weer eens On topic gaan? Wat dat betreft was het stukje van Jim Schulman een aardige post over wat hij zou kiezen als het totale budget $1500 was...

30
Ach, leek mij wel nuttig voor een iemand die graag info nodig heeft voor de keuze van een nieuwe machine. Maar goed, ik ben blijkbaar een van de weinige die dit soort dingen interessant vind. Ik hoop dat de OP de benodigde info kan vinden om een goede keuze te maken en de wondere alchemie wereld die espresso heet snel mag betreden en kan gaan genieten van een lekkere shot :D