Doorgebrande schakelaar

1
Was gisteren (wat moet je anders met kerst :D ) de rubbers in mijn kranen aan het vervangen. Ze liepen wat stroef en bleven soms een beetje open staan. Ging allemaal best makkelijk, al duurde het even voor ik wist hoe ik dit rubbertje nou kon vervangen....
Bleek dat ik dat vierkante stiftje er gewoon af kon schroeven :).

Vond ook nog wat oude rubbers in de leiding van de kraan zelf (restje van jouw gesleutel in de begintijd @fransg ?).
Deze maar eruit gelaten ;).

So far so good. Kraantjes lopen weer soepel. Maar toen viel mijn oog op dit:
Ik gebruik de schakelaar eigenlijk nooit (staat altijd op aan) want ik heb een Wemo schakelaar aan de machine zitten. Maar dit ziet er niet goed uit. De plastic huls om de stekker was al verbrokkeld en de schakelaar ziet er verbrand uit.
En toen ik de schakelaar vervolgens op uit zette, ging hij ook niet meer aan.

Hij blijkt echt goed door te zijn: Ik denk dat de schakelaar lange tijd slecht contact heeft gemaakt, en het aan en uit schakelen van de Wemo elkaar keer tot vonken heeft geleid in de schakelaar.

Vraag is alleen, waar haal ik nu een nieuwe schakelaar vandaan in deze lockdown tijd...
Er staat ook niet echt een merk op.
Ik kan het bij Londinium bestellen, maar de verzendkosten zijn dan hoger dan de kosten van de schakelaar (ruim 20 euro), dus dat is mij een beetje te gek. En ze zijn in januari pas weer open begreep ik.
Laatst gewijzigd door manduca op ma 04 jan 2021, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: Doorgebrande schakelaar

2
manduca schreef: Vraag is alleen, waar haal ik nu een nieuwe schakelaar vandaan in deze lockdown tijd...
De oplossing voor de korte termijn is eenvoudig. Gewoon de polen van de draden met elkaar verbinden en je hebt geen schakelaar meer nodig (dat doet de Wemo schakelaar). Zorg er wel voor dat je alles goed isoleert met tape ofzo.
Als je het as-gat opmeet in de frontplate van de machine, kun je daarmee verder naar Drtrading, Peter van Kafko of Brooks Espresso machines.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

5
Wat mooi opgelost met elkaar!
Fijn dat de machine met de kerst zonis verwend.
Eigenaardig die open-baring van rubber uit de leidingen. Ik kan mij niet herinneren daaraan te zijn geweest maar het kan haast niet anders.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Doorgebrande schakelaar

6
Bedankt voor het aanbod allebei. Ik moet een dubbele hebben, dus ik maak graag gebruik van Hanr’s aanbod.
Asgat is 12mm heb ik gemeten.

Heb ze inmiddels inderdaad doorverbonden door met een electradraad beide schoentjes te verbinden. Beetje provosorisch, maar je behoefte aan koffie was te groot :).

Heb je toevallig ook zo’n zwart schoenhulsje Hanr?

Ik PM je mijn adres wel even.
Laatst gewijzigd door manduca op di 29 dec 2020, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.

7
fransg schreef: Eigenaardig die open-baring van rubber uit de leidingen. Ik kan mij niet herinneren daaraan te zijn geweest maar het kan haast niet anders.
Ja, vond het ook gek. Verder nooit last van gehad. Misschien was het zelfs al af fabriek?
Lijkt me ook niet dat zo’n rubbertje los kan komen ergens.

Zag overigens ook wel wat kalksporen in de kranen, dus ga ook de hardheid nog maar eens testen om te zien of het filter nog wel goed werkt.

8
Vandaag kwam de schakelaar van Han binnen (inclusief een overvloed aan kabelschoentjes en hoesjes). Echt enorm bedankt!!

Schakelaar van Han was echt precies hetzelfde type. Moest alleen de onderste pinnen een beetje bijbuigen, omdat anders de stekkers tegen de leiding aan kwamen.
Ik had de stekkers wat creatief aan elkaar gefreubeld zodat ik de stekkertjes zelf kon laten zitten. Had de vervangende stekkertjes van Han dus niet nodig. Alleen een stekkerhoesje.
Maar hij schijnt weer als een zonnetje (letterlijk :D ). En ik zie geen vonkjes bij de schakelaar of zo als ik hem via de Wemo aan/uit zet. Dus hopelijk gaat deze weer jaren mee.