Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

51
bobbee schreef:
Arie Bombarie schreef: do 21 jan 2021, 13:52 Hallo iedereen,

Ben nieuw hier (beginnend thuisbarista op zoek naar goede maler), vanwege de interesse in deze grinder toch maar een accountje aangemaakt op dit forum :) Aangezien de mannen van Niche niet van plan lijken te zijn iets met aan de hele Brexit - BTW soap te gaan doen gaat de grinder die ik bij hen besteld heb toch wel erg duur uitvallen lijkt het. Waarschijnlijk wordt het een gevalletje 'even door de zure appel heen bijten' maar ben toch zijdelings ook een beetje naar alternatieven aan t kijken. Zodoende sinds een aantal dagen dit topic aan het volgen (bovendien leer ik hier het nodige over SSP schijven
Afbeelding
) Ziet er zo op het eerste oog uit als een mooi alternatief voor de Niche!

Ik zie dat enkelen de vorderingen van dit project nauw volgen? Is er toevallig al meer bekend over wanneer we de eerste testdata ongeveer kunnen verwachten?

Thanks!
Volgens de ontwerper van de G-IOTA worden deze bij hen afgeleverd begin maart 2021 en ze zijn leverbaar in zwart en wit. Er komt ook een commercieel promofilmpje heb ik begrepen.
Weer 2 maanden wachten net zoals bij de Niche Zero. Laten we hopen dat België nog even in de EU blijft haha :) ik ben erg benieuwd naar de test resultaten van de experts hier op het forum.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

53
bvds schreef: di 26 jan 2021, 21:02 Info motor: Single phase asynchronous motor, 1400 rpm, 250 watt, direct drive.

Voor de techneuten: is dat afdoende gemotoriseerd voor light roast espresso?
De etzMAX is 185W. Voor de lichte/harde boontjes is er / heb ik een minder agressieve maalschijf die heel iets langer doet over het malen en er dan geen enkele moeite mee heeft.

Dus ik denk dat de G-IOTA het ook moet kunnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

55
Ja zeg hem ook op KN.
De maler lijkt ook met light roast voldoende power te hebben.
Deze maler met de naam DF64 lijkt het broertje te zijn van de ZF64 die via BPLUS verkocht wordt:
Geen idee wie de producent is. Er zijn verschillende kleurtjes en keuze uit TiN burrs. Volgens mij gaat homebarista ze alleen in wit en zwart verkopen. Ik wil hem wel met SSP burrs ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

57
bvds schreef:Ja zeg hem ook op KN.
De maler lijkt ook met light roast voldoende power te hebben.
Deze maler met de naam DF64 lijkt het broertje te zijn van de ZF64 die via BPLUS verkocht wordt:
20210129_084548.jpg
Geen idee wie de producent is. Er zijn verschillende kleurtjes en keuze uit TiN burrs. Volgens mij gaat homebarista ze alleen in wit en zwart verkopen. Ik wil hem wel met SSP burrs ;)
20210129_084330.jpg
Speciale kleuren moeten nog vastgesteld worden, maar de prijs zal dan ietsepietse hoger zijn €+20  ongeveer. Dat heb ik te horen gekregen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

58
Arie Bombarie schreef: vr 29 jan 2021, 07:38 Er is inmiddels een recensie over de g-iota geplaatst op een Pools koffieforum, die met Google Translate nog goed te begrijpen is ook. Eerste indrukken lijken positief. Voor de geïnteresseerden:

https://forum.wszystkookawie.pl/index.p ... #msg221498
Bedankt Arie! Ik heb het zojuist doorgelezen, ziet er naar mijn mening positief uit. Hieronder een korte samenvatting.

Retentie test (Google translate copy-paste):
In onze tests was de maximale retentie als volgt:
- Bij het veranderen van de dikte van de zetting van fijn naar grof, veegde deze tot 0,6 g. Wat in de trechter, bramen en in de uitlaat bleef, was niet groter dan 0,1 g
- Door de eerste keer na het schoonmaken van de molen, in het midden bleef 0,7 g over.
- Geen verandering in instelling, tussen opeenvolgende maalgoed-espresso tot 0,2 g.
- Voor de daaropvolgende overdracht naar de molen gestopt en 0,1 g

Pluspunten:
+ Gemakkelijk schoon te maken
+ Maalt snel
+ Is niet akelig luid
+ Compact ontwerp
+ Weinig retentie (zie hierboven)
+ SSP of titanium schijven upgrade mogelijk
+ Ziet er solide uit, bouwkwaliteit 'goed'

Minpunten:
- Cijfers zijn in een lelijk lettertype én ondersteboven
- Filterdrager vork is met rubberen 'krimpkousen' afgedekt, oogt wat goedkoop
- Dosing cup is van plastic, oogt ook wat goedkoop
- Knop in het midden op een onhandige plek (wel gulden middenweg voor zowel links- als rechtshandigen)
- 'Popcorning' wanneer de deksel er niet op zit (https://photos.google.com/share/AF1QipO ... dFNy1vdS13)

Hier nog wat foto's die ik van het Poolse forum afgesnoept heb:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... BCRktwbFpR
Laatst gewijzigd door Froika op ma 01 feb 2021, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
☕︎

FREKKO.NL | SPECIALTY COFFEE & COFFEE GEAR

60
Pti schreef:Net ff met BvdS gesproken, die volgt de ontwikkelingen van de molen erg nauw. Ik heb zojuist aangeboden om vanuit Het Hoofdkwartier iets van distributie te doen. Mogelijk kunnen we er in de vorm van een inkoopactie nog iets leuks mee. Maar alles staat of valt met testresultaten, dus die wachten we even af!
Hallo Pti,

Hebben jullie al iets kunnen regelen betreft distributie vanuit hoofdkwartier?

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk