Re: nieuw espressoapparaat

51
Toen ik het tipje bestelde wilden ze er iets van €30 aan verzendkosten aan toevoegen. Ik heb ze toen gevraagd het gewoon in een envelop te versturen op eigen risico. Kostte meen ik $1.95 en ging dus prima. Laat weten hoe die bevalt hè?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

53
Hmz,

volgens mij heb ik zojuist m'n beste schuim ever gemaakt ;)
Mbv je tips, schuin houden naar je toe, kraan vol open, speenvarken eerst daarna kan naar beneden en lucht er in. Dit keer iets "aggresiever" dan voorzichtig...
Had tot net onder het begin van de tuit melk er in gegooid, en was opgeschuimd tot bijna bovenaan. Na het opwarmen, nog een tijdje met de hand de melk rollen en op de espresso schenken. Het zag er in ieder geval uit als 1 geheel ipv schuim en melk afzonderlijk zichtbaar :) Het schuim glom alleen nog niet zoals het zou moeten.... Dit proeft naar meer oefenen ;)
Voordat ik het met melk deed, had ik het eerst met water en sop gedaan. En inderdaad, met name zo kun je zien dat het 1 grote draaikolk is. Ik kan me voorstellen dat als je de stoom laag zet dat die dat nooit zo kan produceren.

Overigens, die tip die SteefM had gepost. Ik heb ook zo'n (soort) tip...

54
Heel goed, het wordt dus al beter! Ikzelf vul het kannetje voor ongeveer 1/3-de, dus net tot de vernauwing. Na het voorzichtig stretchen zit het tot ongeveer 2/3-de, waarna ik het rondwervelen begin. Dit laatste duurt zeker zo lang als het stretchen. Gaandeweg de jaren ben ik hoe langer hoe minder gaan stretchen en meer gaan wervelen (dan neemt het volume ook nog wat toe). De bedoeling voor latte art is dat je schuim niet stijf wordt, maar romig, lobbig en schenkbaar, met belletjes die zo fijn zijn dat je ze niet meer ziet. Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

55
Als ik 1 cappuccino maak, heb ik het idee dat m'n kannetje (0,5) te groot is. Het gecontrolleerde is er een beetje af, waarschijnlijk omdat je al vrij snel tegen de bodem aan zit te blazen met zo weinig melk. Slim om een 2e kan te kopen?
Ik heb nu een Motta Europa, dus wil dan eenzelfde bijkopen. Zie afmetingen 0,35L en 0,25L. Wat is wijsheid...
M'n 0,5L zit ik denk ik nog wel een cm of 1,5 a 2 onder het begin van de tuit om 2 kopjes vol te kunnen schenken.

56
Klopt, voor 1 cappu is een 500 ml wat groot, je blaast dan al snel "door de melk heen". Ikzelf heb dan ook een 350ml voor een enkele cappu, een 500 ml voor twee en een 750 ml voor drie.

58
Tja, ikzelf vind die 350ml prima werken voor 1 cappu. Het geeft je ook net wat meer speelruimte om het kannetje na het opschuimen flink rond te draaien zonder dat de melk er overheen klotst.