Re: 2de hands SJ

3
Ik verwacht geen problemen, maar je zou kunnen vragen of de bovenste maalschijf er af gedraaid kan worden, dan kan je even voelen aan de messen (je vinger moet toch wel een beetje weerstand voelen) en tevens in het binnenste kijken, hoewel dat aan de foto's te zien wel goed zit. Je kan dan ook even aan de motor as voelen of er speling op zit (zal wel niet). Ook als de motor draait mag je geen rare geluiden horen. Inspecteer even de doser van binnen, of alles er nog wel op zit (is de ster volledig, b.v.?).

Bij het er weer op draaien van het bovenste gedeelte kan je dan meteen zien hoe je dat doet (even tegendraaien, maar de draad is andersom gesneden). Deze draad is wat het kwetsbaarste aan de maler is, aangezien het maar aluminium is en je snel de draad verknalt als je het niet goed doet. Deze draad inspecteren kan dus ook geen kwaad.

Voor de rest: die dingen zijn echt zó goed gebouwd..., daar kan verder eigenlijk nauwelijks iets aan kapot. En aan de advertentie te lezen en aan de foto's te zien is het ding uiterst goed verzorgd. Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Bedankt dat zijn zeker puntjes waar ik op ga letten. Zoals jullie ook al riepen; op de foto's ziet hij er top uit en volgens mij is de eigenaar nu ook een mede koffie 'gek'. Want hierna wil hij alleen maar mooiere spullen kopen. Komt iig over als iemand die zuinig is op zijn spullen.

Leuk en dan vrijdag in de planning om te gaan kijken naar espresso machines!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

5
Wat een machine, helemaal geweldig. Nog erg aan het zoeken naar de juiste maalgraad.
Maar het is nu al leuk.. Hij ziet er als nieuw uit en kreeg een heerlijke espresso van zelf gebrande bonen en wat boontjes mee. Nu morgen in Den Haag kijken voor espresso machines en zaterdag in Amsterdam.

Maar de set begint langzaam aan binnen te druppelen :
Afbeelding
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

8
Maar dan nog eerst even een Gene kopen.
Dat is volgens mij één van de beste dingen die je voor jezelf kan doen,.... wat betreft koffie dan. Of eventueel de Behmor, die schijnt ongeveer even goed te zijn en is wat goedkoper.
Je zult zien wat voor verbetering en voldoening zelf branden geeft!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spir,

Nog even over het verloop van de kwaliteit na het branden. Volgens mij schreef jij ooit dat na 4 weken het mooiste er wel af is. Kan je stellen dat de koffie in week 2 en 3 mooier is dan in week 4? Of haal jij de hele eerste maand na branden super koffie uit de bonen?

Grz Niels
CT2 Mizen98 LS80

10
Ik zou zeggen dat bonen over het algemeen optimaal zijn tussen dag 5 en 15 (eerlijk gezegd zijn mijn eigen bonen dan ook wel op ;) ). Daarna wordt het vaak wel ietsje minder, en zeker na de derde week ga je dat merken. Na een maand ofzo vind ikzelf meestal dat de grootste lol er wel af is.

Bij dit alles: dit is generaliserend. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen; ik heb best eens een zak van twee maanden oud gehad die nog heel drinkbaar was. Maar ik vraag me dan altijd wel meteen af hoe die zou zijn geweest toen 'ie nieuw was...