Re: Niche Zero Grinder

771
bobbee schreef: za 13 mar 2021, 09:29 10168_niche_internal.jpg

Ondertussen geeft de Niche geen krimp bij het malen van de bonen en het is natuurlijk ook geen tandenborstel motor, licht of donker gebrand maalt hij zonder verlies in toerental. Ook heb je ruimte op je aanrecht en heb ik vertrouwen dat het ding het prima blijft doen, ik ben 1 van de vroege gebruikers en hij werkt nog net zoals toen ik hem net kocht. In zo'n horeca maler zit weer veel meer Electronica zoals een condensator die net zoveel kans heeft op overlijden of meer dan de motor van de Niche.

Ook wordt de Niche in een horeca setting gebruikt bij espresso vivace. Tsja, wat hebben is er nu eigenlijk nog te zeuren behalve de prijs die omhoog is geschoten door de brexit? De maler functioneert gewoon goed.

sdsno84gcs861.jpg
Maar hij is geen 735 euro waard.

772

cremalover schreef: Maar hij is geen 735 euro waard.
Dat weet ik zo net nog niet. Deze mening heeft ook een beetje te maken vanuit welk perspectief we praten. Ik heb de Niche destijds voor £519,- gekocht. Geen idee wat toen de koers was, maar waarschijnlijk zo'n €600,-. Wanneer je dat bedrag als referentie kader hebt is het lastig een eerlijke mening te geven ten opzichte van iemand die "vers" op de markt komt. Voor die persoon zal dit de normale prijs zijn.

Ik vind bobbee zijn bijdrage erg waardevol. Hij ontkracht wat hierboven wordt gezegd. En ja Crema, het kan mogelijk zijn dat de horeca molens langer vol houden. Maar het is te vroeg om dat nog te kunnen concluderen. Wie wist dat de Niche in een horeca setting draaide? Eigenlijk kunnen zij ons voorzien van interessante bevindingen op duurzaamheid.

Nog steeds is het huidige alternatief (single dosing) nog steeds twee keer zo duur als de huidige prijs van de Niche. De G-iota moet zich nog bewijzen en ik hoop dat hij dat gaat doen. Want dan zet ik een flat-burr naast mijn Niche
Afbeelding

En dan wordt de discussie interessant of de meerprijs van Niche ten opzichte van een G-iotta het waard is.

773
Je hebt nog altijd een keus.
Hij is natuurlijk bijzonder hoog gestegen in vergelijk met de eerdere prijs en in dat opzicht is bewezen dat hij qua kosten/baten gemaakt kon worden voor minder geld.

De giota hoop ik ook op maar.... Ja echt een maar....
Het is een 60mm platte italmill schijf en die presteert niet bijzonder goed maar gewoon prima. Je moet regelmatig de maalgraad bijstellen is de ervaring tenzij je met een mahlkonig of ssp versie te maken hebt.
Aan de andere kant laat eureka met zijn malers zien dat het wel kan met 60mm maar dat is geen italmill. Ik betwijfel of de giota de niche gaat evenaren met de standaard burr.
Ik hoop op het beste! Zou eigenijk mooier zijn als er een maler komt met een wat grotere platte schijf.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

774
In de tijd dat we nog bezoek mochten ontvangen, vroegen de betreffende mensen zich af waar het waterreservoir zich op de Niche bevindt? Voor weinig heb je inderdaad “hetzelfde” en komt er ook nog iets uit wat op koffie lijkt. Ook een perspectief, maar heb ze vriendelijk doch dringend verzocht om mijn erf te verlaten. Wat was bezoek toch eigenlijk leuk.

De 10minutes challenge met de 2 Niches en Decent is ook leuk om te zien: https://youtu.be/hIcK_46mvKc
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

778
€ 736,15 is een hoop geld. Is de Niche dat waard? Dat hangt denk ik vooral af van je persoonlijke voorkeuren. Koffie is voor mij een hobby en hobby's kosten (veel) geld). Ik heb niet zoveel moeite met de prijs, wel met het slechte ondernemerschap van de leverancier, waardoor de prijs onnodig sterk is gestegen (2x belasting betalen). Dat vind ik klantonvriendelijk en wat mij betreft gaan ze daar nog veel last van ondervinden, zodat ze gedwongen worden om hun verkoopstrategie aan te passen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en inzetbaarheid van de molen.

Ik heb inmiddels al een bod gekregen van € 775,- op mijn niche en zou dus zelf de molen met winst kunnen verkopen. Dat ben ik overigens niet van plan.

Ik ben er nieuwsgierig hoe de Niche zich gaat verhouden met mijn CEADO 37S (83mm platte maalschijven), waar ik zeer tevreden mee ben. Het wordt mijn eerste conische maler en ik hoop zelf te gaan ontdekken of- en wat voor smaakverschillen dit gaat geven. Echter de belangrijkste redenen om de niche aan te schaffen waren voor mij de lage retentie en de mogelijkheid om snel ter kunnen switchen van espresso naar filtermaling. Zelf ben ik het afgelopen jaar steeds meer filter gaan drinken, maar zet nog steeds ook de nodige espresso's.
Bezzera Strega, Ceado E37S & een Nivona voor het gemak

779
Wannistopeles schreef: za 13 mar 2021, 12:38 € 736,15 is een hoop geld. Is de Niche dat waard? Dat hangt denk ik vooral af van je persoonlijke voorkeuren. Koffie is voor mij een hobby en hobby's kosten (veel) geld). Ik heb niet zoveel moeite met de prijs, wel met het slechte ondernemerschap van de leverancier, waardoor de prijs onnodig sterk is gestegen (2x belasting betalen). Dat vind ik klantonvriendelijk en wat mij betreft gaan ze daar nog veel last van ondervinden, zodat ze gedwongen worden om hun verkoopstrategie aan te passen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en inzetbaarheid van de molen.
Wat mij betreft de spijker op zijn kop.