Re: Niche Zero Grinder

781
Op deze manier bereikt Niche precies het tegenovergestelde van hun visie, een gelijke prijs in alle landen. Snap echt niet waarom ze hier niks op vinden en hun klanten blijven benadelen. Bij de grote rode media gigant doen ze nog wel eens weg met btw acties
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

782
fransg schreef: za 13 mar 2021, 12:05 Leuk! Met "LONDINIUM profile" ;-=)
Tekork schreef: za 13 mar 2021, 11:54
De 10minutes challenge met de 2 Niches en Decent is ook leuk om te zien:

Mmmhhh.
Heeft natuurlijk twee malers staan. Verder heeft hij 10 minuten de bonen staan afwegen.Telt hij niet mee. :mrgreen:
Met elke horecamaler ga je over die 17 espressos in 10 minuten heen denk ik. Denk dat ik zelfs met mijn lever meer haal.
Keer een video van maken., :mrgreen:

783
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 14:17Verder heeft hij 10 minuten de bonen staan afwegen.Telt hij niet mee.
In een doorsnee truckerscafé staan ze natuurlijk nooit geen bonen af te wegen maar in diverse specialty coffee boutiques is dat de gewoonste zaak van de wereld, dat kost tijd en de klant wacht daar graag even op want het is een 'experience'.

Ook heeft Acaia bijvoorbeeld een bonenafweger die achtermekaar naar wens de ingestelde hoeveelheid boontjes op gewicht in je single dosing cupje stort. Dan sta je niet eerst 10min af te wegen.
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 14:17 Met elke horecamaler ga je over die 17 espressos in 10 minuten heen denk ik.
1) je schrijft "denk ik" en inderdaad, dat denk je dus ;-)

2) je zet de espresso's niet alleen met je maler (mijn GRR120 flitst die 18g er zo uit) maar met je espressomachine. En in deze video hebben ze zo te zien een wat trage extractie ingesteld. Ik kon de grafiek niet goed zien en heb de shots niet getimed maar dat kan sneller denk ik en ligt niet aan de maler.
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 14:17 Denk dat ik zelfs met mijn lever meer haal.
Keer een video van maken.
Doen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

784
fransg schreef: za 13 mar 2021, 14:25
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 14:17Verder heeft hij 10 minuten de bonen staan afwegen.Telt hij niet mee.
In een doorsnee truckerscafé staan ze natuurlijk nooit geen bonen af te wegen maar in diverse specialty coffee boutiques is dat de gewoonste zaak van de wereld, dat kost tijd en de klant wacht daar graag even op want het is een 'experience'.

Ook heeft Acaia bijvoorbeeld een bonenafweger die achtermekaar naar wens de ingestelde hoeveelheid boontjes op gewicht in je single dosing cupje stort. Dan sta je niet eerst 10min af te wegen.
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 14:17 Met elke horecamaler ga je over die 17 espressos in 10 minuten heen denk ik.

2) je zet de espresso's niet alleen met je maler (mijn GRR120 flitst die 18g er zo uit) maar met je espressomachine. En in deze video hebben ze zo te zien een wat trage extractie ingesteld. Ik kon de grafiek niet goed zien en heb de shots niet getimed maar dat kan sneller denk ik en ligt niet aan de maler.
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 14:17 Denk dat ik zelfs met mijn lever meer haal.
Doen ;-)
Londinium profiel op de Decent is inderdaad langzamer dan een regulier lever profiel, maar in de video zegt hij ook, het gaat me niet om het snelste zijn maar om te laten zien hoeveel goede espresso je kunt zetten in 10 minuten. Dit is overigens een serie waarin John Buckman van Decent steeds iets nieuws probeert in 10 minuten.

785
fransg schreef: za 13 mar 2021, 14:25

Doen ;-)
Denken ze dat de koffie beter smaakt met dat afwegen? Vraag me altijd af waarom ze dat doen.
Heb het allemaal geprobeerd. Afwegen,brewratio regelen ,roeren met een stokje en zo in het zeefje. Maakt allemaal niks uit in mijn beleving wat smaak betreft. Ziet er natuurlijk interessant uit en zo.
En als de espresso 3 euro kost wil je natuurlijk ook wat te zien hebben, :mrgreen:

786
Controle. Controle over extractie en als doel de smaak in het kopje. Niets aan het toeval overlaten.

It's a thin line between genius and insanity.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

787
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 17:56 Denken ze dat de koffie beter smaakt met dat afwegen? Vraag me altijd af waarom ze dat doen.
Als ik een maler zou ontwerpen en produceren, zou ik ook voor 'single dosing' gaan want ik kan dan flink besparen op "grind by weight" of "grind by time" gadgets die ik moet ontwikkelen en inbouwen en vervangen.

Sommige malers kunnen er ook redelijk mee uit de voeten. De GRR120 is niet zo erg statisch en ach, een beetje verspilling kan ik goed verdragen.

De EtzMAX kan ook prima single dosen maar ik ben daar na een poosje testen mee opgehouden want het is nergens voor nodig en gewoon op de knop drukken en 18g eruit krijgen is makkelijk en vereist minder gedoe.

Malers met een hopper maken in mijn ervaring ook beter maalsel als de hopper goed vol is. Het laatste handje bonen eruit komt er altijd wat rommelig uit, de maler doet er langer over want boontjes stuiteren nog wat in het rond. Wat ik ook merk bij de extractie, dan is de doorloop vaak te snel.

Wanneer er druppeltjes water op de bonen moeten of een verstuiver water verlies ik al snel de interesse

Als ik snel wil switchen tussen verschillende bonen pak ik maalsel uit de verschillende malers die ik heb staan.

Om "snel te switchen" met een maler moet je toch telkens even nagaan wat de ideale maalafstelling is voor die andere boon, vind ik teveel moeite.

Maar als een maler weinig ruimte in de keuken moet innemen, heel simpel is, lekker maalsel maakt zonder poespas, en helemaal niet kostbaar is, zoals de Niche in elk geval goedkoop was, is dat voor velen een winnaar.

Als ik een espresso-boutique had, dan zou de GRR120 er ook staan, om het ene of andere boontje super optimaal te malen en dan ook wat extra te vragen voor die excellente espresso.
Laatst gewijzigd door fransg op za 13 mar 2021, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

789
cremalover schreef: za 13 mar 2021, 17:56
Denken ze dat de koffie beter smaakt met dat afwegen? Vraag me altijd af waarom ze dat doen.
Heb het allemaal geprobeerd. Afwegen,brewratio regelen ,roeren met een stokje en zo in het zeefje. Maakt allemaal niks uit in mijn beleving wat smaak betreft. Ziet er natuurlijk interessant uit en zo.
En als de espresso 3 euro kost wil je natuurlijk ook wat te zien hebben, :mrgreen:
Ik ga bijna denken dat je niet tot de doelgroep van deze maler behoort.

790
Maakt brewratio niet uit crema? Hoe doe jij dat dan?

Roeren ben ik gaan doen sinds ik een naked filterdrager gebruik. Merk dat de extractie dan gelijkmatiger verloopt.

Verder houden die handelingen me lekker bezig bij de uitoefening van de hobby
Maar ze zijn niet alleen toe te schrijven aan de Niche Zero gebruikers.