cremalover schreef: za 13 mar 2021, 17:56
Denken ze dat de koffie beter smaakt met dat afwegen? Vraag me altijd af waarom ze dat doen.
Als ik een maler zou ontwerpen en produceren, zou ik ook voor 'single dosing' gaan want ik kan dan flink besparen op "grind by weight" of "grind by time" gadgets die ik moet ontwikkelen en inbouwen en vervangen.
Sommige malers kunnen er ook redelijk mee uit de voeten. De GRR120 is niet zo erg statisch en ach, een beetje verspilling kan ik goed verdragen.
De EtzMAX kan ook prima single dosen maar ik ben daar na een poosje testen mee opgehouden want het is nergens voor nodig en gewoon op de knop drukken en 18g eruit krijgen is makkelijk en vereist minder gedoe.
Malers met een hopper maken in mijn ervaring ook beter maalsel als de hopper goed vol is. Het laatste handje bonen eruit komt er altijd wat rommelig uit, de maler doet er langer over want boontjes stuiteren nog wat in het rond. Wat ik ook merk bij de extractie, dan is de doorloop vaak te snel.
Wanneer er druppeltjes water op de bonen moeten of een verstuiver water verlies ik al snel de interesse
Als ik snel wil switchen tussen verschillende bonen pak ik maalsel uit de verschillende malers die ik heb staan.
Om "snel te switchen" met een maler moet je toch telkens even nagaan wat de ideale maalafstelling is voor die andere boon, vind ik teveel moeite.
Maar als een maler weinig ruimte in de keuken moet innemen, heel simpel is, lekker maalsel maakt zonder poespas, en helemaal niet kostbaar is, zoals de Niche in elk geval goedkoop was, is dat voor velen een winnaar.
Als ik een espresso-boutique had, dan zou de GRR120 er ook staan, om het ene of andere boontje super optimaal te malen en dan ook wat extra te vragen voor die excellente espresso.