Ascaso / Rancilio of toch maar een volautomaat

1
Beste mede forummers,

Enige tijd geleden wilde ik een mooie Espressomachine aanschaffen. Maar omdat mijn auto toen kapot ging, was er geen budget meer.

Inmiddels is er wel weer (min of meer) budget.

Maar ... wat moet ik kopen?

Persoonlijk vind ik een Ascaso Steel Duo een super mooie machine. Is dit ook een goede machine? En welke moet ik dan nemen? Eentje met thermoblock, boiler of grotere boiler? Wat zijn de voor- en nadelen?

Waarom zou ik eigenlijk een Steel Duo kopen en geen Uno? Wat is daar het voordeel van de DUO t.o.v. de UNO?

Zijn er goede alternatieven, bijvoorbeeld de Rancilio Silvia? Of iets anders?

Of moet ik toch maar een volautomaat pakken (liever niet trouwens)?

Misschien voor velen van jullie ogenschijnlijk "simpele" vragen. En wellicht zijn ze ook al 100x besproken, toch zou ik jullie zeer erkentelijk zijn als jullie me in mijn cafeine zoektocht zouden willen helpen.

Re: Ascaso / Rancilio of toch maar een volautomaat

2
Lees deze even, geeft antwoord op een hoop van je vragen:
viewtopic.php?f=22&t=480" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast: zoals ook in dat topic staat, een maler is heel belangrijk. Je noemt het niet in je topic, maar deze moet eigenlijk bepaald/gekocht worden vóór je je machine kiest/koopt.

Verder is het wellicht handig je budget te vermelden en je koffieverbruik/wensen. Wat drink je veel? Alleen espresso of ook melkdrankjes (cappuccino, caffe latte, macchiato etc)? Is tweedehands een optie?

4
Een maler heb je nodig omdat de versheid van koffie na het malen binnen een paar uur eruit is. Verse koffie is een must voor goede koffie, een maler is een must voor verse koffie, dus een maler is een must voor goede koffie. Daarnaast is er altijd het probleem van de maalgraad: jouw koffieleverancier heeft nooit de goede maalgraad: het zal altijd iets te fijn of te grof zijn, wat weer resulteert in de korte of te lange extracties, wat de smaak zeker niet ten goede komt. Met een eigen maler los je dat probleem op.

€1000 is ook een hele hoop, helemaal mee eens. Maar helaas is het voor cappuccinodrinkers zoals jij (en ik) zo dat je voor warmtewisselaar meestal begínt bij €1000 voor de machine. Echter: tweedehands is er heel veel moois voor hele mooie prijzen! Zeker malers zijn tweedehands heel aantrekkelijk. Ik had mijn Mazzer Super Jolly voor €80 van mp. Een buitenkansje, dat wel, maar het is dus niet onmogelijk.

Overigens wil ik niet zeggen dat je met een single boiler geen goede cappuccino kan zetten, maar als je voornamelijk cappuccino drinkt is een HX (warmtewisselaar) gewoon een heel stuk makkelijker.

5
SteefM schreef:Een maler heb je nodig omdat de versheid van koffie na het malen binnen een paar uur eruit is. Verse koffie is een must voor goede koffie, een maler is een must voor verse koffie, dus een maler is een must voor goede koffie.

€1000 is ook een hele hoop, helemaal mee eens. Maar helaas is het voor cappuccinodrinkers zoals jij (en ik) zo dat je voor warmtewisselaar meestal begínt bij €1000 voor de machine. Echter: tweedehands is er heel veel moois voor hele mooie prijzen!

Overigens wil ik niet zeggen dat je met een single boiler geen goede cappuccino kan zetten, maar als je voornamelijk cappuccino drinkt is een HX (warmtewisselaar) gewoon een heel stuk makkelijker.
Noem eens goede apparaten die ook 2ehands leuk te verkrijgen zijn?

Is een Ascaso Steel Duo een goede (2e hands) koop?

6
Bijvoorbeeld een Isomac Tea http://link.marktplaats.nl/300849750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuw heb je ook al een Expobar Pulser voor 769 http://www.casabarista.nl/espresso-appa ... get-prijs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je echt een goed resultaat wilt en een machine waar je echt een hele tijd blij mee bent dan zou ik voor een warmtewisselaar (HX) gaan. De Ascaso is niet slecht maar wel een tussenoplossing. Een relatief kleine boiler (300 ml) voor koffie zetten en een themoblock voor stoom is niet de meest ideale oplossing al werkt het wel. De temperatuurstabiliteit heeft er echter wel onder de lijden en dat is juist zo belangrijk.
Zo'n Isomac en Expobar hebben een boiler van rond de 1.5 L dat is echt een groot verschil en dat ga je merken.
Zeker als je veel cappuccino drinkt is niets zo fijn als een krachtige stoompijp en de mogelijkheid om tegelijk stoom te kunnen gebruiken en espresso te zetten. Met een pulser en een maler kan je nog steeds voor 1000 euro klaar zijn.
Heb je meer vragen dan mag je me altijd mailen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

9
Maar wat is belangrijker voor jullie: dat je een mooi apparaat in de keuken hebt staan, of dat je smaakresultaat optimaal is. Dus nu niet gaan zeggen: het liefst allebei, want dat lijkt me duidelijk; als er één moet sneuvelen: welke dan?

Ik kan me ook voorstellen dat jullie een Bezzera BZ07 mooi vinden, en die is wel heel wat beter dan die Ascaso's. Alleen is dat apparaat alleen al bijna €1000. En je zal zelf je bonen moeten malen als je ook maar een beetje serieus met espresso aan de slag wil. Die is dan echt essentieel.
Zoals gezegd worden bonen binnen een maand na branden oud (in de winkel zijn ze zomaar een half jaar oud) en binnen een uur na malen wordt het ook al minder. Bovendien zal je voor espresso voortdurend je maling aan moeten passen aan oudheid van je bonen, soort bonen, de vochtigheidsgraad van de lucht...

Nu kan je heel goed op Marktplaats een 2-de hands maler kopen voor niet al teveel geld, maar ik vrees nu al dat het design een struikelblok wordt. Malers hebben nu eenmaal een lage WAF...

Toch denk ik dat je èrgens concessies zal moeten doen: in je budget, wat betreft het design of in het eindresultaat: de smaak van je koffie. Zeg het maar...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder