Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

12
Wat me nu vervolgens op valt is het volgende,

als ik de doorlooptijd goed heb gekregen voor het enkelbaks filter door de maling aan te passen, en ik ga vervolgens het dubbel filter gebruiken, dan is de doorloop anders en moet ik weer de maling aanpassen om dit weer op ca 25 seconden/30ml te krijgen. Is dit normaal c.q. is dit op te lossen door dit zogenaamde Marzocco filter, of is bv het tampen inconsistent (ik heb geen tampstation). Ik zie ook vaak dat er een ronde breuk in de puck zit :( Het aanstampen lijkt wel op ca. 21kg te gebeuren als ik de weegschaal erbij haal.

Wat me ook lijkt op te vallen, is dat wanneer ik de doorloop qua tijd goed heb, ik de dag daarna weer de maling moet aanpassen om een juiste maling/tijd verhouding te krijgen. Is dit normaal dat je elke dag de molen (flink) moet aanpassen, of is m'n K3 Touch te inconsistent c.q. heeft het opstomen van melk vlak bij de molen invloed op de bonen?

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

13
Je hebt nu door waarom we altijd zeggen dat een maler essentieel is. Afgezien van het feit dat je je bonen altijd zo kort mogelijk voor het zetten moet malen, moet je je maling inderdaad voortdurend aanpassen aan de vochtigheidsgraad van de lucht, de leeftijd van je bonen, welke bonen je gebruikt en wat voor zeefje je gebruikt. Dat zal je vaak elke dag even aan moeten passen, en kan dus nooit door die ene standaardmaling van een winkel bereikt worden!

Ik heb zelfs twee uiterlijk identieke LM bakjes, die toch elk een andere maling nodig hebben...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

14
Weet iemand waar ik die LM filters kan kopen? Hebben ze die bij ESW of ergens anders omgeving Den Haag?
Zeker als het klopt wat Nauti schrijft dat ze maar een euro of 5 kosten wil ik ze binnenkort gaan halen. Ik moet echt opletten met doseren in de 2-kops filter van mijn Silvia, zelfs onder de 14 gram heb ik al snel dat de puck blijft hangen.
En een beetje meer gemalen koffie gebruiken is voor sommige bonen wel nodig of in ieder geval lekkerder.
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

15
Ja, dat is één van de dingen waarom de Silvia wat minder makkelijk in het gebruik is: je hebt niet veel speling bij het doseren.

Echte LM single-bakjes vond ik moeilijk te krijgen, maar ik zou eens kijken bij Pasmarose, ESW (heeft in elk geval dubbele) en bij Coffeehit. Let er wel op dat het ècht 58mm zijn, en niet 57,5mm filters, want dan zou zomaar je tamper niet meer passen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

17
Poeh, da's een moeilijke.... Hoe beter de molen, hoe consistenter, daarvan mag je wel uitgaan. Toch denk ik dat je altijd wel een beetje aan het bijstellen blijft.
Eén van de uitkomsten van de Titan Grinder Project op HB was echter wel dat de echte Titans (de zware machines met grote conische messen, van + E1000) bijna nooit/veel minder bijgesteld hoefden te worden, het resultaat was bijna altijd goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

18
Ik gebruik dezelfde maling voor een dubbel en een enkel shot. (beide LM bakjes overigens). Hiervoor gebruik ik wel een 41mm tamper voor het enkele LM bakje. Dan is de doorlooptijd ongeveer hetzelfde.

Ook ik moet normaliter wat fijner malen als de bonen ietsjes ouder worden, maar, ik vang dit meestal op door de dosering wat aan te passen (dus ietsjes meer te doseren). Ik strijk altijd met een bolle vinger af namelijk, als ik merk dat ik door de veroudering wat fijner zou moeten malen dan strijk ik af met een wat vlakkere of complete vlakke vinger. Voor het enkele shot doseer ik gewoon wat meer voor ik aandruk. (gaat allemaal op gevoel dus, maar dan hoef ik niet de klooien met de maling :) )

Misschien was ik wat voorbarig met de 5euro, dit is wel wat ik ervoor betaald heb, maar wel via via :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

19
Die zijn binnen!

vanmiddag even bij ESW langs geweest, even een dubbel - en enkelkops LM filter gehaald. En zulke aankopen moet je natuurlijk meteen even testen ;) !
Beide filters werken erg prettig, flink meer inhoud dan de originele Silvia filters, en géén puckplakkers. En dat proefde ik meteen in mijn espresso. Zelfs de espresso gezet met het enkelkops LM filter was zeer geslaagd!
Bij de enkelkops heb ik mijn PEDE handmaler een klein stukje ( +- 1/12, oftewel 1 uur) fijner gezet.
En voor de prijs hoefde ik de filters niet te laten liggen ( ik ging met 2 filters en €10,- lichter de deur uit). Dus toch de prijs waar Nauti het over had.

Morgen weer verder spelen, want 3 espresso achter elkaar (om te testen) ............ :roll:

p.s. bij ESW kreeg ik ook nog een espresso en ik blijf die Barbera Classica toch echt erg lekker vinden. Goede volle smaak. Jammer dat het meteen zo'n grote zak is (1kg), maar als mijn Brandmeester Equito en Sodade op zijn, dan ga ik toch weer aan de Barbera denk ik.
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

20
Hé, goed te horen dat ook bij jou de LM-filters zo goed bevallen. Dus ESW heeft ze gewoon op voorraad? En hoe zit het met de passing van je tamper?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder