Je hebt ook nog de elementen.Maskt warmtehuishouding complexer.
Re: Bezzera Strega
222Nu, en in een eerder opmerking ook, verwijt jij het aan te heet water/groep. Bij mij is dat volgens mij niet aan de orde. Ik weet niet hoe dit bij de andere twee is?cremalover schreef: Precies zo deed die van mij ook.Spuit in het begin kokend water uit.
Groep werd mij veel te heet.
Ik deed ook altijd voor elk shot een klein groepkoel flush.Dat kokend spul verbrandt e puk.
Doe ik trouwens altijd.Ff de viezigheid van het zeef afblazen.
Ik denk niet dat het door water explosie komt, maar door hoe het water uit de zetgroep valt. Zonder filterdrager wordt dat niet "gestuurd" recht naar beneden, maar gaat het water breed. In een bredere lekbak zou het er netjes in blijven.
Bij mij valt het water op de rand van de lekbak en dan stroomt die druppel langs de voorkant van de lekbak naar beneden. Het gaat om druppels, niet om een hele stortvloed. Ook niet dat het water op je broek of buik komt. Ook niet dat het water voor de machine ligt. Het gaat om druppels die op de rand vallen. En dat is geen kokend stomend water. Ik los dat op met een doekje.
Op homebarista staat een meting van de groep. Ik weet het niet precies, maar die kwam niet tot 100 graden. Ook wordt de groep niet kokend heet bij mij. Ik hoef ook niet bij iedere koffie te flushen. Bij licht gebrand flush ik zelfs helemaal niet. Tenzij hij lang idle staat.
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de machine door deze verhalen een slechte indruk achterlaat. Dat een nieuwkomer straks denkt dat deze machines water buiten zijn lekbak laat vallen. Dat zou echt ten onrechte zijn.Terwijl het om één of enkele druppels gaat.
Gooi anders eens een kwart glas water op je aanrecht leeg vanaf die hoogte en kijk of er wat druppels op de rand eindigen. Doe het wel met een beetje kracht erachter.
Bij bob zijn filmpje zie je ook druppels op de voorkant van de machine. Nou dat gebeurd ook richting de andere kant. Anders zou er een één of ander krachtveld tussen jou en de lekbak zitten.
Wanneer de lekbak breder was zou dit in de diepte van de lekbak vallen. Maar helaas mist hij 1 of 2 cm.
223Doe ik met mijn Londinium ook kort na elk shot. Het beetje lucht dat onder druk na de extractie ergens in de groep zit, kan er dan uit en meteen spoel je ook de douchezeef even schoon.cremalover schreef: za 10 apr 2021, 08:14 Doe ik trouwens altijd.Ff de viezigheid van het zeef afblazen.
Je hoort het verschil als je het een keer niet hebt gedaan. Dan begint de flush met een kleine "pft" van de hete stoom/lucht onder druk die weg kan.
Klinkt alsof het op de Strega zo is dat de eerste kuch water door de plots wegvallende druk van de flush schijnt te koken, de indruk wekt heel heet te zijn. En dan wil het weleens hoesten/spetteren.
Niks aan de hand.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
224Keyser schreef: za 10 apr 2021, 09:39Nu, en in een eerder opmerking ook, verwijt jij het aan te heet water/groep. Bij mij is dat volgens mij niet aan de orde. Ik weet niet hoe dit bij de andere twee is?cremalover schreef: Precies zo deed die van mij ook.Spuit in het begin kokend water uit.
Groep werd mij veel te heet.
Ik deed ook altijd voor elk shot een klein groepkoel flush.Dat kokend spul verbrandt e puk.
Doe ik trouwens altijd.Ff de viezigheid van het zeef afblazen.
Ik denk niet dat het door water explosie komt, maar door hoe het water uit de zetgroep valt. Zonder filterdrager wordt dat niet "gestuurd" recht naar beneden, maar gaat het water breed. In een bredere lekbak zou het er netjes in blijven.
Bij mij valt het water op de rand van de lekbak en dan stroomt die druppel langs de voorkant van de lekbak naar beneden. Het gaat om druppels, niet om een hele stortvloed. Ook niet dat het water op je broek of buik komt. Ook niet dat het water voor de machine ligt. Het gaat om druppels die op de rand vallen. En dat is geen kokend stomend water. Ik los dat op met een doekje.
Op homebarista staat een meting van de groep. Ik weet het niet precies, maar die kwam niet tot 100 graden. Ook wordt de groep niet kokend heet bij mij. Ik hoef ook niet bij iedere koffie te flushen. Bij licht gebrand flush ik zelfs helemaal niet. Tenzij hij lang idle staat.
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de machine door deze verhalen een slechte indruk achterlaat. Dat een nieuwkomer straks denkt dat deze machines water buiten zijn lekbak laat vallen. Dat zou echt ten onrechte zijn.Terwijl het om één of enkele druppels gaat.
Gooi anders eens een kwart glas water op je aanrecht leeg vanaf die hoogte en kijk of er wat druppels op de rand eindigen. Doe het wel met een beetje kracht erachter.
Bij bob zijn filmpje zie je ook druppels op de voorkant van de machine. Nou dat gebeurd ook richting de andere kant. Anders zou er een één of ander krachtveld tussen jou en de lekbak zitten.
Wanneer de lekbak breder was zou dit in de diepte van de lekbak vallen. Maar helaas mist hij 1 of 2 cm.
De Strega heeft zich inmiddels al 10 jaar bewezen.
Ik lzou nie wakker liggen van wat water dat er langs loopt.
Zou me niet verbazen dat die van mij dat ook doet.
Dit roept wederom om een video.
Laatst gewijzigd door cremalover op za 10 apr 2021, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
225De Strega is zeker een top machine. De smaak van de koffie is mooi zacht en vol. Ik was alleen nieuwsgierig of anderen dit ook zo ervaarden. Het heeft idd met de kracht van het water te maken.
Over filmpje gesproken, heb er net eentje gemaakt
https://youtube.com/shorts/kbTh97E8zNw?feature=share
Over filmpje gesproken, heb er net eentje gemaakt
Laatst gewijzigd door ronald22 op za 10 apr 2021, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
226[aangepast vanwege wijziging]
Laatst gewijzigd door fransg op za 10 apr 2021, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
227Over flushen gesproken. Volgens een topic op Home Barista heeft het voor flushen geen enkele zin wat water temperatuur betreft. Dan zou de flush ook geen 100 graden zijn. Het morsen heeft dan idd te maken met de kracht van het water.
https://www.home-barista.com/espresso-m ... 32-10.html
https://www.home-barista.com/espresso-m ... 32-10.html
228fransg schreef: za 10 apr 2021, 10:02Hersteldronald22 schreef: za 10 apr 2021, 10:00 Over filmpje gesproken, heb er net eentje gemaakt
@CREMALOVER
Bij jou geen gespetter, zou het met het doucheschermpje te maken hebben?
Laatst gewijzigd door ronald22 op za 10 apr 2021, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
229Behoorlijke stoomstoot in het begin. Dat water kookt.fransg schreef: za 10 apr 2021, 10:02is (momenteel) privaat!ronald22 schreef: za 10 apr 2021, 10:00 Over filmpje gesproken, heb er net eentje gemaakt
Schermafbeelding 2021-04-10 om 10.03.07.png
230Zou het water dan heter, (kokend) eruit komen als ik dit vergelijk met Cremalover?
Heeft dit o.m. te maken met de druk?
@Cremalover
Kan jij een foto maken van jou metertje als deze op de hoogste stand staat?
Heeft dit o.m. te maken met de druk?
@Cremalover
Kan jij een foto maken van jou metertje als deze op de hoogste stand staat?