Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

31
Dat is inderdaad wel een enorm dikke schroefkop! Nu zou je puck nog wel uit kunnen zetten als alleen die kop je puck raakt en niet je douche, maar je oppervlak breekt dan waarschijnlijk wel...

Ik vrees toch dat het een niet optimaal ontwerp is. Zou je die schroef niet zelf kunnen vervangen voor een platter exemplaar?

Anders toch maar het dubbele filter gebruiken? Het is wel van belang om je extractietijd rond de 25 seconden te houden...

En heb je het idee dat je een probleem terug proeft in de smaak?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
bedankt voor je commentaar!

Ik ben nog maar een beginner, maar ik had al meteen toen ik het zag (na de 2e hands koop) dat er iets niet helemaal klopte. Ik zit er inderdaad over na te denken (ik ben net afgestudeerd werktuigbouwer) om de bout af te slijpen of een vervangend platter exemplaar te monteren. Ik snap simpelweg niet helemaal waarom die bout zo groot moet zijn, maar dat zal wel een Italiaanse gedachte zijn, haha. Het topoppervlak breekt alleen ter plaatse van de bout, bij het erin draaien van de portafilter.

Tot op heden heb ik de beste espresso (ook qua tijd) gekregen, in mijn ogen en smaakpupillen door alle 'regels' te breken. Nu is dit een apart geval, qua espressomachine natuurlijk, maar toch. 8 gram koffie in de filter, met weerstand die portafilter erin en flink de druk erop, haha.

33
Ja, dan volg je de Australische methode: filter overdoseren ==>vol stampen en strak tegen het douche scherm zetten. Maar volgens mij zijn ze een tijdje geleden hiervan teruggekomen, het levert toch meer problemen op dan dat het oplost.

Die schroef zal dan toch een breuk veroorzaken in je puck, en water volgt altijd de weg van de minste weerstand. Dus afhankelijk van hoe diep die breuk doorloopt zal je dan een slechte extractie krijgen omdat een fors deel van je water via die breuk weg zal lopen, en niet mooi egaal via alle koffiedeeltjes smaak zal opnemen.

Goed idee: afslijpen of vervangen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

34
Ik zat te denken aan een ronde platte bout die ik afzaag, en met een platte schroevendraaier erin kan draaien. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en ik daardoor altijd een korte extractietijd heb.

Wat betreft die Australische manier: Het werkt wel, alleen ben ik mijn espressokopje telkens tussen de lekkende straaltjes aan het manoeuvreren. Ik moet mijn rubbertje van de groep ook maar eens vervangen, haha.

Alsnog bedankt!

36
Als de puck nat wordt zal deze wat uitzetten en daarvoor moet wat ruimte zijn. Maar de grootste uitzetting schijnt te gebeuren als de druk van de puck gaat, dus na het zetten, en dan maakt het natuurlijk niet veel meer uit.

Dus inderdaad, een droge puck zou je douche niet moeten raken.

39
Ik ben er inmiddels achter dat bij een goede maling (lees: betere dan eerst) de puck niet blijft hangen. Inmiddels is mijn ervaring met de machine een stuk beter en heb ik er tegenwoordig niet echt last van. Het blijft een merkwaardig ontwerp, maar dat is bij Italianen wel vaker zo, haha. Ik moet zeggen dat ik een behoorlijk acceptabele espresso tegenwoordig zet.

Zoals wel vaker is gezegd... de maling doet dus echt wonderen...

40
En waarom is je maling dan zo verbeterd? Vaak is een betere maling ook luchtiger, waardoor je deze weer beter in kan drukken bij het tampen ==> plattere puck. Zou het ook daaraan kunnen liggen?