https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... beans.html
Na het branden check ik de bonen immer en telkens met de hand, om te beginnen om eventueel gesteente eruit te vissen maar ook om 'rare' boontjes eruit te halen. Als er eentje erg donker is bijvoorbeeld, doordat die was blijven hangen van de eerdere branding, of als er boontjes net wat aan de te lichte kant zijn. Die boontjes die er maar halfgebrand uitzien zouden van onrijpe bessen kunnen komen en dan hebben die koffiepitten het niet in zich om mee te doen met het brandproces, het blijven een beetje de steentjes onder de bonen.
Vandaag heb ik een handpalm vol van die lichte 'rare snuiters' eens gemalen precies zoals ik de productiebonen maal tbv kleurmeting en dan blijken de lichte enorm veel lichter te zijn dan hun broertjes en zusjes, Tonino #116 tegen #92.
Dat maalsel ruikt ook niet lekker, een beetje naar pinda's die te lang achterin de kast hebben liggen meuren.
Dat met de hand uitpluizen kan dus best nuttig wezen voor de smaak van het algemeen!
Wee je licht geboonte
1LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino