Net voor de kerstdagen kocht ik een Delonghi ECAM 23.420 volautomaat. Ik twijfelde tussen deze Delonghi en de Jura Ena 5. Ik koos voor de Italiaanse machine omdat ik daarvan de zetgroep zelf kan schoonmaken. Als ik kies voor de mogelijkheid om twee kopjes espresso tegelijk te zetten, is de smaak anders (flauwer) dan wanneer ik kies voor één kopje tegelijk. Bij twee kopjes loopt het ook niet zo snel door: het is eerder druppelen. Is dit normaal bij elke automaat?
Dit weekend heb ik er een blik Illy bonen doorheen gejaagd en ik moet zeggen: ik vind het goed spul. Gisteren ben ik begonnen aan het pak Corazón van Simon Lévelt. Hopelijk ligt het aan de bonen van Lévelt, sinds gisteravond ben ik niet tevreden over de espresso’s: ze smaken bitter. Ik heb helemaal geen verstand van koffie, daarom mijn vraag hierover. Denken jullie dat het aan de bonen ligt? Ja, ik weet het, als ik er weer Illy bonen in doe, weet ik het zelf. Maar ik ga eind deze week pas naar de winkel.
Re: smaakverschil bij dubbele portie
2Stel je molen maar wat grover in (groter getal). Ook bij dubbele portie mag de machine niet druppelen, na een kleine aanloop (in het begin druppelt de machine wel) moet ie na 5 seconden gaan stromen. De extractie van een espresso mag niet langer duren dan 25 seconden, voor een automaat is dit al heel erg lang. ECAM Intensa's neigen soms iets tot overextractie en oververhitting: dat is de bittere smaak op de koffie. Overdoseren is niet nodig 'normaal' of 'sterk' is bij goede molenafstelling ruim voldoende (7 a 8 gram). Lungo zet je meestal met 'mild' of 'extra mild'. Een kleine lungo kan nog met 'normaal' maar hou de grens van max. 30 tot 35 seconden extractietijd aan.
Nou is illy wel beter bestand tegen oververhitting dan de andere genoemde koffies. Dat verklaart de zaak enigzins. Je kan evt. een andere temperatuur proberen.
Anders dan een semi-automaat stel je een automaat meestal af op een 'single portion'. Bij een semi-automaat is een 'double' meestal makkelijker te maken dan een single, dus stel ik bij een semi een molen vaak op de double af. Smaakverschil blijf je in beide gevallen houden, maar verse koffie maakt dat verschil al snel veel kleiner.
Een maal per maand de molen 3 a 4 kopjes achter elkaar op de grofste stand laten 'schoondraaien' en dan terug naar de normale instelling. Dat bevordert de doorstroming in de molen.
Nou is illy wel beter bestand tegen oververhitting dan de andere genoemde koffies. Dat verklaart de zaak enigzins. Je kan evt. een andere temperatuur proberen.
Anders dan een semi-automaat stel je een automaat meestal af op een 'single portion'. Bij een semi-automaat is een 'double' meestal makkelijker te maken dan een single, dus stel ik bij een semi een molen vaak op de double af. Smaakverschil blijf je in beide gevallen houden, maar verse koffie maakt dat verschil al snel veel kleiner.
Een maal per maand de molen 3 a 4 kopjes achter elkaar op de grofste stand laten 'schoondraaien' en dan terug naar de normale instelling. Dat bevordert de doorstroming in de molen.
Er gaat niets boven morgen.