Na een jaar gebruik van de Quickmill 820 valt me op dat het opschuimen nog niet zo lekker gaat. Ik heb de puls (en daarmee de stoomdruk) al verhoogd. Nu heb ik het idee om de stoomtip te vervangen door een exemplaar met meerdere gaatjes.
Heeft iemand hier daarmee ervaring. Is er voldoende druk? Welke stoomtip te gebruiken?
Re: Steamtip Quickmill 810 / 820 vervangen
2Een stoomtip met meerdere gaten resulteert in sneller opschuimen, en juist als je nog niet ervaren bent in het opstomen is dat meestal niet het gewenste effect. Sneller opschuimen heb je dus ook minder tijd om de juiste 'spot' te vinden, en juist dat is het lastige in het begin.
Wat is er precies mis met je stoomtip? Waarom denk je dat je het probleem met een andere stoomtip kan vervangen?
Wat is er precies mis met je stoomtip? Waarom denk je dat je het probleem met een andere stoomtip kan vervangen?
3Anderzijds kan ik me voorstellen dat een machine met beperkte stoomproductie helemaal geen baat heeft bij eens stoomtip met meer gaten. Het zou kunnen dat er wel iets meer stoom uit de tip komt, maar dat dit tevens met minder kracht gebeurt. En dan heb je wel warme melk, maar geen belletjes.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Ik krijg een goede swirl (en heb dus de juiste spot gevonden), maar het ligt denk ik meer aan de combinatie thermoblock (beperkte druk) en dat de tip een te brede straal geeft. Sneller is geen probleem, graag zelfs!
Denk dat het meer de grenzen van de machine zijn. Ik krijg namelijk wel microfoom, maar na 30 sec rondgooien in het kannetje ook twee lagen (melk en dikke laag microfoom).
Maar misschien moet ik eens gaan kijken voor een upgrade! :-S
Denk dat het meer de grenzen van de machine zijn. Ik krijg namelijk wel microfoom, maar na 30 sec rondgooien in het kannetje ook twee lagen (melk en dikke laag microfoom).
Maar misschien moet ik eens gaan kijken voor een upgrade! :-S
5...precies, dat was ook mijn gedachte, en ik denk dat een tip met meer gaten dan juist helemaal niet gaat helpen....maar het ligt denk ik meer aan de combinatie thermoblock (beperkte druk) en dat de tip een te brede straal geeft.
...ehh, ik weet niet of het "moeten" is, maar dat kàn je natuurlijk wel doen!Maar misschien moet ik eens gaan kijken voor een upgrade! :-S

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Eigenlijk snap ik nog steeds niet echt wat het probleem van je huidige stoomtip is. Krijg je geen goed microschuim? Te grote bubbels of zoiets? Je krijgt wel een goede swirl zeg je.. (daar heb ik zelf nog steeds wat problemen mee). Je straal is te breed volgens jou, maar wat is het gevolg daarvan, waardoor je last hebt van je steamtip?
Ik weet niet wat voor steamtip op de 810/820 zit, maar ik ben zelf nog altijd geïnteresseerd in de 2-hole steamtip die Spironski me aangeraden heeft: http://www.espressoparts.com/cgi-bin/ep ... strfnbr=71" onclick="window.open(this.href);return false;
Probleem is echter dat ze verzenden vanaf 12$ (dat is dan 'first class', het goedkoopst, zonder tracking en zonder insurance.. 'niets' dus), en dat vind ik voor een product voor evenveel geld te duur. Ik ben nu zelf een doe-het-zelf oplossing aan het verzinnen, maar als jij dezelfde wilt, kunnen we wellicht wat regelen om de verzendkosten laag te houden. Stuur maar een Prive bericht als je geïnteresseerd bent, zo niet: even goede vrienden
Ik weet niet wat voor steamtip op de 810/820 zit, maar ik ben zelf nog altijd geïnteresseerd in de 2-hole steamtip die Spironski me aangeraden heeft: http://www.espressoparts.com/cgi-bin/ep ... strfnbr=71" onclick="window.open(this.href);return false;
Probleem is echter dat ze verzenden vanaf 12$ (dat is dan 'first class', het goedkoopst, zonder tracking en zonder insurance.. 'niets' dus), en dat vind ik voor een product voor evenveel geld te duur. Ik ben nu zelf een doe-het-zelf oplossing aan het verzinnen, maar als jij dezelfde wilt, kunnen we wellicht wat regelen om de verzendkosten laag te houden. Stuur maar een Prive bericht als je geïnteresseerd bent, zo niet: even goede vrienden

7Ik ben eruit. Helemaal uit elkaar, rubbertjes vervangen en de druk is weer helemaal top!