Zo goed mogelijk bakkie op budget.

1
Als jaren wil ik een espresso machine. Een paar jaar geleden leek het bijna te lukken... Maar helaas. Het leverde me wel een Eureka mignon specialita op, maar nog steeds zet ik koffie met een mokka pot. Deel van het probleem blijft budget.

Ik krijg het er thuis niet in om voor 800 euro een mooie machine neer te zetten. Ik heb ze nu wel zover dat 200 geen probleem meer is, dus ik ga gewoon proberen in stapjes m'n zin door te drijven. :mrgreen: maar is dat het budget waar ik het mee moet doen.

Hoewel ik het waarschijnlijk wel iets opgerekt krijg wordt het wel een uitdaging. Ik hoop dat jullie nog wat ideeën hebben om hier toch een beetje degelijke machine in huis te krijgen.

Klein beetje achtergrond. Er wordt hier espresso (nu dus eigenlijk mokka) en cappuccino gedronken. Zo'n 5x per dag over het algemeen niet meer dan 2 kopjes tegelijk.

HX had leuk geweest, maar dat ga ik niet vinden. Ik ben op marktplaats (hekel aan, maar ik zou geen andere plek weten) naar iets met een single boiler aan het zoeken geweest.

Vibiemme domobar sprak mij het meeste aan. Het is volgens mij de enige met een E61 zetgroep als ik het goed heb. Voor wat ik begrepen heb zou dat een voordeel zijn? Ik heb er een gevonden net boven budget, maar die is denk ik al weg. Er zijn er meer, maar nog net weer wat duurder.

Verder kwam ik nog tegen binnen of net boven budget:
- Isomac venus (dichtbij met kapotte manometer, of een goede aan de andere kant van het land)
- EMC Botticelli I en II
- Rancillio Silvia
- La Pavoni Casa DCL

Volgens mij op zich allemaal aardige machines, met natuurlijk het risico dat je niet weet wat de geschiedenis ervan is. Los van de gebruiksgeschiedenis lijkt een Vibiemme mij de beste machine uit het rijtje, maar wat zijn jullie ideeën hierover?
Zitten er aanraders of afraders tussen?
Hoe zijn ze eventueel zelf te repareren en onderhouden?
Is een manometer een goede toevoeging (voor een beginner) of is het zonder ook prima te doen?

Ik hoop dat jullie mij met deze onmogelijke uitdaging kunnen helpen.

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

2
Je hebt iig al een goede maler...dat is al een hele goede eerste stap geweest! Het grootste gedeelte van je budget is dus goed besteed. Nu qua machine zit je voor 200 wel echt laag. Je hebt ook wel meerdere Domobar (E61) look a likes bijv Isomac Zafiro. Zo ben ik ook begonnen. Prima machines en met het juiste gereedschap kan je aardig wat zelf doen. Wbt manometer, als alle instellingen goed zijn dus druk op +/- 9 bar dan heb je in het begin niet heel veel eraan iig in mijn optiek. Je zou eventueel nog een portafilter met manometer kunnen gebruiken als alternatief.

In welke omgeving woon je?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

3
Een Silvia is meestal wel een goede investering. Makkelijk te onderhouden, stevig gebouwd, hoge restwaarde en veel upgrade opties (kun je steeds in stapjes wat budget regelen :) ).

Een PID is wel een hele goede eerste upgrade daarop, al heb ik vele jaren zonder problemen aan temp-surfing gedaan.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

4
Bedankt voor jullie reactie. Fijn dat jullie mee willen denken.

200 is laag. Ik weet het, maar ik zal het er mee moeten doen. Ik zie het maar als een eerste stap in de wereld van espresso. En ik verwacht dat ik het wel wat opgerekt krijg, maar zelfs verdubbeld blijft het natuurlijk krap. Ik zie het maar als een uitdaging ;)
mr Blanc schreef: Je hebt ook wel meerdere Domobar (E61) look a likes bijv Isomac Zafiro.
Is dit toevallig een Zafiro: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr?
manduca schreef: Een PID is wel een hele goede eerste upgrade daarop
Precies waar ik inderdaad naar aan het kijken was. Is het goed te doen dat zelf in te bouwen als er niet een kant en klaar te vinden is?
mr Blanc schreef: In welke omgeving woon je?
Midden Nederland. Ik kan dus best wat kanten op, maar het uiterste noorden en zuiden wordt denk ik toch wat te gek.

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

5
Een tweedehands Mypressi Twist zou ook nog kunnen. Via MP kon ik er laatst eentje voor een vriend ophalen, kostte €50 -- maar zoiets is niet geschikt voor meerdere shots per dag voor het hele gezin, wel voor als je er heerlijk in je eentje van kunt genieten en geen melk op hoeft te schuimen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

6
Een Rancilio Silvia of een Quick mill 820 is met goed zoeken en geduld haalbaar voor €200,-. Misschien een kleine €50,- er boven op maakt het nog net iets meer haalbaar.

Dan kan je vanuit daar met de tijd iets upgraden. Die upgrades zijn ook nog betaalbaar. Beiden zijn volgens mij ook redelijk zelf te onderhouden, afhankelijk van hoe technisch je bent. Kijk wel even naar de verschillende versies van de Rancillio. Op de website van Drtrading staat dat goed beschreven. Ik weet het niet zeker maar er waren dacht ik versies waarbij het element vast aan de boiler zat. Dat is met vervangen niet handig mocht dat ooit stuk gaan. Maar kijk even na of dat klopt.

Wees wel een beetje kritisch. Je wil met dit budget ook niet een klus machine, want dan kan je daarna extra reparatie kosten maken.

Een Vibiemme Domobar is vaak iets duurder. Veelal €400 plus. Soms €300/€350, maar zie je niet veel. En er zit veel verschil tussen de leeftijd en staat. Er is een hoop discussie te vinden welke te kiezen tussen de domobar en Silvia.

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

7
Je woont in midden-nederland, dus dan kan je makkelijk langswippen voor wat hulp. Ik heb twee Silvia V1's gehad (een met en een zonder PID), dus ik weet hoe ze in elkaar zitten en werken.

Als je een beetje handig bent kun je een PID zeker zelf installeren en ben je, als ik eerdere posts moet geloven, voor een paar tientjes klaar.
Een andere must upgrade is een goed filterbakje; maar omdat de Silvia een standaard 58mm portafilter heeft is dat een aankoop voor de toekomst (voor als je budget argumenten nodig hebt).

De V1 heeft inderdaad een vast element (net als de V3). Maar heb dat nooit als probleem ervaren. Als je fatsoenlijk met de machine omgaat (niet droog laten lopen) gaat dat niet zo snel kapot. En anders kun je er vrij 'simpel' een V2 element inzetten door het oude element uit te boren (was met mijn tweede V1 ook gedaan; maar door een vorige eigenaar).

Uitdaging is een goed exemplaar te vinden. Wil je wat zekerheid dan heeft Peter de Goede hier een goede naam (https://www.ranciliosilvia.info/).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

8
Om de keuze iets moeilijker te maken zou je ook nog kunnen twijfelen over een Gaggia classic pro.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar hoor wel veel goede verhalen over deze machine. Deze is wel iets boven budget, maar mogelijk via marktplaats nog voor een mooie prijs op te pikken?

Je hebt in ieder geval een goede maler!

Succes in ieder geval met de zoektocht.

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

9
Om in het thema "laten we de keuze nog wat moeilijker maken" te blijven..... :mrgreen: .... Ik heb zojuist mijn strak witte muur vol koffie gesproeid. :shock:

Ik laat hier thuis zien wat ik tot zover gevonden heb. Met name de Vibiemme Domobar en Isomac Zafiro die toch een beetje mijn voorkeur lijken te hebben (elk met een vraagprijs van 350 euro) en wat ik aan Rancillio Silvia vond dat toch ook wel de 200 redelijk voorbij gaat.

"Ik vind het wel veel geld voor tweedehands apparatuur. Als het stuk gaat....."

*Pauze*

"Kunnen we dan niet beter toch maar gewoon iets nieuws kopen. Dan heb ik liever voor 800 euro iets nieuws met de zekerheid dat je er 10 jaar mee kan doen."

:roll: :shock:

Na er zowel 3 jaar geleden als nu er bijna een universitaire studie van gemaakt te hebben om een goede maar betaalbare espressomachine te vinden, stelt mevrouw uit het niets voor om er maar even 800 euro tegenaan te knallen.

Ik ben er even stil van.... :o