Francis Francis x1 (2de gen) opknappen

1
Hallo allemaal, Iemand ervaring met het opknappen van een Francis Francis x1 ? Heb deze koffiemachine ontdaan van de kabels. Morgen ga ik verder met de rest zoals de boiler en zetgroep. Daarna wil ik deze schoonmaken (boiler ontkalken)(zetgroep waarschijnlijk alleen met water), ik heb al gelezen dat de boiler wellicht wel met citroenzuur kan worden schoongemaakt wellicht omdat deze van messing is. Vervolgens wil ik graag de stoompijp weer in orde maken deze doet het niet. Iemand tips ? Hieronder wat foto's toegevoegd hoe het eruit ziet met de kabels nog vast.
Laatst gewijzigd door Chessmaster op wo 26 mei 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Francis Francis x1 (2de gen) opknappen

3
Gewoon helemaal uit elkaar.
Dat wil zeggen: boiler/groep uit de machine tillen, waterverdeelschroef eruit en boiler van groep scheiden.
Groep/onderste deel van de boiler in citroenzuur bad. Bovendeel van de boiler ook.

Element aansluitingen boven water laten, o nog beter: element er even uit halen.

Pijpje naar de stoomkraan, kijken of deze open is
Net als de stoompijp. Ook in citroenzuur.
Als pijpje verstopt is dan horen we het wel.
Ook dat is op te lossen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

Re: Francis Francis x1 (2de gen) opknappen

4
Hallo Hanr,

Vandaag verder gegaan met de machine uit elkaar schroeven. De boiler zat tevens vol met kalkresten. Nu wel weer schoon. De sproeikop is me wel kapot gegaan, die zal ik nog ergens uit willen halen. En het stoompijpje is dicht daar heb ik even geen oplossing voor wat zou het beste zijn?
Gr remko
Bijlagen
Binnenkant en helft van de groep/boiler Binnenkant en helft van de groep/boiler
Verwarmingselement Verwarmingselement