Nou, ik heb mijn bevindingen neergepend....
Ik heb de Giota nu een klein weekje in huis en begin hem nu steeds meer door te krijgen d.w.z. gevoel voor te krijgen hoe de maler reageert op kleine aanpassingen. In het begin moest ik even wennen zoals met alle nieuwe koffie spullen, het zoeken naar de maalgraad voor een mooie doorloop duurde even. Dat heeft ook te maken met dat ik 3 verschillende bonen had en die ook te vaak door elkaar gebruikte, niet handig. Niet doen als je een nieuwe maler hebt! Haha...nu ik het hierover heb kan ik meteen iets kwijt mbt het instellen van de maalgraad en wat ik niet fijn vind aan de giota. De maalgraad ring/schijf waar je de maalgraad mee instelt heeft de verdeling aan de buitenrand zitten met daaronder haaks een zwarte rand over de behuizing, daar bevind zich de schroefdraad voor de afstelling. Zoals dat nu is geplaatst heb je dus geen direct visueel ijkpunt strak op die verstelling. Zouden ze nu die verdeling aan de binnenzijde hebben gezet dan kun je op de alu tuut waar je de bonen in stopt een streepje maken of als die cirkel te klein zou zijn dan zou ik het op de zwarte rand maken en een streepje op de behuizing als marketing maken. Ik ben creatief geweest met de printer en heb er even snel wat voor gemaakt, verdiend niet de schoonheidsprijs maar het werkt. Misschien een idee voor de makers om naar mijn idee te kijken en te overwegen... Als je dan bij iedere mm of 5 mm een nummer plaatst dan kun je de maalgraad bij iedere boon noteren en heel goed zien hoeveel je aanpast. Het is voor mij een wereld van verschil in beleving en gevoel in het werken met deze maler. (ik zal later foto's bij dit bericht plaatsen van wat ik even snel heb gemaakt)
Ook moest ik wennen aan 64 mm platte schijven. Het verloop van de maalgraad is zoals je mag verwachten van 64 mm plat, iedere dag zeker even fine tunen en soms vaker bij een weersverandering bijvoorbeeld. Iets wat je met conisch nauwelijks meemaakt.
Het ontwerp van de maler is zeer basic, recht toe recht aan en geen poespas. Heel erg degelijk en staat als een huis, het gewicht is ook niet niks en de Niche is er een plastic fantastic bij, die is echt lightweight in vergelijk! Ik hou van dat lekkere zware degelijke gevoel wat de G-iota heeft.
Waar ik in het begin nog met een drup water op de bonen werkte, doe ik dat niet meer sinds 2 dagen en dat gaat perfect terwijl ik er eerst van overtuigd was dat het moest vanwege de statische elektriciteit! Maar het water druppeltje wat je met je vinger door de bonen roert kan ook zorgen dat de bonen een beetje aan elkaar plakken en zo de doorloop stagneert. Dit is mijn ervaring en ik gebruik geen water meer en heb eigenlijk minimaal last van statische lading, dit itt andere berichten gek genoeg.
Zo'n maler leer je stapje voor stapje steeds beter kennen. Ik maal nu met een dosing funnel rechtstreeks in het filterbakje, pomp een paar x rustig en mis dan een paar tiende gram van de koffie en dat is prima. De single dose maler functioneert zoals je mag verwachten van een single dosing maler!
De aan-uit knop vind ik niet op een heel fijne plek zitten en zou ik liever aan een zijkant zien maar dat is persoonlijk en kan ook wennen zijn, bijna zeker dat het wennen is. In principe hoef je hem niet uit te zetten want dat doet hij zelf, na 1 minuut? Ik heb het niet opgezocht maar zal zoiets zijn.
Qua smaak en extractie doet hij het goed, zo goed als een 64 mm maler het kan doen. Ik ben verwend met de conische schijven omdat die nauwelijks verlopen en hiervoor had ik de Olympus met mythos schijven, een k10 en 84 mm platte schijven maler, ver daarvoor heb een maler hem gehad met 64 mm schijven. Ik moest dus even terug schakelen. Ja, dan ben je verwend maar het is gelukt, want ook dat is gewoon werken met wat je hebt en er komt uit de G-iota gewoon heel erg mooi espresso maalsel! Het feit dat je nauwelijks retentie hebt, is voor mij een rede om deze maler zeker aan te raden voor de enthousiaste home barista! Je hebt dat niet perse nodig om van bonen te wisselen maar je hebt gewoon constant verse koffie in je portafilter!
Op smaak kan ik nu wel van alles gaan schrijven en heel interessant gaan doen maar het valt of staat met de koffieboon, ik wil dat niet doen. Dus ik hou het erbij dat er gewoon een heel goede espresso uitkomt waar niks over te klagen valt! Top dus!
De extractie zelf verloopt optisch iets anders dan met conische schijven. Dat kan ik wel met zekerheid zeggen. Met conische schijven gaat de pre infusie langzamer, heeft meer druk nodig en dan verloopt de extractie evenredig sneller, met de giota gaat de pre infusie sneller en dan zodra je de druk opbouwt krijg je meer tegendruk. Dat kun je goed waarnemen met een manual lever als mijn pavoni. Vond ik wel leuk om zo waar te nemen dat er daadwerkelijk verschil is in maalsel.
Het verschil met de Niche zit hem uiteraard in de schijven maar ook in het comfort. De Niche werkt heel erg relaxed, boontjes erin en malen maar. Geen pompen etc.
En nu de Niche een stuk prijziger is geworden is deze giota meer dan een entry level koffiemaler met zijn 399 euro en zou ik hem 100% zeker kopen! Ik raad hem dus ook graag aan iedereen aan die een goede degelijke maler wilt aanschaffen voor thuis door zijn lage retentie! Wat ik mij ook afvraag, hoe deze maler zou zijn ontvangen als de Niche er nog niet zou zijn?
Wat jullie ook moeten onthouden in mijn bovenstaande verhaal is dat ik de Eureka Specialita nog nooit heb geprobeerd, en die wordt in 1 adem genoemd met de G=iota maar is geen single dosing maler. Dus bedenk goed wat je wilt en hoe je wilt gaan werken of beter nog, ga de beide malers bekijken, beluisteren, voelen etc....
Dat was hem weer. Hoop dat jullie het een leuke "review" vinden en kunnen beamen hoe ik deze maler beoordeel.
Als ik tijd heb maak ik nog wat foto's en misschien een filmpje.
Dank PTI voor de moeite en het ter beschikking stellen van de G-iota! Héél erg aardig.